It's me.. Juz me... Only me!

If you don't like my words, don't listen.
If you don't like my appearance, don't look.
If you don't like my actions, turn your head.
It's as simple as that.

A wife to a loving husband. A mum to a adorable daughters. A daughter to such a caring parents. A good friend to a good people. Homechef that cook like nobody business.

~I’M NOBODY.. but nobody perfect. So, I’mPERFECT!

My Love's Path

Daisypath Anniversary tickers

Tuesday, March 6, 2012

From My Kitchen : Rendang Daging



Ehem.. Ehem..
Another menu untuk anniversary adalah Rendang Daging. Saja tak nak masak rendang ayam, sebab kalau bab rendang ni aku lebih suka daging. Tapi kalau dapat daging tenuk ke, daging tenggiling ke, sedap jugakkan? Hahaha..

Resepi ni aku belajar dari Maklang. Tapi untuk buat rendang ni, aku tak berani nak sms Maklang untuk confirmkan resepinya. Kang ada juga yang membalas sms aku dengan kata-kata nista: "Haaa.. Itu la kamu. Bila aku masak, kau terbongkang dalam bilik. Bila nak masak untuk suami, apa pun tak boleh!"

Eh, dah macam skrip Kumpulan Jambu pulak!
Hihi..

Ok-ok. Pendekkan cerita. Pasni nak update resepi pavlova pulak. Wahhhh.. Gila ah! Banyak betul masak untuk anniversary? Padahal yang nak makan cuma dua orang je. Jangan tak tahu, aku ni makan banyak. Kalah orang yang bela saka!


Bahan-bahan :

  • Daging (potong kecik-kecik dan bersihkan)
  • Santan
  • Kerisik
  • Daun limau purut
  • Daun kunyit (hiris halus)
  • Garam
  • Perasa
  • *cili kering (rendam dahulu)
  • *cili api
  • *bawang merah
  • *bawang putih
  • *lengkuas
  • *halia
  • *serai
  • *kunyit hidup

Cara-cara :
  • Kisar bahan yang bertanda *
  • Masukkan semua bahan ke dalam kuali.
  • Masak sehingga daging empuk.

Senang kan? Tak payah nak tumis-tumis macam sesetengah resepi. Janji ada rasa kerisik, rasa pedas, rasa rempah dan rasa lemak sikit. Ok la tu... Rendang ni untuk makan dengan Pulut Kuning tu. Baru la ngam!


No comments :