It's me.. Juz me... Only me!

If you don't like my words, don't listen.
If you don't like my appearance, don't look.
If you don't like my actions, turn your head.
It's as simple as that.

A wife to a loving husband. A mum to a adorable daughters. A daughter to such a caring parents. A good friend to a good people. Homechef that cook like nobody business.

~I’M NOBODY.. but nobody perfect. So, I’mPERFECT!

My Love's Path

Daisypath Anniversary tickers

Sunday, October 21, 2012

From My Kitchen : Pisang Goreng Cheese

Sejak dua menjak ni asyik teringatkan dessert pisang goreng cheese kat Raja Ayam Penyet kat Kuching tu.
Masa tu Syukri & Dyanna yang bawak aku & Leen makan kat sana.
Alang-alang dah berjalan kat Serikin membeli kain, diorang bawak makan yang sedap-sedap kat area Kuching.

Hm, rindunya nak ke Sarawak.
Last aku pergi sana dengan En Zul dan anak-anak masa tahun 2011.
Seminggu aku bercuti kat sana, tapi tetap tak puas berjalan.
Rasa nak ke sana lagi la.
Since semalam En Zul dah hint-hint aku nak ajak melancong.
Plan dia nak ke * (somewhere oversea), tapi aku plan nak jalan dalam Malaysia je.
Be it Langkawi, Sabah or Sarawak.
Takpe, plan tu biarkan dulu.
Malas nak fikir. Haha.

Semalam aku ke Tesco membeli barang.
Ternampak pisang, so rembat sesisir.
Tak de la mahal sangat. Dalam 7 biji baru RM2 lebih.

Then pergi ke cold storage pulak cari cheese.
Tak tahu nak amik cheese apa?
Parmesan? Cheddar? Mozarella?
Haram aku tak tahu.
Last-last aku amik parmesan cheese (grated).





Ni ha pisang yang aku ambil. Kalau boleh jangan yang terlalu masak.
Pisang ni dah delayed sehari dalam plastic bag, tak pepasal je jadi masak.
Jangan tanya aku ni pisang jenis apa.
Sumpah aku tak tahu.
Yang aku tahu pisang emas or pisang lemak manis yang kecik-kecik tu.
Selalunya pisang tu orang buat sedekah kat masjid.




Bahan-bahan :
Pisang (potong serong)
4 sudu besar tepung gandum
1 sudu besar tepung beras
1 sudu kecil garam
1 sudu kecil baking powder
1 biji telur
1 sudu makan mentega (cairkan, biarkan sejuk)
1/2 sudu kecil serbuk kunyit (optional)
1/3 cawan air

Bahan sampingan : Susu pekat manis dan cheese.


Cara-cara :
Untuk penyediaan batter, bancuh semua bahan kecuali mentega cair.
Lepas semua bahan sebati, masukkan mentega. Pastikan mentega dah tak panas.
Gaul sebati semua bahan.
Celup pisang ke dalam batter, then goreng dalam minyak yang panas.
Goreng sampai keemasan.

Susun pisang dalam pinggan, curah susu pekat manis dan tabur cheese.
Siap sedia untuk di makan =)


*Kalau agak-agak malas nak goreng pisang, beli je yang dah siap.
Balik rumah tinggal curah susu dan cheese je.
Tapi sekali sekala apa salahnya masak sendiri. Jangan la jadi malas sangat.
(peringatan untuk diri sendiri)



Biarkan mentega sejuk. Mentega ni aku cairkan guna microwave je.




Pastikan batter tidak terlalu cair atau terlalu pekat.
Pastikan jugak tepung tidak berketul.




Bila dah goreng, hiaskan pisang dengan susu pekat dan cheese.


Sedap! Lebih-lebih lagi makan time hujan macam petang ni.
Tapi kerinduan pada pisang goreng kat Kuching tu masih tak hilang.
Huuuu.. Nak pegi Sarawak lagi!!!






Love,

No comments :