It's me.. Juz me... Only me!

If you don't like my words, don't listen.
If you don't like my appearance, don't look.
If you don't like my actions, turn your head.
It's as simple as that.

A wife to a loving husband. A mum to a adorable daughters. A daughter to such a caring parents. A good friend to a good people. Homechef that cook like nobody business.

~I’M NOBODY.. but nobody perfect. So, I’mPERFECT!

My Love's Path

Daisypath Anniversary tickers

Friday, July 18, 2014

From My Kitchen : Aiskrim Goreng

Kelmarin aku buat eskrem goreng.
Anak-anak yang request nak makan.
Diorang nak beli je. Tapi yang bapak nya memandai-mandai cakap aku reti buat.
Hoihhhh!!

So demi menjaga kredibiliti sebagai seorang ibu, harus la aku berlagak reti buat kan!!
Hahaha...

Kalau tetiba tak menjadi eskrem goreng aku, mampos!
Tak pepasal je kena gelak kaw-kaw dengan En Zul & anak-anak.



Sebab nak menggunakan sepenuhnya acuan karipap,
maka eskrem goreng aku berbentuk karipap gitu..




Mula-mula, kasi roll dulu roti putih.
Kalau nak jaga kesihatan boleh guna wholemeal bread ye.
Roll kasi nipis sikit.
Nanti senang nak lekatkan kelim karipap tu.



Nampak roti yang bawah? Tu roti yang dah di roll.
So sila roll nipis-nipis ye. Tapi jangan sampai koyak pulak.




Nah, sebungkus roti besar aku buat untuk anak-anak.
Makan la sampai kenyang ye.




Putih telur.
Saja standby untuk lekatkan kulit roti.




Sebab aku bukan orang kaya, so beli eskrem murah-murah je.
Nak beli eskrem Baskin Robin takut mahal & tak cukup.
So beli eskrem Nestle je laa...




Nah, ini dia pembantu tugas aku di dapur!
Mesin karipap. Eh, mesin ke?

Acuan lah!




Amik roti yang sudah di roll, letak atas acuan karipap.
Kalau boleh tekan-tekan sikit kat bahagian kelim tu. Pastu sapu-sapu telur putih sikit.
Letak eskrem. Kalau boleh letak la banyak & padat sikit.
Nanti masa goreng, eskrem dia x cair.
Aku buat ada rompong sikit. Sebab susah nak lekatkan.
So eskrem cepat cair. Huhu..




Lekatkan kuat-kuat!
Buang baki roti sekeliling acuan tu ye..


Kalau waktu iftar pukul 7.30pm, eskrem goreng ni boleh digoreng dalam pukul 7.25pm.
Panaskan minyak guna api kuat, sebelum masuk karipap ni, slowkan api.
Just nak bagi kaler karipap jadi brown je. Kalau goreng lama-lama nanti kulit roti hangus.

Eskrem pun jadi cair.



Yang bestnya, En Zul & anak-anak suka sangat!
Yeayyyy... Alhamdulillah..

Kakak, adik... Hebat tak Mummy...???
Hahaha...

Pandang & senyum kat anak-anak sambil tunjuk ibu jari & angkat-angkat kening~

Wink-wink!
^_^



No comments :