It's me.. Juz me... Only me!

If you don't like my words, don't listen.
If you don't like my appearance, don't look.
If you don't like my actions, turn your head.
It's as simple as that.

A wife to a loving husband. A mum to a adorable daughters. A daughter to such a caring parents. A good friend to a good people. Homechef that cook like nobody business.

~I’M NOBODY.. but nobody perfect. So, I’mPERFECT!

My Love's Path

Daisypath Anniversary tickers

Thursday, August 16, 2012

From My Kitchen : Serunding Daging

Semalam aku dan En Zul masak serunding daging. Padahal aku dah beli serunding daging kat Che Wan (ofismate) dengan harga RM50. Murah la kalau nak compare dengan tempat lain. Rasa dia pun sedap. Tapi sebab tak puas hati (alasannya nak masak sendiri jugakkk), maka kelmarin aku pergi beli daging fresh 2 kilo kat kedai runcit Pak Aji.

Rebus daging dari pukul 6.00pm sampai la ke pukul 9.00pm. Nasib baik lembut daging tu.

Malam tu lepas berbuka, aku dan En Zul mengerjakan daging tu berdua sambil tengok tv. Perghhhhhh... Penat gila nak mencarik daging tu. Sampai naik bengkak jari-jari montok aku ni ha... Kalau nak mudah carik, kena la rebus lagi lama. Biar lembut je daging tu.

Malam tu, kitorang simpan dulu daging tu. Tak sanggup dah nak sambung masak rencah dia pulak.

Esoknya baru aku masak serunding daging tu. Tu pun dah lewat malam baru siap masak. Nasib baik En Zul tolong aku mencarik daging dan masak serunding tu. Sungguh memahami naluri dan nafsu bini yang nak makan serunding daging buatan sendiri. Hujung-hujung kau sendiri yang penat. Kahkahkahhh... 

Aku nak cita banyak pun dah tak larat, moh le kita usha bahan-bahan. Resepi ni aku mintak kat Mak Lang. Thanks Mak, sebab ajar masak menu ni. Menjadi atau tak lauk ni, tak tahu laaaa...


Bahan :

  • Daging 2 kg
  • Pati santan 300ml
  • * Cili kering (kuantiti/pedas ikut suka) - nak guna cili api / cili boh pun boleh.
  • * bawang besar (1 biji ) / Bawang merah (5 ulas)
  • * bawang putih (4 ulas)
  • * Halia (3 inci)
  • * Serai (4 batang)
  • * Biji ketumbar 40g - sangai dulu
  • * Jintan Manis 20g - sangai dulu
  • Garam
  • Gula merah & gula pasir


Cara-cara :

Masukkan je semua bahan ke dalam kuali. Masak dengan api sederhana, kena sentiasa kacau.




Senang je kan?
Tapi bab nak kacau-mengacau tu aku memang surrender!
Tahan la menggaul 30minit, pastu aku sub kat En Zul. Nasib baik ada lelaki gagah perkasa. Hahaha..






Selesai mencarik. Sungguh la penat weiiiiiiiiiii...




Ni aku tumis dulu. Tak perlu tumis, kang lambat nak tunggu dia kering.




Ni lepas masukkan santan. Santan pati ye...




Masukkan semua bahan ke dalam kuali. (sekali pandang macam sambal ikan bilis kan?)
Gaul.... Gaul..... Gaul.....




Ni ha Mr Superman aku. Dengan tak berbaju lagi. Habis la segala bulu ketiak dia jatuh masuk dalam serunding aku. Huhuhu... En Zul siap perah minyak dia, terus asingkan. Senang nak tunggu serunding ni kering.




Dah siap! Tapi macam sedikit hitam, sebab ada yang hangus dikerjakan dek En Zul.
Sabarrrrrrr....




Penangan En Zul. Masak serunding sampai patah sudip aku.
Takpe, asalkan dia IKHLAS bantu aku memasak. Terima kasih!


Love you, Sayang!




Love,

No comments :