It's me.. Juz me... Only me!

If you don't like my words, don't listen.
If you don't like my appearance, don't look.
If you don't like my actions, turn your head.
It's as simple as that.

A wife to a loving husband. A mum to a adorable daughters. A daughter to such a caring parents. A good friend to a good people. Homechef that cook like nobody business.

~I’M NOBODY.. but nobody perfect. So, I’mPERFECT!

My Love's Path

Daisypath Anniversary tickers

Tuesday, March 13, 2012

From My Kitchen : Kimchi

Hari tu kawan aku si Zulfadzli Teh tu ada cerita pasal kimchi, makanan orang Korea. Katanya dia buat sendiri benda tu. Wahhh, hebat! Siap bawak bekal ke ofis. Feeling K-Pop mamat muka cina ni. Hahaha.. Kalau nak tahu, kimchi ni antara 5 makanan yang sihat di dunia! Zul ni siap bagi link kat aku cara-cara nak buat kimchi ni. Tapi macam leceh je. Sebab kena sediakan bancuhan tepung beras la, masuk sotong la.. Leceh! Bukan konsep aku la kalau nak masak benda-benda leceh ni.

Anyway, thanks ye Zul sebab bagi link tu. Membantu jugak la walaupun aku tak ikut cara yang kau bagi tu.
Kalau nak tengok, boleh klik kat SINI.

So kali ni aku nak buat entry resepi dengan cara lain sikit. But still ada gambar dan ayat, cuma tang resepi tu aku gabungkan ayat 'di dalam' gambar. Haaaa.. Macamana erkkkk??

Jom tengok!


.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Kasi intro dulu.....
.
.
.
.
.
.
.


Agak-agak aku nak buat apa la dengan pen ni erk?



Tadaaaa.. Here the recipe!
Haaa.. Lain kan persembahan mak kali ni? =)


Huduh kan tulisan mak? Tak pe la nakkkk.. Biar tulisan buruk, asalkan muka mak cantikkkk!
Hahahahha!!! Sila kutuk aku ramai-ramai~~

So, itu la resepi nya. Sila klik pada gambar untuk pembesaran imej.
Sekian.






Panggggggggggggg!!!!!!!
Dapat pelempang sedas!

Macam tu je update blog? Sumpah dah makin terserlah kemalasan aku ni. Taip ayat tak seberapa kerat, upload pic pun beberapa keping je, tup-tup dah siap satu entry resepi. Hadoiiiiiiiii.. Teruk betul la aku ni.

Ok-ok.. Let's start from beginning.

Kimchi ni mudah je, tak payah nak masak bahan-bahan dia. Cuma menggunakan kaedah penapaian (eh, betul ke perkataan tu?) So tak payah la nak hidupkan api, nak kawal suhu api, nak berkampung depan periuk berjam-jam. Caranya amat simple, dan bahan pun mudah nak cari.




Kobis panjang.
Some people call it Kobis Cina or Kobis Jepun. (ada yang guna kobis panjang yang hijau daunnya)
Tak kesah la. Janji kobis. Kalau nak guna kobis bulat ke, kobis bunga ke, lantak korang la.
Tapi kalau tak menjadi kimchi korang, jangan nak merempan pulak kat aku.



Potong bahagian bawah kobis. Bersihkan setiap helai daun kobis tu.


Tapis air basuhan. Potong kecik-kecik (mudah nak gaul kemudian). Tabur garam.
Garam tu agak-agak je la. Tak payah la tabur sampai sepeket garam. Kang tak pasal-pasal je dapat hipertension.



Lepas tabur garam, tutup dalam bekas dan simpan semalaman. Esoknya, kobis akan jadi lembik sedikit dan air garam akan keluar. Buang air garam tu. Basuh kobis semula untuk kurangkan rasa masin garam.
(aku basuh sikit-sikit je. Tak pasal je kobis aku masin yang teramat sangat! Nyesal... Hahaha)



Ok, sediakan bahan sos.
Bawang besar, bawang putih, halia, udang kering (optional),
gula perang, garam (sikit je. tak taruk pun tak pe)
*udang kering tu tak payah banyak sangat, kang terlebih masin*



Jangan lupa taruk cili kering (rendam dalam air panas). Kalau ikut resepi asal,guna serbuk cili korea tu.
Aku rasa guna serbuk cili Baba's ke, Alagapas ke, Adabi ke, boleh jerrrrr..
Tapi aku guna cili kering, dah alang-alang cili kering ada stock. Lagipun rasa lebih kurang je kot.



Blend cili kering dengan bahan-bahan di atas. Blend sampai lumat. Masukkan je sekali dengan gula perang tu dalam blender. Gula perang untuk kurangkan rasa pedas. Nak guna gula pasir pun boleh, tapi gula perang lagi sodapppp!
Kalau nak taruk sos ikan pun boleh (ikut resepi asal), tapi aku tak taruk. Nak taruk seasoning macam yang aku tulis pun boleh. Ikut sukati la ye.... 



Campurkan kobis yang dah di basuh air garam tadi ke dalam bahan yang sudah di blend. Gaul sampai rata menggunakan sarung tangan.
Aku pakai penyepit je.
Gaul... Gaul... Gaul.........



Oppss.. Jangan lupa campurkan daun bawang. Ada sesetengah resepi yang taruk carrot dan sengkuang cina. Tapi aku tak masukkan. Dan mengikut resepi yang Zulfadzli bagi, diorang masukkan sotong masin (diawetkan dengan garam).
Ok, bab sotong ni aku tak ikut sebab tekak aku kembang bila terbayangkan sotong mentah. Bluwekkk!
Kalau sayur mentah tak pe. Itu ulam. Hekkk~

(simpan dalam airtight container dan simpan dalam esbok)



Ok, ni la kimchi. Bila makan ni, terasa macam cerita Full House pulak.
Han Ji Ean : Aja-aja fighting!!

Kimchi ni boleh makan dengan nasi putih, mee segera or bubur nasi (pastikan bubur tu plain @ tawar). Sebab kimchi ni dah masin. Kimchi ni juga sangat sesuai untuk orang pemalas macam aku. So pasni tak payah susah-susah nak masak sayur. Bukak tupperware, hidang je terus. Hehehe...



Love,

No comments :