It's me.. Juz me... Only me!

If you don't like my words, don't listen.
If you don't like my appearance, don't look.
If you don't like my actions, turn your head.
It's as simple as that.

A wife to a loving husband. A mum to a adorable daughters. A daughter to such a caring parents. A good friend to a good people. Homechef that cook like nobody business.

~I’M NOBODY.. but nobody perfect. So, I’mPERFECT!

My Love's Path

Daisypath Anniversary tickers

Monday, January 16, 2012

From My Kitchen : Asam Pedas Ikan Kembung



Semalam lepas main layang-layang dengan bebudak tu, kitorang ke NSK nak shopping barang dapur.
Lepas je aku pilih udang (kena pilih yang besar-besar. Kalau setakat besar jari Ika, kompem En Zul tak pandang), aku pergi timbang udang dan ikan.
Pastu aku ke tempat ayam, nak pilih ayam pulak.
Sebelum aku gerak, aku suruh En Zul ambil udang dan ikan yang dah di timbang tu.
Bila sampai rumah tengok-tengok dia bukan ambil plastik udang dan ikan.
Tapi ikan dan ikan!
Ntah sape punya ikan la yang dia rembat.

So ada lambakan ikan kat rumah aku sekarang ni.
Minggu ni sampai minggu depan aku akan masak ikan je memanjang.
Sampai la stock ikan kat rumah aku ni habis.

Malam ni aku masak asam pedas ikan kembung.
Malam esok aku masak ikan kembung sweet sour.
Malam lusa aku masak ikan kembung masak singgang/pindang.
Malam tulat aku masak ikan kembung masak kicap.

Amacam?
Ada sape berani nak try lawan lauk aku sepanjang minggu ni?

Jom start masak Asam Pedas Ikan Kembung.


Bahan-bahan :
  • Ikan kembung (apa jenis ikan pun boleh)
  • *15 tangkai cili kering (di potong dan direndam dalam air panas)
  • *2 ulas bawang merah
  • *2 ulas bawang putih
  • *1 sm kunyit hidup
  • 5 batang bendi
  • 1/2 cawan air asam jawa
  • 1 batang serai
  • daun kesum
  • daun limau purut
  • Garam dan perasa



Bahan penaik bau, pelengkap rasa.



Cara-cara :
  • Siang ikan dan bersihkan.
  • Blend bahan-bahan yang bertanda * sampai lumat.
  • Tumis bahan yang sudah di blend sampai naik bau. Masukkan serai dan daun limau purut. Pastikan jiran anda sekeliling sudah mulai bersin bersahut-sahutan. Itu tandanya bahan tumisan sudah naik bau. Jika ingin lebih pasti lagi, kalau ada jiran anda yang ketuk pintu rumah anda dan minta resepi, itu tandanya sudah naik bau. Ok?
  • Masukkan air, daun kesum dan bunga kantan.
  • Masukkan bendi, garam dan perasa.
  • Masukkan ikan kembung. Jangan kacau terlalu kerap. Takut ikan jadi hancur pulak.
  • Perah asam jawa. Sebelum masukkan ke dalam periuk, tapis dahulu air tu ye. Jangan sampai kulit, biji dan urat asam jawa termasuk sekali ke dalam periuk. Kalau mak mertua yang makan dan terjumpa urat asam jawa, kan malu.... Tapi kalau mak sendiri yang terjumpa, tak apa la kot. Kan mak, kan?
  • Pastikan rasa masin dan masam itu sekata.


Alhamdulillah, En Zul makan bertambah-tambah 2 pinggan =)




No comments :