It's me.. Juz me... Only me!

If you don't like my words, don't listen.
If you don't like my appearance, don't look.
If you don't like my actions, turn your head.
It's as simple as that.

A wife to a loving husband. A mum to a adorable daughters. A daughter to such a caring parents. A good friend to a good people. Homechef that cook like nobody business.

~I’M NOBODY.. but nobody perfect. So, I’mPERFECT!

My Love's Path

Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, July 4, 2012

From My Kitchen : Choc Chips

Dah lama tak update entri From My Kitchen.
Sebab anak-anak aku jenis pemakan, bagi la apa pun semua dia tibai masuk mulut.
Tambah pulak dah nak puasa ni, feeling-feeling membakar kuih makin menjadi-jadi.
Maka sabtu lepas aku buat cookies.
Tak lain tak bukan, choc chip.

Tahun lepas ada buat jugak. 2 kali aku buat cookies ni.
Tapi tak berkesempatan nak update entri, sebab malas nak snap gambar.
Bila tak ada gambar, nak hapdet entri pun rasa lemau je. Hehehe....
So kali ni aku snap pic, then baru bersemangat nak update entri kan.

Ok, tak payah nak panjang-panjang cerita. Banyak lagi entri tengah tunggu turn untuk di publish.
Plis make it short and simple, ye!


Bahan-bahan :

  • 1 butter cup (Sorry, lupa taruk. Thanks Najiah sebab bagitau. Hehehe...)
  • 1/2 cup icing sugar
  • 1  1/2 cup gula perang
  • 2 biji telur (aku guna saiz A)
  • 2 sudu kecil esen vanilla
  • 2  3/4  cup all-purpose flour
  • 3/4  sudu kecil garam
  • 1  1/2 sudu kecil baking powder
  • 1  sudu soda bikarbonat 
  • 2  1/4  cups semi-sweet chocolate chips
  • Badam cincang (kuantiti ikut suka hati)
  • *serbuk koko/choc emulco - untuk doh jadi warna coklat


Cara-cara :
  • Panaskan oven 160°. Pukul butter, gula dan gula perang sampai kembang. Masukkan telur dan esen vanilla, pukul lagi sampai sebati. Masukkan soda bikarbonat, baking powder, garam dan tepung. kacau sampai sebati.
  • Cookies ni jenis cookies putih. Kalau nak buat cookies perisa coklat, tambah kan 2 sudu besar serbuk koko (aku pakai 2 sudu choc emulco - bau lebih wangi, rasa lebih sedap). Kacau sampai rata. Masukkan badam cincang dan coklat chip.
  • Ambil 1 scoop sudu (saiz ikut suka), dan susun di atas parchment paper di atas dulang pembakar (kalau tak ada parchment paper, sapu je dulang dengan butter, like oldies rite?). Pastu susun choc chip lagi kat atas doh. Kalau nak makan sendiri, apa salahnya choc chip tu di lebihkan....
  • Bakar selama 15 - 20 minit (ikut kepanasan oven, sendiri punya oven mesti dah faham suhu dia kan) sampai cookies masak. Sejukkan cookies atas relai @ surat khabar sebelum simpan dalam bekas kedap udara.







Aleeya mintak cookies kaler coklat, so aku taruk la choc emulco.
Guna serbuk koko pun boleh ye.




Gaul pakai spatula. Supaya choc chip tak hancur.




Susun atas dulang pembakar. Pastikan dijarakkan seperti padang jarak padang tekukur.
Eh?




Susun choc chip kat atas doh. Ni Aleeya & Ika yang tolong terapkan.
Pastu bila siap, dia claim konon-konon diorang yang masak cookies ni. Padahal tukang terap je.
Sighhhhh....




Bakar sampai cookies masak.




Aku tersetting api atas dan bawah. So choc chip tu cair sikit.
Patutnya guna api bawah je. Biar dia masak dari bawah dan mengembang dengan jayanya!
1 adunan boleh dapat  lebih kurang 120 biji cookies (anggaran)



Aku cadang nak bawa ke ofis. Tapi dalam masa sehari je habis kuih aku sebalang budak-budak tu kerjakan. So terpaksa buat lain. Untuk raya, aku buat cookies ni. Sape nak rasa, jemput la datang rumah aku.




Selamat berpuasa kawan-kawan =)

No comments :