It's me.. Juz me... Only me!

If you don't like my words, don't listen.
If you don't like my appearance, don't look.
If you don't like my actions, turn your head.
It's as simple as that.

A wife to a loving husband. A mum to a adorable daughters. A daughter to such a caring parents. A good friend to a good people. Homechef that cook like nobody business.

~I’M NOBODY.. but nobody perfect. So, I’mPERFECT!

My Love's Path

Daisypath Anniversary tickers

Sunday, January 22, 2012

From My Kitchen : Ayam Masak Lemon

Dulu masa bujang-bujang dulu aku selalu makan kat kedai Awe kat Taman Midah.
Kalau kat situ aku suka Nasi Goreng Sultan (ada gajus & kismis), kuew teow kungfu, nasi goreng tomyam, ikan kembung masak sweet sour, tomyam campur, sup ekor dan ayam masak lemon.

Eh, banyak nya yang aku suka makan?

Hm, senang cita aku ni memang suka makan segala jenis makanan yang ada kat kedai Awe tu.
Tak payah la nak cover-cover mention menu tu, menu ni. Sedangkan semua menu dalam list memang aku suka makan pun.

Rasanya sejak akhir-akhir ni aku teringinnnnnn sangat nak makan Ayam Masak Lemon yang masam-masam manis tu.
First time aku makan lauk tu kat kedai Awe la. Sejak dari tu aku memang suka order lauk ni.
Tapi rasanya ramai kawan-kawan aku yang tak berapa gemar lauk ayam lemon sebab dia rasa masam.

Aku peduli hape?
Janji aku kenyang.

So lepas aku search resepi yang menghampiri rupa dan rasa Ayam Lemon kedai Awe tu, aku pun try buat petang tadi.

(Aku konfius la. Aku ni sebenarnya rindukan lauk ayam lemon ke, aku rindukan si Awe tu??)


Petang tadi lepas hantar Nadia balik, aku terus ke Tesco nak beli bahan.
Beli ayam je pun. Lemon memang dah ada kat dalam esbok.
Kat rumah memang ada ayam, tapi bahagian ayam tulang.
Lauk ni sedap kalau buat bahagian ayam daging.


Daun-daun coral tu bukan saja-saja aku letak nak kasi cantik ok.
Daun tu memang faveret aku. Awet muda la konon-kononnya.


Lepas beli ayam, aku start masak.


Bahan-bahan :


Ayam :

  • Ayam (dipotong memanjang)
  • 1/4 cawan tepung jagung
  • 2 sudu besar air
  • 2 sudu kecil lada hitam
  • 2 biji telur kuning
  • Garam secukup rasa

Sos lemon :
  • 1/4 cawan jus lemon (aku guna 1 biji lemon untuk mendapatkan 1/4 cawan jus)
  • 1 cawan air
  • 2 sudu besar tepung jagung
  • 1 sudu madu
  • 2 1/2 sudu besar gula
  • 1 sudu besar butter
  • 1 sm halia (dihiris halus)
  • 2 sudu besar cordial sunquick (untuk rasa masam dan kaler oren)

Cara-cara :

Sos Lemon :
  • Cairkan butter guna api perlahan. Tumis halis hingga naik bau.
  • Masukkan jus lemon, madu, gula, cordial sunquick dan air. Biar mendidih (api perlahan)
  • Bancuh tepung jagung dan masukkan ke dalam sos. Biar pekat.
  • Pastikan rasa masam dan manis sekata.

Ayam :
  • Potong ayam memanjang dan bersihkan. Tos sehingga kering.
  • Gaul ayam dengan garam dan lada hitam. Biarkan perap 10 minit.
  • Bancuh tepung jagung dengan air.
  • Masukkan kuning telur dalam jagung. Gaul sampai sebati.
  • Celup ayam dalam bancuhan tepung dan goreng dalam minyak sederhana panas (guna deep fried).
  • Lepas ayam jadi kuning keemasan, angkat dan toskan.
  • Curah sos lemon ke atas ayam
  • Ok, siap!!!


Sedang elok aku siap masak sos, aku beralih nak masak ayam pulak.
Baru siap goreng ayam 1 round, tetiba gas pulak habis!

Hahahaharammmmmmm!!!

Aku punya tunggu mamak tu datang hantar tong gas sampai tertidur aku dibuatnya!
Pas tukar tong gas, sambung balik goreng ayam.

Ni semua salah En Zul. Hari tu dah elok-elok nak pergi amik induction cooker aku kat Arezzo, alih-alih dia pergi ajak aku shopping oven, microwave, blender, mixer dan aircond. Terus aku lupa nak ambik induction aku. Dah bertahun benda tu kat Arezzo, ntah bila nak pergi ambil.

Kalau ada induction, tak perlu la aku nak bergaduh-gaduh gas habis. Sebab induction pakai letrik je.
Kan, En Zul kan???

Tadi aku call En Zul nak mengadu pada gas dapur habis.

Sekali respon diaaaaaa :

- Hujung bulan bil letrik kompem melambung. Sebab yati asyik bakar kek, guna mixer, asyik panaskan lauk semalam punya semalam, aircond memanjang-manjang on, lappy sentiasa charge, dalam esbok simpan segala macam makanan sampai suhu set Cool paling high. Tu belum sebut pasal main FB sepanjang hari.
(Eh? Tang kau tengok Youtube memanjang-manjang tu tak ungkit bangggg?)

- Pastu bila letrik tak ada, yati buat alasan tak nak masak. Sedangkan guna dapur gas pun malas nak masak, inikan pulak kalau dapur letrik. Kompem nanti yati saja-saja pergi shortkan litar DB tu.
(Dasyat betul pemalas aku ni ye?)

- Pakai dapur letrik ni high maintenance. Kena cari kuali, periuk dan sudip stainless steel yang tebal. Setakat stainless steel kat Tesco tu, sekejap je dah jahanam. Baru masak sekali dua dah melekat segala macam benda kat periuk tu. Kalau nak yang berkualiti, harganya mahal. Kita tak mampu sayanggggg... 
(Oooo.. Time aku mintak beli periuk belanga, beli kuali, beli tempayan, masa tu la baru nak ambil hati aku panggil sayang la, darling la. Tapi kalau aku tak minta apa-apa, selamba badak je panggil aku BIBIK kan?)


Sebab tu abang tak nak amik induction tu, sayangggggg...


Eeee....
Mencik!





4 comments :