It's me.. Juz me... Only me!

If you don't like my words, don't listen.
If you don't like my appearance, don't look.
If you don't like my actions, turn your head.
It's as simple as that.

A wife to a loving husband. A mum to a adorable daughters. A daughter to such a caring parents. A good friend to a good people. Homechef that cook like nobody business.

~I’M NOBODY.. but nobody perfect. So, I’mPERFECT!

My Love's Path

Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, December 21, 2011

From My Kitchen : Kek Lobak Merah

Hari ni aku dah janji dengan Leen nak buat something. Sebab dia suka sangat makan kek carrot slice yang dijual kat Secret Recipe, maka aku dengan feeling-feeling 'hebat' nak try buat kek lobak merah ala-ala Secret Recipe. Kalau kek ni tak menjadi, anggap je la aku beli kat somewhere. Kahh~


Pembakaran yang berjaya.
1 dulang untuk Leen, 1 dulang untuk aku.




Bahan-bahan :

Bahan A :

2 cawan tepung superfine
2 camca teh baking powder
1 1/2 camca teh soda bikarbonat
1 camca garam halus
2 1/2 camca teh serbuk kulit kayu manis

*semua Bahan A diayak sekali


Bahan B :

4 biji telur ayam gred A
1 1/2 cawan minyak jagung
1 1/2 cawan gula ising


Bahan C :

2 1/2 cawan parutan lobak merah (perah sedikit airnya dan asingkan)
1 cawan nenas dalam tin (di cincang kasar, air nenas diasingkan)
1/2 cawan kelapa kering
1 cawan almond/walnut


Bahan Cream Cheese Frosting :

80g mentega
125g cream cheese
1 camca teh jus lemon
2 camca besar gula ising



Cara-cara :

- Panaskan oven pada suhu 180 darjah celsius, griskan loyang dengan minyak/mentega.

- Dalam satu bekas, masukkan telur, minyak jagung dan gula (semua Bahan B). Kacau dengan whisk hingga sebati lebih kurang 5 minit. (Pasni kompem tangan korang ada muscle yang berketul-ketul. Kahkahkahhh~ Ok, tak lawak.)

- Masukkan Bahan A yang telah diayak tadi dan gaul perlahan hingga sebati.

- Masukkan Bahan C dan gaul rata hingga mesra.

- Tuang dalam loyang dan bakar selama 45 - 50 minit atau sehingga kek masak.

- Sejukkan kek sebelum disapukan cream cheese. Boleh disimpan dalam esbok.



Cara membuat Cream Cheese Frosting :

- Putar cream cheese dan mentega sehingga sebati.

- Masukkan gula ising dan jus lemon. Putar semula sehingga cream menjadi halus dan gebu.

- Sapu di atas kek dan hias ikut suka hati!




Sambil memasak, ada pulak soalan-soalan dari penonton segmen memasak From My Kitchen. Siapa lagi kalau bukan EN ZUL!



En Zul : Kenapa kena letak parutan lobak?


Aku : Sebab dia kek lobak. Kalau dia kek strawberi, kena la taruk strawberi. Jangan pulak taruk buah kiwi.


En Zul : Kalau nak buat kek nangka?


Aku : Kena la letak nangka.


En Zul : Oh, bukan letak cempedak ke? <--- Ok, dia dah mula merepek!


Aku : Laa.. Kena la taruk nangka, baru la nama dia kek nangka.


En Zul : Dah tu, kalau nak buat Kek Cucur Badak, kena taruk badak la?


Aku : Tak. Taruk Abang je dalam tu! Abang dengan badak dah tak de beza pun!



Ok, sesi soal-jawab ditutup! Aku boleh jadi gila kalau melayan En Zul ni lama-lama.


Lepas dah siap, aku potong sikit untuk En Zul. Dia cakap dia tak suka kek lobak tu. Ooo.. Tak sedap ye? Lepas ni aku malas nak masak dah! Langsung tak nak hargai pengorbanan dan susah payah aku. Bertungkus lumus aku buat kek ni. Sampaikan menitis segala peluh dan air liur aku, tapi secebis pun kau tak hargai... Sob.. Sob.. Sobbb.. Tak apa laa.. Mentang-mentang aku orang miskin, rupa tiada harta apatah lagi.. Kau hina aku macam ni...... Eh?





Potongan kek yang sangat tak kemas.
Mungkin cincangan nenas dan almond yang terlalu kasar.
(Salahkan nenas dengan almond pulak.. Hahaha)



Tak sempat nak tunggu kek sejuk, terus curah cream cheese. Tak pasal-pasal je cream tu cair..





Bakal Masterchef Malaysia Pertama,

No comments :