It's me.. Juz me... Only me!

If you don't like my words, don't listen.
If you don't like my appearance, don't look.
If you don't like my actions, turn your head.
It's as simple as that.

A wife to a loving husband. A mum to a adorable daughters. A daughter to such a caring parents. A good friend to a good people. Homechef that cook like nobody business.

~I’M NOBODY.. but nobody perfect. So, I’mPERFECT!

My Love's Path

Daisypath Anniversary tickers

Thursday, August 16, 2012

From My Kitchen : Bihun Singapore

Mari-mari semua cik adik, cik abang... Hari ni Kak Chempaka nak share resepi bihun singapore yang ringkas dan mudah. Sedap? Tak tahu la.. Ikut anak tekak masing-masing. Kalau tanya aku, memang sedapppp... Tapi sedap kat rencah-rencah je la. Bihun tu sama je rasanya. Hahaha!

Ni resepi aku reka-reka sendiri. So nak credit kat diri sendiri je la.

Bihun ni aku masak 2 minggu lepas untuk Iftar. Tapi baru sekarang aku nak update entri ni. Biasa la, aku kan busy dengan program-program yang Datin's Club anjurkan. Buka puasa dengan anak yatim, dengan retis, dengan ahli politik sekalian. Fuh, memang busy. Hahaha! Poyo jerk... Padahal aku malasssss!

Ni ha bahan dan cara-cara buat bihun simple ni.


Bahan-bahan :

  • Bihun (rendam dulu, guna air suam)
  • * bawang merah
  • * bawang putih
  • * halia
  • udang / daging ayam / sotong
  • carrot / kobis panjang @ bulat
  • serbuk lada hitam
  • garam

p/s : bahan-bahan bertanda * kena tumbuk dulu ye. Kalau malas macam aku ni, blend je. Sonang!


Cara-cara :

Meh la kita usha gambar. Malas aku nak taip sebutir-sebutir. Hahaha!




Sebab aku malas nak kupas bawang merah, aku guna je bawang besar. Tapi tak guna sebiji la, aku amik separuh je. Semua bahan ni tumbuk ye cik puan sekalian.. Baru bau dan rasanya sedap...


Panaskan minyak, tumis bahan ni sampai naik bau ye.
Jangan sampai hangus pulak.
(kalau nak taruk cili merah, hiris serong nipis-nipis dan tumis sekali. Lagi meriah kaler)



Rencah-rencah ni aku tangkap sendiri. Bukan susah pun, kaum hawa yang jelita dan menawan macam aku pun boleh nak tangkap haiwan-haiwan ni semua. Tangkap kat kedai runcit Pak Aji Bandar Tun Razak.

Hahaha!


Masukkan rencah dalam kuali, goreng separuh masak je.




Masukkan kiub pati ayam ni. Kalau tak nak masuk garam, masukkan kiub ni banyak sikit.
Aku masukkan 2 kiub je, selebihnya aku masukkan garam.




Carrot dan kobis panjang. Kalau tak suka sayur ni, korang boleh letak pucuk pegaga ke, pucuk betik ke..
Nak taruk petai pun boleh.... Ikut selera masing-masing, ok?



Lepas masukkan sayur, masukkan la bihun tu.. Masukkan garam dan serbuk lada hitam.
Rasa garam tu pandai-pandai la korang rasa.
Sebab puasa, bihun aku ni kurang garam. Tapi still ok la, tak perlu la nak tambah garam lagi.
Jaga kesihatan la katakan... Puiiiiiiii.




Masukkan dalam pinggan, sedia untuk Iftar dengan En Zul =)




It's TEMPTING, isn't it??





Love,

No comments :