It's me.. Juz me... Only me!

If you don't like my words, don't listen.
If you don't like my appearance, don't look.
If you don't like my actions, turn your head.
It's as simple as that.

A wife to a loving husband. A mum to a adorable daughters. A daughter to such a caring parents. A good friend to a good people. Homechef that cook like nobody business.

~I’M NOBODY.. but nobody perfect. So, I’mPERFECT!

My Love's Path

Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, January 8, 2014

From My Kitchen : Japchae

Semalam saja nak try masak makanan Korean.
Aritu dah buat kimchi.
So semalam nak try something yang mudah dan menyihatkan.
Sihat? Cheewaahh!!
Makanan tu memang la menyihatkan. Tapi kalau sekali makan sampai 3-4 pinggan, 
tang mana yang sihatnya?
Hahahaa...

Lepas puas aku godek kat gugel, maka aku buat japchae ikut resepi Maangchi.
Tapi ada sedikit perubahan yang aku buat ikut tahap kemalasan aku.
Ulang suara.
Tahap kemalasan, bukan kreativiti ok?

Kalau nak tengok resepi asal, klik SINI
Kalau nak rajin-rajinkan diri gugel resepi korean food, klik kat SINI pulak.


Ok, meh aku tunjuk cara aku.




Bahan asas menu ni adalah glass noodle.
Bentuk fizikal macam bihun/suhun. Tapi dia lebih jernih dan kenyal.
Ni aku beli kat Tesco je, kat bahagian timbang area bahan kering.
Kalau kat Jusco dia jual dalam paket. Ikut la kesesuaian budget.
Budget aku ciput, so beli yang murah sudah!




Kena didihkan air. Then masukkan glass noodle.
Kalau beli yang murah ni, sekejap je celur dalam air mendidih.
Asal kembang je cukup. Tapi jangan lupa buang tali pengikat tu pulak.
Kang orang makan terkejut tengok bihun keras kejung tak kembang-kembang.
*sila abaikan karat kat dapur aku. Maklum la, pemalas. Hihihiii...*




Sila lerai-leraikan noodle tu. Jangan biar melekat. Kang senang nak goreng.




Dah masak, toskan air. Jangan tos sampai kering. Buang air rebusan tu dan tinggalkan sikit.
INGAT! : JANGAN BASUH DENGAN AIR SEJUK. NANTI DIA MELEKAT
Pastu masukkan minyak bijan dan soy sauce (kicap cair).
Kuantiti tu agak-agak je la dengan noodle tu.




Ok, next kita tengok bahan-bahan goreng.
Yang ni aku adjust sikit. Kalau nak tukar ikut selera korang, terpulang.
Bahan japchae ni adalah banyak sayur. So kalau sape-sape yang tak suka sayur, letak la sikit.
Kalau yang suka sayur macam En Zul, sila campak sayur sekebun dalam kuali tu.
Dengan ulat-ulat sayur pun boleh campak jugak. Lagi banyak protein.
Hahaha...



Mula-mula rendam cendawan kering (hitam)
Aku pun tak tahu ape kenama cendawan ni.
Shiitake ke hape ntah...
Aku beli yang murah je. Amik yang timbang.
Sekarang ni musim CNY, so banyak jual benda ni siap diskaun.
Sebelum nak mula masak noodle tu, better rendam cendawan ni siap-siap.
Kalau nak guna yang basah punya pun voleyyyy!




Ok, ni sayur yang aku petik dari kebun depan rumah. Hahaha.. Ok, tak kelakar.
Kalau ikut resepi asal guna bayam. Tapi malas nak beli & malas nak celur, so aku exclude bayam.
Macam bihun goreng guna sawi & taugeh. Ni resepi korea kalau nak tambah sawi pun ok je..
Janji kau makan. Jangan buat hiasan je sudah.

Aku guna :
Bawang besar (putih- holland)
Carrot
Shiitake
Capsicum - 3 kaler
Cabbage (jenis panjang)
Green onion (daun bawang)

Yang tengah-tengah tu fish cake.
Resepi japchae ni guna daging. Sebab malas nak tunggu daging empuk, so aku ganti dengan fish cake.

See? Betapa tinggi tahap kemalasan aku kan?



Next : Cara-cara memasak japchae (kuantiti agak-agak ye...)

- Panaskan minyak zaitun + minyak bijan
- Tumis bawang holland dan fish cake (just tumis sekejap, jangan sampai garing)
- Masukkan semua sayur (kecuali daun bawang) - masak jangan sampai layu
- Masukkan kicap cair (masukkan garam & serbuk perasa jika perlu)
- Masukkan daun bawang (masa ni aku termasuk awal. Jadi layu daun bawang aku)
- Dah siap, tabur bijan bakar (aku sangai je bijan tanpa minyak guna kuali)




Dah siap!
Harap-harap makin sihat dan kurus la aku.. Hahaha...
(kalau kaler japchae tak cantik, boleh tambah lagi kicap cair. Tapi kena hati-hati dengan rasa masin)




Jemput makan uolsssss ^_^





No comments :