It's me.. Juz me... Only me!

If you don't like my words, don't listen.
If you don't like my appearance, don't look.
If you don't like my actions, turn your head.
It's as simple as that.

A wife to a loving husband. A mum to a adorable daughters. A daughter to such a caring parents. A good friend to a good people. Homechef that cook like nobody business.

~I’M NOBODY.. but nobody perfect. So, I’mPERFECT!

My Love's Path

Daisypath Anniversary tickers

Monday, July 6, 2015

From My Kitchen : Puding Caramel

Tadi entri Bubur Lambuk untuk iftar kat rumah Maklang minggu pertama.
Minggu kedua iftar aku masak puding caramel pulak.
Dari tahun ke tahun aku cuba nak masak puding ni, tapi semua cubaan tak menjadi.
Terutama kat caramel tu.
Kadang-kadang buat gulanya jadi hangus.
(Eh, memang nak dia jadi hangus kan? Nama pun gula hangus)
Err.. Bukan.. bukan... Maksud aku terlebih hangus sampai hitam gituuu//
Kadang-kadang gula tu tak nak caramelized pulak.
Ntah la, tangan aku ni ada sumpahan caramel gamaknya.

So kali ni dengan lafaz "nawaitu saumaghadin..." aku cuba buat lagi.

Sebab resepi kat internet banyak pakai whipped cream/full milk/sus F&N pekat, kali ni aku cuba buat guna susu cair.
Lantak la nak jadi apa kan.

Bahan-bahan :
  • 1 tin susu cair
  • 3 biji telur ayam (aku guna gred A)
  • 3 sb gula pasir
  • 1/2 sk garam
  • 1/2 sk vanilla essence

Cara membuat :
  • Cairkan gula pasir dalam periuk, guna api perlahan. (Tips : Perlu selalu kacau. Bila gula dah cair, biarkan gula mendidih tanpa kacau. Agak-agak dah mula tukar warna perang, boleh kacau sikit-sikit. Ni tips aku teka sendiri masa berexperimental sorang-sorang kat dapur tu)
  • Tuang gula caramel dalam loyang. Biarkan ia sejuk.
  • Tuang susu cair dalam bekas.
  • Masukkan telur, garam, vanilla essence dan pukul sampai kembang.
  • Tuang adunan ke atas gula caramel yang dah keras.
  • Kukus sehingga masak. 

*Boleh jugak bakar. Nanti tekstur puding lagi cantik. Kena guna kaedah water bath ye hakak-hakak. Kalau nak tau apa tu water bath, boleh tengok sini --> Teknik water bath

Dah siap masak, biarkan sejuk. Kalau simpan dalam peti sejuk sejam dua lagi syok wooo!!





First time aku buat menjadi. Yeayyy!!




Kenapa aku guna susu cair?
Sebab dia dah manis, tak perlu nak tambah gula. Lagipun murah sikit dari nak beli full milk tu.
Dan kenapa aku tak pakai susu pekat F&N? Sebab nanti nak kena tambah susu cair pulak.
Dah lari budget aku situ.. Say no to GST, hokey?!!




3 biji telur ayam gred A.




Garam ye puan-puan...
Bukan gula pasir.




Ni vanilla essence. Kalau aku tunjuk kat Wazli kompem dia jawab "ni kicap cap kipas udang".
Confiden je kau kan?!!




Selamat mengukus. Lebih kurang 45 minit.
Sempat gak la aku layan Running Man habis separuh episod. Hahaha..




Tadaaaa!
Dah siap. Tapi tak snap dari atas.
Masa nak bukak puasa aku tak berani nak snap gambar puding yang dah di potong.
Sebab takut kena jerkah dengan Paklang.
Dia tu pantang sikit tengok perangai jakun aku duk amik gambar makanan masa nak makan.
So korang tengok je la gambar sipi-sipi mangkuk ni.

Kahkahkahh..

No comments :