It's me.. Juz me... Only me!

If you don't like my words, don't listen.
If you don't like my appearance, don't look.
If you don't like my actions, turn your head.
It's as simple as that.

A wife to a loving husband. A mum to a adorable daughters. A daughter to such a caring parents. A good friend to a good people. Homechef that cook like nobody business.

~I’M NOBODY.. but nobody perfect. So, I’mPERFECT!

My Love's Path

Daisypath Anniversary tickers

Tuesday, March 27, 2012

From My Kitchen : Mee Bandung

Rasanya aku tak pernah lagi update entri masakan pasal mee or bihun.
Dan seingat aku, aku belum pernah masak benda-benda ni pada En Zul. Kalau setakat mee segera, banyak kali la. Tapi itu out of list ok!

Hari ni dan esok aku off. Konon-konon nak siapkan lab report dan assignment yang berlonggok tu.
Pffffff....

Bangun pagi tadi pun lewat. Baru siap satu report dah mula guling-guling, set reminder astro, main game, pastu layan FB. So bila nak siap semua kerja aku? Nampak benauuuuu suka mengelat.

Hari ni malas nak masak nasi. So aku nak masak mee bandung. Hmm. Dah lama tak makan mee bandung. Dulu masa kecik-kecik suka beli mee bandung kat gerai Cik Zan belakang rumah. Sedap mee bandung dia. Maklang punya mee bandung pun sodap gak! Tapi Maklang jarang masak mee. Ye la, Paklang tak suka makan mee. Kalau masak tapi suami tak makan, kan dah kecik hati.

Resepi kali ni aku ilhamkan dari resepi Maklang. Ceh, ayat 'ilham' kononnnnn! Padahal kat internet tu berlambak-lambak resepi ni. Macam-macam adooooo~~~~

Meh kita mula memasak!



Mee kuning.
Ini adalah bahan utama nak buat mee bandung. Kalau tak ada mee, bukan la mee bandung namanya.
Guna la apa jenama yang halal, rasanya sama je. Pastikan cuci bersih-bersih untuk hilangkan kapur.
Bukan kapur barus ye. Itu untuk mandikan jenazah.
Dah cuci, lalukan dengan air panas. Toskan mee tu.
Jangan rendam lama-lama, nanti mee tu kembang sangat.
Kang nak makan pun rasa kembang je tekak.





Tumbuk bawang merah, bawang putih dan halia.
Agak-agak je la kuantiti nya ye.
Haaa.. Ini adalah gaya seorang bibik yang pemalas.Tumbuk bawang macam tak ikhlas je.
Tak lumat langsung. Takpe, kalau nak lumat baik aku blend je kan?
Hahahaa...






Sayur-sayuran.
Kali ni aku taruk sawi, capsicum, carrot, cauliflower dan cabbage.
Kalau nak taruk babycorn ke, broccoli ke.. Pun boleh.
Aku masukkan tomato, tapi lupa nak snap pic.



Bahan-bahan penyedap tekak.
Udang, ayam dan sotong.
Nak masukkan daging pun sedap jugak. Tapi aku malas nak rebus kasi lembut daging tu.



Cili kering yang diblend.
Nak guna cili api pun boleh. Nanti jadi lagi pedas la.
Just tumbuk cili api sekali dengan bawang tadi.
Memandangkan aku tak makan pedas (read : tak suka pedas), so aku guna cili kering yang diblend je.



Ok, mula-mula panaskan minyak dalam kuali.
Tapi aku guna periuk. Senang nak campak semua bahan-bahan.
Kuali aku kecik je.



Tumis bawang merah, bawang putih dan halia tadi sehingga naik bau.



Masukkan cili. Tumis sampai cili masak.
Aku masukkan 3 sudu je. Cukup sekadar kasi syarat rasa cili.
Tak pedas langsung. Hehehe...
Then masukkan ayam dulu. Udang dan sotong jangan masuk lagi.
Tumis sampai daging ayam separuh masak.



Masukkan air (sampai separuh periuk).
Campak je semua sayur, udang dan sotong.
Campak.. Campak... Campak!! Ok, done!
Senang kan resepi aku? Semua campak je, tak payah nak sukat-sukat derrr~

Masukkan sos cili dan sos tomato. Aku guna brand Life.
Brand lain pun ok jugak.



Masukkan garam. Pecahkan telur ayam ke dalam kuah yang tengah mendidih.
Kalau kuah masih cair, boleh tambahkan sos cili lagi.
Last sekali masukkan tomato.



Ok, ni untuk hidangan.
Masukkan mee ke dalam mangkuk.



Curahkan kuah ke dalam mangkuk.
Perghhh!! Berasap kuah mee bandung aku.



Hidangkan dengan limau kasturi.
Kalau nak lebih menarik, hidangkan dengan daun sup, bawang goreng dan cili merah.
Semua tu aku lupa beli. So limau je la yang ada...
Tak pe.. Tak pe... Itu pun dah sedappppp!!
(ceh, puji masakan sendiri. Wekkk!)




Petua :

  1. Kalau rebus daging, masukkan air rebusan daging kedalam kuah. Lagi manis kuah tu... Kalau ada air rebusan tulang lagi sodappp!!! Lagiiiii manis kuah tu berbanding air rebusan daging. Tak caya? Cubalah!
  2. Telur ayam tu masuk sebelum tutup api. Lepas masukkan telur ayam, biar ia masak dalam masa seminit or 2 minit. Telur tu akan jadi separuh masak. Mee bandung ni sedap kalau telur ayam tu separuh masak.
  3. Untuk daging ayam tu, boleh gantikan dengan ayam bahagian tulang. Be it mee bandung or apa-apa mee pun, memang tulang yang akan jadi penyedap kuah. Tapi sebab aku malas nak potong tulang ayam, aku rembat je ayam bahagian daging. Senang aku nak potong. Hehehe..



Selamat Menjamu Selera!



No comments :