It's me.. Juz me... Only me!

If you don't like my words, don't listen.
If you don't like my appearance, don't look.
If you don't like my actions, turn your head.
It's as simple as that.

A wife to a loving husband. A mum to a adorable daughters. A daughter to such a caring parents. A good friend to a good people. Homechef that cook like nobody business.

~I’M NOBODY.. but nobody perfect. So, I’mPERFECT!

My Love's Path

Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, September 19, 2012

From My Kitchen : Tempura Nugget

Semalam teringin sangat nak makan nugget, especially tempura nugget.
Buat blogwalking kat blog-blog orang, terjumpa la satu resepi tempura yang agak best.
Bila dah baca, sekali tengok bahan-bahan.... Pergh! Macam nak bukak kilang nugget!
Macam-macam rempah dia masuk.
Ada serbuk halia la, serbuk bawang merah la, serbuk oregano, serbuk ketumbar, bla..bla...blaaa...
Kansel. Maka buat nugget sendiri.
Yang penting simple dan jimat masa.

So petang semalam ajak En Zul pegi Tesco membeli belah
(baru je kelmarin gi Tesco, sungguh la membazir aku ni)
Macam la nak beli barang banyak, padahal nak beli ayam je.
Tapi bila dah sampai Tesco, macam kena dek sampuk setan, macam-macam aku nak beli.
Sampai kaunter, menggigil nak hulur cc nak bayar barang ditengah bulan ni. Huhuhu...

Aku cadang nak beli ayam yang dah siap kisar, tak kesah apa jenama pun.
Ramly ke, Tesco ke, Saudi ke... Janji yang dah siap kisar.
Tapi En Zul tak nak beli ayam kisar, dia nak beli ayam mentah sekor!
Konon nak melapah sendiri daging ayam tu.
Gilo??

Tapi sebab dah dia beriya-iya sangat, belum sempat aku nak ke bahagian ayam, tengok dia dah jinjit sebungkus ayam. Ikut kau la bang... Jangan nanti sampai rumah, kau tetiba jadi malas, aku baling dengan lesung.

Sampai rumah, lepas je En Zul siap mandi, dia terus mengerjakan ayam tu.
Boleh tahan jugak terror laki aku ni.




Sesi menunjukkan bakat. Sampai berterabur segala tulang ayam tu.




Dalam masa 10min dah siap En Zul melapah daging ni. Pergh! Mantap la...
Tapi aku rasa lebih baik beli ayam yang dah siap kisar.
Beli je kat kilang Ramly Burger kat belakang rumah aku tu.
Even the price is cheaper than Tesco.
(wah....kemain lagi aku speaking London. Sejak Kate Middleton datang KL, berbuih
mulut aku nak speaking omputih. Mana la tahu untung nasib macam Siti Nurhaliza,
aku dapek jumpa pompuan mat saleh tu. Hehehee...)




Eh, dah kenapa aku melalut cerita pasal Kate Middleton la, Siti Nurhaliza la...
Mari kembali ke pangkal jalan, cerita pasal tempura nugget aku ni.



Bahan-bahan :

  • Isi ayam
    (kalau nak ikut jejak langkah aku, guna isi ayam pejal. Pastu blend dengan bahan kat bawah. Pastikan sebelum blend buang segala lemak dan urat ayam. Kalau tak, kompem korang rasa menyesal bila urat tu membelit kat blades blender korang. Jenuh nak keluarkan weiiii... Sampai habis berbukak semua part blender tu.)
  • Garam
  • Tepung gandum (2 sudu besar)
  • Lada sulah
  • 1/2 biji telur (dipukul, then amik separuh je)

Bahan-bahan coating :
  • Tepung gandum
  • Telur (campur dengan garam, lada sulah --> dipukul)
  • serbuk roti (optional - aku tak guna, sebab nak buat tempura)

Cara-cara :
  • Blend semua bahan diatas. Kalau guna daging yang sudah dikisar, lagi sonang. Kau gaul je semua sekali. Kalau nak tambah sayur, kau taruk la carrot ke, jagung ke.. Sukati.
  • Buat bulat-bulat, celup dalam telur dan salut dengan tepung gandum
    (kalau nak buat macam nugget biasa, coating kan guna serbuk roti)
  • Ulang coating kalau nak tebal. Aku pemalas, so coating 1 layer je. Muahaha...
  • Goreng dalam api yang panas.


Rupa tak menarik, but it taste yummy!!!
(kau mampu puji makanan sendiri? Mampus la aku pasni ramai yang kutuk aku.. Kahhh~)



Buat banyak-banyak, pastu boleh simpan dalam esbok.
Kalau nak simpan, make sure coating tebal.
Aku buat satu layer je. Pagi esok keluarkan dari esbok tengok nugget dah melekat satu sama lain.
Kalau taruk minyak, nanti lembik pulak coating tu.
So kekdahnya, kau layer la 2 lapis. Pastu campak je masuk dalam esbok.

Sebab pagi tadi aku desfrost guna microwave, aku terpaksa gentel balik nugget tu.
Sebab malam tadi dah coating, pastu pagi tadi gentel & coating balik, terlupa nak tambah garam.
Hasilnya nugget pagi ni sedikit pejal (nama lainnya --> KERAS) dan sedikit tawar. Haha!

Takpe la, 1st trial kan?
Next time dah tau cara, boleh buat lagi....
Boleh jual kat opis ni. Secucuk 3 biji hage RM1.
Murah kan?
(berangan!)






No comments :