It's me.. Juz me... Only me!

If you don't like my words, don't listen.
If you don't like my appearance, don't look.
If you don't like my actions, turn your head.
It's as simple as that.

A wife to a loving husband. A mum to a adorable daughters. A daughter to such a caring parents. A good friend to a good people. Homechef that cook like nobody business.

~I’M NOBODY.. but nobody perfect. So, I’mPERFECT!

My Love's Path

Daisypath Anniversary tickers

Monday, October 29, 2012

From My Kitchen : Sambal Sotong Sumbat



Jeng... Jeng.... Jengggggg!!!

Kali ni aku buat resepi sotong.
Rasa macam dah lama tak masak lauk sotong.
Aku ni dah lama teringin nak masak sotong sumbat yang taruk pulut kat dalam tu.
Pastu masak dengan santan dan gula merah.
Itu makanan orang Kelantan. Jenuh la aku cari resepi, minta merata-rata.
Tapi sampai sekarang aku tak buat-buat.
Sebabnya aku masih kurang berkeyakinan nak masak lauk tu.

So untuk menambah keyakinan memasak lauk sotong sumbat, apa kata aku mula kan dengan resepi ni?
Kekdahnya sama, tapi rasanya berbeza.



Bahan-bahan :
6 ekor sotong saiz besar
6 batang lidi pencucuk

Cara : Bersihkan sotong dan toskan air basuhan.



Bahan inti :
3 biji telur saiz A
1/3 carrot (dipotong dadu kecil) - boleh guna sayur campur
1 biji bawang merah
Daun ketumbar
Garam
Lada hitam (optional - aku tak masuk)
Cili merah (optional - aku tak masuk)

Cara : Pukul telur dengan garam dan lada hitam. Tumis bawang dan ketumbar sampai naik bau. Masukkan carrot, lepas 2 minit, masukkan telur dan buat scramble egg. Biarkan sejuk. Sumbat inti ke dalam sotong dan kepilkan dengan lidi pencucuk. Macam gambar kat bawah ni haaa...







Bahan sambal :
*15 cili kering (ikut la nak pedas mana)
*2 biji bawang merah
*2 biji bawang putih
2 sudu sos cili
1/2 sk garam
1 sudu gula merah
1 sudu air asam jawa (optional)
Bawang besar (potong bulat - hiasan)

Cara : Blend semua bahan bertanda * dan tumis sehingga pecah minyak (sedikit kering). Masukkan sos cili, air asam, garam dan gula merah. Masukkan sotong dan biar masak. Kalau kuah kering sangat, boleh tambahkan 3-4 sudu air. Last sekali masukkan bawang besar yang dihiris bulat.






Siap! Dah sedia untuk di makan =)







No comments :