It's me.. Juz me... Only me!

If you don't like my words, don't listen.
If you don't like my appearance, don't look.
If you don't like my actions, turn your head.
It's as simple as that.

A wife to a loving husband. A mum to a adorable daughters. A daughter to such a caring parents. A good friend to a good people. Homechef that cook like nobody business.

~I’M NOBODY.. but nobody perfect. So, I’mPERFECT!

My Love's Path

Daisypath Anniversary tickers

Saturday, November 19, 2011

From My Kitchen : Karipap Daging

Rasanya dah lama tak update pasal masak-masak kan?
Since this week aku agak busy dengan kerja, maka aku cadang nak masak-masak untuk release tension aku.
Yang bakal jadi tidak tenteram adalah En Zul sebab dia yang akan jadi mangsa aku untuk test rasa & habiskan kesemuanya.
Kalau ada keracunan, Insya Allah bukan aku orang nya yang akan jadi mangsa. Haha....

Ok, aku memang dah lama nak buat karipap.
Last couple days ada staff ofis ni yang bawa kuih karipap.
Dia cakap buat sendiri.
Sedap jugak la karipap tu.
Tu yang aku berkobar-kobar nak buat jugak karipap.

Oleh sebab aku memang tak reti buat, tapi nakkkk jugak buat, so resepi ni aku belasah je.
Nasib baik En Zul cakap sedap (walaupun terpaksa, ADA AKU KESAH?)


Jom lihat resepi aku yang tak seberapa nak menjadi ni :


Sebelum tu, aku lupa nak ambil gambar dari awal, so terus kepada inti nya la ye..
(maaf la, makcik ni dah tua.. Makcik dah tak berapa nak ingat. Tapi kalau orang hutang makcik, makcik akan ingat..... Sebab makcik kan mata duitan)




Ni adalah inti karipap.



Bahan-bahan inti :

- Kentang  (dipotong dadu)
- Daging cincang
- Serbuk kari (campur air)
- Daun kari
- Bawang merah (dihiris)
- Bawang putih (dihiris)
- Halia (dihiris)
- Garam dan perasa
- Daun sup (dihiris)

Cara-cara :
- Tumis bawang merah, bawang putih, halia dan daun kari sampai naik bau.
- Masukkan serbuk kari, tumis sampai pecah minyak.
- Masukkan daging sampai masak.
- Masukkan garam dan perasa.
- Masukkan daun sup dan biar sampai kering.

Inti dibiarkan sejuk.


Ok, now kita tengok resepi kulit karipap.
(bab ni yang aku fail. Sekian.)








Tepung gandum



Masukkan telur sebiji, mentega & minyak sayuran sedikit (Ok, ini aku main belasah je)


Air ais dan sedikit garam
Motif guna ais : orang cakap untuk rangupkan kulit kentang. Tak tahu la betul ke tak?



Uli doh sampai sebati, tidak berketul.
Biarkan dalam masa 30mins.
(letih gila nak menguli doh ni. Kalau fikir-fikir balik, baik aku beli karipap siap or instant je la..)



Awal-awal lagi En Zul dah cakap nak buat karipap ni.
Nak kelim sendiri tepi kulit karipap ni.
Tapi ini la dia hasil En Zul yang pertama.
Ada sesapa yang sanggup makan tak karipap yang sebegini rupa?
Hahahaahah....



Haaa.. Yang ni aku yang buat.
First time ni..
Ha, comel tak? Comel tak?






Hoiiiiiiiiiiii.... Comel takkkkkkkkkkkkk???



Pandangan atas



Sekali lagi aku nak tanya, comel tak karipap aku????
EH? Karipap aku??
Bukan-bukan... Comel tak karipap yang aku buat ni?




Masa untuk menggoreng.
Petua supaya kulit karipap tidak pecah : Guna minyak yang banyak sehingga menenggelamkan karipap, biarkan minyak menjadi panas dengan menggunakan api yang perlahan. Masak karipap juga guna api slow.
Lepas ni masing-masing dapat hipertension & hypercholestrol! Hahaha..



Ni la hasil karipap pertama aku.
Komen En Zul : Sedappppp...
Padahal nak puji sendiri punya karipap sedap sebab dia yang tukang kelim.

Hello, tukang kelim bukan faktor kesedapan ok..
Kalau aku makan kulit dan inti 
asing-asing pun tetappp rasa sedap jugak!

*Eh, nak cakap karipap sendiri sedap pulakkkkk... Hohoho...*


No comments :