It's me.. Juz me... Only me!

If you don't like my words, don't listen.
If you don't like my appearance, don't look.
If you don't like my actions, turn your head.
It's as simple as that.

A wife to a loving husband. A mum to a adorable daughters. A daughter to such a caring parents. A good friend to a good people. Homechef that cook like nobody business.

~I’M NOBODY.. but nobody perfect. So, I’mPERFECT!

My Love's Path

Daisypath Anniversary tickers

Sunday, December 25, 2011

From My Kitchen : Tomyam Campur

Resepi kali ni sangat mudah dan jimat masa. Rasanya semua orang tahu masak lauk ni, cuma teknik je dan bahan je yang berbeza. Kali ni nak masak tomyam campur, bukan tomyamgoon macam cerita Tony Jaa sekuel Ong Bak tu ye.

Sebenarnya aku tak tahu nak masak apa lunch hari ni. Tengok dalam esbok cuma ada ayam, daging, udang dan ikan. Sayur pulak cuma ada kailan, lobak merah, cauliflower, kentang, tomato, kobis, broccoli dan cendawan. Bahan lain ada serai, daun limau purut, daun kari, lengkuas, daun pandan, dan lemon. So aku rasa masakan yang sesuai adalah tomyam campur.


Bahan-bahan A :

- 1 batang serai (dititik)
- 1 cm lengkuas (dihiris dan dititik)
- 4 helai daun limau purut
- 3 sudu besar cili giling / cili boh
- 3 sudu besar paste tomyam
- 6 biji cili api (ditumbuk kasar)
- 1 biji bawang merah dan bawang putih (optional - aku tak guna sebab aku malas nak kupas bawang)


Bahan-bahan B :

- Ayam
- Daging
- Udang
- Lobak Merah
- Cauliflower
- Broccoli
- Cendawan
- Tomato
- Air jus perahan lemon (nak guna air limau kasturi / asam jawa pun boleh)
- 1/2 biji bawang besar (potong sederhana nipis)
- Garam dan ajinomoto



Cara-cara :

- Panaskan  minyak dalam periuk. Tumis bahan A sehingga naik bau dan pecah minyak.
- Masukkan ayam dan daging. Biarkan separuh masak. Tambah 3 cawan air.
- Masukkan lobak merah dan cauliflower. Biar air mendidih.
- Masukkan udang, broccoli dan cendawan.
- Masukkan air jus perahan lemon, garam dan ajinomoto.
- Masukkan tomato dan biar seminit.


*pastikan rasa masin dan masam sekata.


Alhamdulillah En Zul makan bertambah hari ni. Itu tandanya tomyam aku sedap. Nak tunggu dia puji? Haram... Tak de maknanya dia nak puji masakan bini dia ni. Kalau dia minta nasi tambah atau nak ulang makan sambil tengok tv (selalunya biskut or kek), itu tandanya dia suka masakan aku (pengganti pujian la konon-kononnya..) Tapi kalau nak puji "sedapppnya bini abang masakkkk.." memang tak ada la. Baik aku bagi kawan-kawan aku makan, kalau tak sedap pun diorang tetap puji. Ahakss..



Tomyam mengikut resepi cincai aku.





Love,

No comments :