It's me.. Juz me... Only me!

If you don't like my words, don't listen.
If you don't like my appearance, don't look.
If you don't like my actions, turn your head.
It's as simple as that.

A wife to a loving husband. A mum to a adorable daughters. A daughter to such a caring parents. A good friend to a good people. Homechef that cook like nobody business.

~I’M NOBODY.. but nobody perfect. So, I’mPERFECT!

My Love's Path

Daisypath Anniversary tickers

Thursday, February 26, 2015

From My Kitchen : Begedil Daging

Begedil daging


Aritu aku masak sup daging.
So ada daging lebih, aku hiris-hiris nipis nak simpan buat stock.
Pastu teringin nak buat begedil. Terus teringat kat begedil Maklang, sedap!

Then aku amik sikit daging - minced.
Oh myyyy!! Lenguh gila tangan aku wehhh.. naik segala muscle aku. Bhahahaa..
*menyesal tak beli je minced meat Ramly tu*

Datang En Zul, terus cakap "mummy tambah daging tu lagi. Banyak daging lagi sedap..."

Haaah?!!

Baikkkkk.. Y_Y
Aku amik lagi segenggam, then cincang lagi.
Sambil-sambil cincang, aku doa supaya syurga la tempat aku... Hahaha!


Bahan-bahan :



Ni bahan perencah.




















Of kos kena ada kentang.
Tak kesah la apa jenis pun.

Kupas kulit, potong kecil, basuh dan deep fry.
Ada sesetengah orang rebus.
Aku tak suka rebus sebab nanti lembik dan susah nak kepal.

So better goreng, toskan, biarkan sejuk sekejap.
Tumbuk/lenyekkan kentang.
(letak sikit garam masa lenyek kentang. kalau nak lumur garam sebelum goreng pun boleh)




Ni haa minced meat.
Dah basuh bersih-bersih, campur dengan sos tiram (agak-agak jangan terlebih masin),
minyak bijan (optional - nak tukar ganti sos ikan pun boleh)
Gaul-gaul sampai sebati yeee..

Tumis daging dengan sedikit minyak sampai masak.
Tak nak tumis pun tak pe. Tapi aku tak suka kalau tak tumis.
Takut daging tu tak masak masak goreng dengan telur.



Campurkan daging goreng dengan bahan-bahan rencah.




Gaul-gaul sampai sebati.
Gaul dengan tangan baru beshhh!
Baru dinamakan 'air tangan'




Uli bulat-bulat.
Saiz ikut sukati. Buat kecik-kecik macam fishball pun ok.
Sebiji sekali ngapppp..

Aku buat saiz sederhana dapat 14 biji.

Pukul telur, celup begedil dan goreng sampai tukar golden brown.
Tos dan hidang =)



Malam tadi makan begedil dengan bubur ayam.

(kali ni buat style bubur kosong+ayam goreng carik+telur masin)




Jemput makan ^_^



No comments :