It's me.. Juz me... Only me!

If you don't like my words, don't listen.
If you don't like my appearance, don't look.
If you don't like my actions, turn your head.
It's as simple as that.

A wife to a loving husband. A mum to a adorable daughters. A daughter to such a caring parents. A good friend to a good people. Homechef that cook like nobody business.

~I’M NOBODY.. but nobody perfect. So, I’mPERFECT!

My Love's Path

Daisypath Anniversary tickers

Tuesday, October 16, 2012

From My Kitchen : Bubur Nasi

Nah, entri baru untuk FMK.
Gila lama tak update FMK kat blog. Nampak sangat malas masak.
Haha!

Malam ni aku masak bubur nasi.
Bubur nasi ye, bukan bubur lambuk.
Nak tahu apa perbezaan bubur nasi dengan bubur lambuk?
Tunggu la bila aku rajin nak masak bubur lambuk pulak, masa tu aku akan bagitahu apa bezanya.

Last time aku masak bubur ni masa bulan puasa tahun lepas.
Aku bawak untuk iftar kat ofis masa nak keje proses offsite.
So sebab dah setahun lebih tak masak menu ni, maka malam ni kita makan bubur je la ye suami kesayanganku....


Menu ni mudah je.
Kau boleh masuk je apa yang kau nak.
Kalau nama bubur nasi, macam-macam kau boleh taruk.
Nak taruk ayam, daging, udang, sayur etc.
Campak la apa-apa pun, asalkan muat periuk kau.

Sesetengah orang masak bubur guna rice cooker.
Tapi personally aku lebih suka masak guna dapur gas.
Memang leceh sebab nak jaga api supaya bubur tak hangus.
Tapi aku lebih puas masak guna dapur gas, biar pun rasa penat.

Menu kali ni aku just belasah je bahan yang aku suka.
Kalau ada yang tak suka dengan bahan yang aku guna, boleh tukar dengan bahan lain.
Terpulang =)







Bahan-bahan :

2 cawan beras (bersihkan)
Ayam (daging dan tulang - potong kecil)
Daging (hiris kecil - optional)
Udang (buang kulit - optional)
2 inci halia (ketuk sedikit untuk keluarkan jus)
1 biji lobak merah (potong dadu)
1 biji kentang (potong dadu)
4 biji cili api (ketuk)
Lada sulah (tumbuk)
Serbuk pati ayam (optional)
Garam secukupnya


Masukkan semua bahan, rebus sehingga masak.
Kuantiti air ikut citarasa. Nak pekat, kurangkan air.



Bahan hiasan :

2 biji telur - pukul dan buat telur gulung. Hiris nipis.
Ikan bilis - goreng garing dan tumbuk
Bawang besar - hiris dan goreng sehingga garing.
Daun bawang - hiris nipis.



*aku lebih suka guna bawang goreng buatan sendiri, daripada guna bawang goreng yang beli dikedai.
Rasanya lebih manis =)


Untuk penambah rasa : Kicap + cili api + bawang putih
Memang terangkat!







Ni portion En Zul.
Kalau bubur kosong, boleh dimakan dengan telur masin dan ikan pekasam / ikan masin.
Sebab aku malas nak sediakan benda-benda masin ni, maka En Zul makan dengan serunding daging.
Banyak gila serunding dia kan? Haha.
Sedap jugak :)






No comments :