It's me.. Juz me... Only me!

If you don't like my words, don't listen.
If you don't like my appearance, don't look.
If you don't like my actions, turn your head.
It's as simple as that.

A wife to a loving husband. A mum to a adorable daughters. A daughter to such a caring parents. A good friend to a good people. Homechef that cook like nobody business.

~I’M NOBODY.. but nobody perfect. So, I’mPERFECT!

My Love's Path

Daisypath Anniversary tickers

Thursday, October 25, 2012

From My Kitchen : Kek Buah Kukus




Rasanya kali ni terpaksa menderhaka pada tajuk blog, sebab menu ni di buat di dapur Maklang, bukan dapur aku. Pastu menderhaka pada resepi asal Cheq Mat Gebu (amik resepi ni kat myResipi, jenuh aku track balik menu ni kat web tu tapi haram tak jumpa. Main copy je, tapi lupa amik link. Apa-apa pun resepi ni memang ada kat myResipi tu. Thanks pada Cheq Mat Gebu sudi share resepi.)

Kononnya aku nak masak dulu kek ni kat rumah, dah siap baru nak balik rumah Maklang. Tapi memandangkan aku malas nak menempuh jammed, maka aku membawa diri aku balik sorang-sorang. En Zul pulak kena balik kerja pukul 7pm, so dia balik Gombak sendiri la.

Lepas habis kerja pukul 3pm, aku terus beli barang-barang kek. Sampai rumah aku timbang siap-siap semua bahan, packing periuk kukus aku (kat rumah Maklang ada pengukus, tapi saiz kecik. So kena la angkut barang-barang aku sendiri. Penatttt.. Huhu!)

Sampai je Gombak, terus mengerjakan fruit cake ni. Nasib baik senang je kekdahnya. Kalau tak, jenuh la kau menghempas pulas kat dapur Maklang tu. Maklang sibuk menyiapkan juadah hari raya (oh, lupa... esok hari raya korban. Selamat hari raya ye!). Meh la aku nak share resepi ni. Tapi ada yang aku derhaka, terpaksa la mengaku kan? Nasib baik menjadi jugak kek tu walau ada ramaiiiii orang yang jeles kat kek aku ni. Muahahaaaa!!!



Bahan-bahan :

  • 300g tepung gandum
  • 350g buah campur
  • 250g butter
  • 150g badam hiris
  • 150g gula perang
  • 150g gula pasir (masak jadi gula hangus)
  • 3 biji telur
  • 1 sk soda bikarbonat

Cara-cara :

  • Gaulkan tepung gandum dengan badam, buah campur dan soda bikarbonat. Tujuannya adalah untuk memastikan buah campur tu tak mendap dalam kek. Biar dia serata je dalam kek tu. Sambil tu boleh panaskan kukusan ye.
  • Pukul butter dengan gula perang sampai kembang.
  • Masukkan telur sebiji demi sebiji. Pukul lagi sampai kembang.
  • Masukkan adunan tepung dan bahan kering tadi ke dalam butter. masukkan sikit demi sedikit guna kelajuan sederhana.
  • Pastu, cairkan gula pasir dan jadikan ia gula hangus. Bab hangus menghanguskan benda ni aku serahkan pada Maklang. Aku tak pandai nak buat gula hangus. Kalau boleh gula hangus tu biar pekat sikit.. Baru la cantik warna kek tu. Aku pulak lupa nak minta Maklang pekatkan. So agak pucat warna kek aku tu. Nevermind, asalkan rasa sedap jadik la! (Kompem ada yang bengkekkk je dengan statement aku ni. Hahaa!)
  • Lepas gula hangus siap, masukkan ke dalam adunan. Gaul sebati.
  • Griskan loyang, alas dengan parchment paper, pastu curahkan adunan ke dalam loyang. Tutup loyang dengan aluminium foil, pastikan tutup sempurna, jangan biar ada ruang udara yang boleh masuk ke dalam kek.
  • Kukus selama 4jam. Tapi sebab Maklang dah bising-bising nak pakai dapur untuk rebus ketupas palas dan masak kuah laksa, maka aku terpaksa off dapur tu. Aku kukus 2 jam je... Ape la Maklang ni. Dapur gas sampai 2, tu belum campur dengan dapur bawah, still nak berebut dengan aku. Huh!
  • Dah masak, sejukkan dulu. Then boleh hias dengan gula icing kat atas kek.



Walaupun aku banyak menderhaka pada resepi asal (resepi asal kena masuk cream tartar dan kukus 4jam) tapi kek ni tetap best! Wahhhh kemain puji kek sendiri. Aku bukan apa, saje nak bakar Leen yang dengki kan pada kek aku ni. Elok-elok aku buat kek buah, dia sibuk mintak aku buat carrot slice. Dengki dengan aku la tuuuuu... Haha!


Anyway, Selamat Hari Raya Aidiladha =)


No comments :