It's me.. Juz me... Only me!

If you don't like my words, don't listen.
If you don't like my appearance, don't look.
If you don't like my actions, turn your head.
It's as simple as that.

A wife to a loving husband. A mum to a adorable daughters. A daughter to such a caring parents. A good friend to a good people. Homechef that cook like nobody business.

~I’M NOBODY.. but nobody perfect. So, I’mPERFECT!

My Love's Path

Daisypath Anniversary tickers

Monday, January 23, 2012

From My Kitchen : Siput Sedut Masak Lemak Cili Api

Minggu lepas aku bawak anak-anak pergi main layang-layang.
Lepas kitorang main kite, kitorang shopping ke NSK.
Masa kat NSK, anak-anak aku sibuk nak makan siput sedut.
Pandai ke diorang makan?

Diorang cakap pandai makan siput sedut.
Ok, aku nak tengok tahap kecekapan sedutan korang tu.

Aku beli siput sedut dalam setengah kilo.
Agak mahal jugak siput ni. Sekilo RM10.
So aku amik setengah kilo je, sebab takut tak tersedut pulak.

Sampai rumah En Zul tolong aku potong hujung bontot siput tu.
Orang cakap tu petua untuk memudahkan penyedutan siput tu.
Yeke? Tapi kalau dah memang tak ada bakat nak menyedut pun tak jadi jugak kan?

Siput sedut tu aku masak lemak cili api dengan keladi.
Keladi pun beli kat NSK.
Malam tu menu kitorang lain sikit dari kebiasaan.
Sebab belum pernah lagi aku masak siput selepas aku kawin.

Ok, ni cara orang KL masak lemak cili api ye.
Berbeza dengan orang Negeri Sembilan. So jangan la ada sesapa nak marah aku kalau resepi ni termurtad sikit dari jalan yang benarrrrrrr..



Bahan-bahan :
  • Siput sedut
  • Keladi
  • Santan
  • Cili api
  • Bawang merah
  • Bawang putih
  • Kunyit hidup
  • Serai (dititik)
  • Daun limau purut
  • Garam dan perasa secukupnya

Cara-cara :
  • Potong hujung siput sedut dan bersihkan.
  • Tumbuk cili api, bawang merah, bawang putih dan kunyit hidup sampai lumat.
  • Masukkan bahan yang ditumbuk di dalam periuk bersama santan, keladi, daun limau purut dan serai.
  • Masukkan garam dan perasa secukupnya.


Jemput makannnnn~


Kaler dalam hp ni tak seberapa nak kuning la.
Nape erk? Harus tukar HP baru kottttt...



Ok, ni masuk bab cacian dan makian pulak.
(Harus ada!)

Kan aku beli keladi kat NSK tu.
Keladi tu serius GATAL!
Bukan gatal menggedik, tapi gatal kat tekak.

Bahabi betul sape supplier keladi tu.
Aku baru je nak merasa kemasinan kuah masak lemak tu, terus menyengat kegatalan keladi kat tekak aku.
Itu baru nak merasa kuah, belum lagi nak makan lauk tu.
Sampai aku rasa nak jolok sudip masuk dalam mulut semata-mata nak garu tekak aku tu.

Aku serius tak faham kenapa ada orang yang gila tergamak jual keladi gatal?
Seingat aku Maklang pernah tanam keladi.
Masa tu dia tak tahu yang keladi tu gatal. Lepas dia tahu, terus dia cantas semua keladi tu.
Now dia jual keladi yang tak gatal. Alhamdulillah rezeki Maklang mencurah-curah dengan meniaga sayur ni.
Malah kalau ikutkan gaji jual sayur dia dah nak melebihi gaji aku.

Ok, pasni nak benti keje dan jual keladi lagi baik.

Aku maafkan supplier yang jual keladi tu.
Tapi kalau nak aku halalkan duit aku beli keladi tu, mintak mahap.....
Kesian anak-anak aku gatal tekak.
Malam tu kitorang kutip siput semata-mata.
Kuah dan keladi memang dah tolak tepi.

Lepas makan dinner, En Zul kopek buah durian.
Alasannya, makan buah durian boleh ubati gatal tekak.
Eh, yeke?


Serius comot budak ni.




No comments :