It's me.. Juz me... Only me!

If you don't like my words, don't listen.
If you don't like my appearance, don't look.
If you don't like my actions, turn your head.
It's as simple as that.

A wife to a loving husband. A mum to a adorable daughters. A daughter to such a caring parents. A good friend to a good people. Homechef that cook like nobody business.

~I’M NOBODY.. but nobody perfect. So, I’mPERFECT!

My Love's Path

Daisypath Anniversary tickers

Thursday, September 20, 2012

From My Kitchen : Sotong Goreng Tepung

Kali ni nak buat masakan edisi malas.
Rasanya dah lama tak memasak. I mean masak nasi berlauk.
Sebab sekarang ni En Zul nak diet, macam la dia tu gemuk sibuk nak berdiet bagai.

Last few days, masa nak siap-siap gi keje, En Zul tunjuk kat aku seluar slack dia semua dah longgar.
Bila tengok kelonggaran itu, aku seperti di tampar-tampar.
*Pang!*

Oh, tidak!!!
Kenapa bila aku tak memasak, En Zul makin kurus.
Sedangkan aku makin GEMUK?
Uwaaaaa... Ini tidak adil, tidak adil bagi ku~~
(tetiba nyanyi lagu Yuna pulak)

Takpe, takpe... Pasni aku pun nak kurus jugak.
Nak tunjuk jugak seluar aku dah longgar.
Weeeeee~

So malam tadi aku memang bercadang tak nak masak nasi.
Nak masak benda simple-simple je.
Yang penting tak memenatkan aku.
So aku masak lauk je, buat ratah-ratah.



Menu malam tadi adalah sotong goreng tepung, tauhu & tempe goreng rempah dan kerang bakar.


Yummy!!!!



Meh kita belajar masak benda-benda mudah ni.

First, kita masak sotong goreng tepung dulu.
(resepi kerang bakar aku tak buat ye, benda tu senang je. Tak perlu jadi entry.)





Bahan-bahan :

- Sotong
(buang kulit, tulang belakang dan mata. Cuci bersih dan toskan air)
- 1/2 cawan tepung gandum
- 1/2 cawan tepung beras
- Garam
- Lada sulah
- 1/2 sudu kecil soda bikarbonat
- sedikit air untuk membancuh

Cara-cara :

- Campurkan semua bahan dan gaul rata.
- bancuhan tepung jangan terlalu cair atau pekat
(kalau cair, nanti tepung tak lekat pada sotong.
Tapi kalau pekat, jadi cekodok pulak. So pandai-pandai la ye)
- Panaskan minyak guna api sederhana, then goreng sotong sampai kekuningan.


***


Petang semalam masa nak balik kerja, aku sms Maklang.
Nak tanya resepi tempe goreng rempah dia.

Aku tanya, "Mak, macamana nak buat tempe rempah?"
Dia replied, "Ntah, celop guna tepung kentucky kot"

Hadoiiiiii... Ni la masalah mak aku.
Pelupa.

Bila dia buat resepi baru, dia main cincai-cincai je buat, tapi sedap....
Bila aku minta resepi, dia lupa cara nak buat.
Dulu masa Leen study kat MRSM Kuantan, selang 2-3 minggu dia balik rumah.
Masa first time Leen nak balik, Maklang beriya masak sotong goreng tepung berempah.
Sumpah sedap weiiiiiii....
Tepung tu garing, rempah pun terasa.
Cantik je tepung tu membalut kat sotong tu.
(taip entri sambil membayangkan keenakkan sotong tu. Kahhh~)

Then lepas 2-3 hari tu, aku suruh dia masak lagi menu tu, tapi dia lupa resepi nak buat.
Bila dia buat balik, tak seberapa nak menjadi macam yang first trial tu.
Sebab niat dia masa buat resepi tu, masak main belasah je...
Janji anak-anak & laki dia kenyang.
Sebab tu bila aku tanya dia resepi tu, dia tak ingat.
Sebab niat dia dah tercapai. Cukup sekadar kenyang.


Now kita beralih pada tempe dan tauhu.
Kalau nak senang, goreng dengan garam & kunyit je.
Tapi sekali sekala biar la variasi sikit.






Tauhu
(Gila kasar aku tumbuk rempah tu kan? Dasar pemalas...)



Tempe


Bahan-bahan :

- 2 keping tauhu (potong ikut sukati)
- 2 paket tempe (potong ikut sukati)
- 1 sudu biji ketumbar*
- 1 sudu jintan manis*
- 1 sudu jintan putih*
(bahan * ditumbuk / di blend kasar)
- 1/2 cawan tepung gandum
- 1/2 cawan tepung beras
- 1/2 sudu kecil soda bikarbonat
- Garam
- Lada sulah


Cara-cara :

- Campurkan semua bahan dengan rempah dan gaul rata.
- bancuhan tepung jangan terlalu cair atau pekat.
- Celupkan tauhu dan tempe dalam bancuhan, dan goreng sehingga kekuningan.



*kalau tak nak guna resepi ni, ikut je cara Maklang. Guna tepung Kentaki or Serbaguna.
Setel.












No comments :