It's me.. Juz me... Only me!

If you don't like my words, don't listen.
If you don't like my appearance, don't look.
If you don't like my actions, turn your head.
It's as simple as that.

A wife to a loving husband. A mum to a adorable daughters. A daughter to such a caring parents. A good friend to a good people. Homechef that cook like nobody business.

~I’M NOBODY.. but nobody perfect. So, I’mPERFECT!

My Love's Path

Daisypath Anniversary tickers

Tuesday, December 16, 2014

From My Kitchen : Mee Rebus




2 minggu lepas aku masak mee rebus.
2 minggu ye! Nampak sangat berkulat dah entry ni.
Tak tahu la mee rebus muar ke, mee rebus tangkak ke, mee rebus kulai ke..
Sebab resepi main ikut suka je. Janji aku guna keledek.
Kalau guna tepung untuk pekatkan kuah, dah jadi mee lain kan?
Tak jadi ler nama nya mee rebus.

Tak payah sembang panjang-panjang, sebab banyak lagi entry bakal menyusul lepas ni.
So moh le kita tengok bahan-bahan dan cara membuatnya ya!




Ha, tu bahan-bahan untuk dikisar.
Atau dalam bahasa tempat kelahiran aku - to blend.
Omputih gitewww... Hahaa..
Kuantiti tu ikut korang la ye. Aku tak reti nak mengagak.
Kalau untuk makan 8 orang (mee 2 bungkus), kuantiti dalam banyak tu la.

Kenapa 8 orang? Sedangkan family aku cuma 4 orang.
Ehem.. Maklum la, kita kena double kan bilangan pax tu ye puan-puan.
Lagipun mee ni kitorang ulang makan hari keesokkannya.
En Zul siap tapau bawak ke ofis & makan dengan kawan-kawan dia.
Kira banyak la 2 bungkus tu kan....




Ni keledek.
Kalau nak jimat guna kentang pun boleh.
Keledek ni rebus sampai empuk. Toskan air & blend.

Aku rasa kalau guna keledek merah mesti lagi sedap kan? Sebab keledek merah rasa dia manis.
Pastu boleh mencantikkan lagi kaler kuah mee rebus ni.

Oh, next time aku try masak guna keledek merah pulak.





Masukkan bahan-bahan ni untuk dikisar sekali dengan bahan kat atas tadi tu.
Cili boh (3 sudu makan), serbuk kari daging (4 sudu makan), tauchu (2 sudu makan).




Ni bahan penyedap. Kalau nak guna fish ball/cake pun boleyyy..



Cara memasak :
  • Panaskan minyak masak.
  • Tumis kulit kayu manis, bunga lawang, buah pelaga (aku tak masukkan - lupa)
  • Tumis bahan dikisar sampai pecah minyak
  • Masukkan air sikit.
  • Rebus daging sampai empuk. Masukkan udang.
  • Masukkan keledek yang dikisar, masuk garam dan gula untuk perasa.



Ni bahan-bahan sampingan.




Mee wajib ada. Kalau tak guna mee, guna kuew teow pun boleh.




Tadaaa!

Siap mee rebus aku.
Yummy!

Alhamdulillah En Zul & anak-anak suka makan ^_^



Pekat kan kuah mee rebus aku?
Hehe...





No comments :