It's me.. Juz me... Only me!

If you don't like my words, don't listen.
If you don't like my appearance, don't look.
If you don't like my actions, turn your head.
It's as simple as that.

A wife to a loving husband. A mum to a adorable daughters. A daughter to such a caring parents. A good friend to a good people. Homechef that cook like nobody business.

~I’M NOBODY.. but nobody perfect. So, I’mPERFECT!

My Love's Path

Daisypath Anniversary tickers

Saturday, November 26, 2011

Benar, saya sokong kata-kata Dato'!

Tadi aku tengok Maharaja Lawak Mega (MLM).
Tengok sorang-sorang memang tak ada feel nak gelak sangat la.
Tapi kalau lawak tu memang betul-betul 'lawak', kompem pecah perut aku terbahak!

Since dari minggu pertama sampai la ke minggu ke lima ni, serius aku tak nampak sangat 'sengat' setiap peserta Maharaja.
Compared than Maharaja Lawak yang dimenangi oleh Sepah, batch tu memang terbaik.
Baik dari segi content dan momentum persembahan, tak dinafikan memang layak diorang menang.

Tapi untuk MLM ni, aku rasa macam ada sedikit ketidakkegembiraan sebagai seorang penonton, instead of sebagai seorang PEMBAYAR SIARAN ASTRO.

Yes, ada jugak yang best.
Itu aku tak nafikan.
Tapi konsistensi peserta boleh dikatakan fluctuate every week.

Ok, bagi pemilihan juri aku rasa cukup adil.
Mungkin ada yang tak setuju dengan aku (ada aku kesah), tapi sebagai penonton aku rasa pemilihan juri tu lebih baik jika diberi kepada orang yang bukan dari bidang lakonan.

Haaa... Pelik aku ni kan?
Ok, meh sini mak nak explain.

Juri tetap MLM adalah Dato' Chef Wan, Zainal Abidin & Dato' Siti Nurhaliza.
Bagi aku, juri yang berlatarbelakangkan bidang-bidang luar lakonan lebih telus, lebih jujur..
Mereka ni 'mewakili' suara-suara penonton yang rata-rata tidak banyak pengetahuan dalam bidang lakonan.
Yang penting, apa yang peserta persembahkan tu boleh buat kita gelak.
Lantak la kau nak tergolek ke, tersengguk ke, terbelahak ke.
Janji kau boleh buat orang gelak.
Isu pasal content, jatuh no 2. Itu belakang cerita.
Tapi kalau content diorang mantap, itu bonus bagi mereka.

Berbanding juri yang berlatar belakangkan bidang lakonan (contoh Mamat Khalid & Ahmad Idham) juga tidak dinafikan kehebatan mereka.
Cuma, diorang lebih gemar komen yang kadang-kadang kita sendiri tak faham apa yang diorang nak.
Mungkin betul pendapat diorang (diorang kan lebih arif) tapi ada masanya langsung tak sependapat dengan pemikiran kita.
Yela, kita kan bukan dari bidang tu.
Makanya kau duduk diam-diam tengok persembahan tu sudah!

Tapi kalau si Saiful Apek, hishhhh..
Baik kau duduk rumah je Apek.
Komen ntah hape-hape!
Balik-balik sebut perkataan 'dinamik', 'bagus', 'best'.
Itu je la modal kau.

Ok, back to MLM.
Untuk minggu ke 5 ni, aku amat puas hati bila Adlin dan Hiro diletakkan sebagai peserta paling rendah mendapat undian juri dan penonton.
Untuk kumpulan Saehu, aku malas nak komen.

Apa yang kita nampak, Adlin mendapat pelbagai 'pujian' dari juri (aku rasa juri just nak jaga hati Adlin je tu).
Zainal Abidin said he is 'gifted'.
Dato' Chef pulak cakap dia talented.
Ya.. Ya... Wut ever la~

Tapi dari segi persembahan dia, sori to say aku rasa memang tak talented langsung!
Macam yang aku mentioned dalam last entry, dia tak ada sensitivity pada orang sekeliling.
Minggu pertama, dia bercerita pasal arwah ayah dia.
Memang kita kenal siapa arwah ayah dia. Tapi tak perlu kot nak cerita lebih-lebih pasal hal family.
Hal-hal dalam kelambu lebih baik simpan je la bro...

Minggu kedua dia bawak watak perempuan Bollywood yang serius macam haramjadah!
Muntah aku tengok!
Lantak kau la nak menari ke, nak golek-golek ke, tapi penampilan dia pada waktu itu membuatkan air liur aku macam lajuuuuu je nak ludah ke muka dia.
Hadoiiiii.. Geli la tengok perut menggeleber kau tu.
Takkan la tak ada baju lain?
Dah macam ahli gusti je aku tengok.




Perlu ke kau gigih buat persembahan bodoh macam ni sampai separuh mati, tapi hasilnya ke laut?



Minggu ke tiga dia bawa watak Imam Muda yang bercerita pasal talak (cerai).
Hm, minggu ke tiga aku tak berapa layan sangat.
Tapi bila bab-bab agama (talak) di buat lawak, i think that's too much!
Kita ni bukan la arif sangat bab-bab agama.
Tapi jangan la jadikan ia sebagai point dalam persembahan lawak.
Dulu masa dia ni jadi juri, bukan main lagi 'hebat' komen persembahan orang lain.
Tapi bila sendiri yang kena, menggelabah kau nak cari idea.
Jangan la bagi alasan kau tu 'peserta solo'.
Kalau kau seorang yang gifted or talented, isu peserta solo tak akan timbul.
Am i right?

So move to minggu ke empat.
Damn!
Watak Maria yang macam nak menyundal tengah-tengah padang!




Ni la Maria yang dikatakan tengah 'period'.
What the hell?
Dik non, kau tak takut 'roti kering' cap Poise kau tu bocor ke duk terkangkang macam tu?



Rasanya mungkin mamat ni dah mencapai tahap stress yang maksimum.
Aku rasa sebelum dia jadi sewel seumur hidup dan mengalami kerosakkan otak dan organ dalaman yang kritikal, baik juri keluarkan dia dari pertandingan ni awal-awal.
Dia ni masih ada bini untuk di tanggung sampai mati.
Adalah lebih baik singkirkan dia awal-awal.
Selain daripada mata aku tak bernanah tengok persembahan dia, aku juga tak rasa rugi sangat nak bayar bil Astro tiap-tiap bulan walaupun siaran nya serius macam cibai!

Untuk watak Maria ni, bagi aku memang betul dia ada selitkan unsur-unsur lucah (double meaning).
Dan tarian ala-ala whore girl tu boleh membuatkan aku rasa nak bunuh diri!
Sumpah gedik!
Dengan gaya dia berbasikal pink (tobat aku tak nak naik basikal pink) lagi la menambahkan ke'whore'an mamat ni.

Dan minggu ni, dia macam melakonkan watak AR Tompel.
Dengan gigi jongang nya, lenggok suara ala-ala jawa..
Dah macam nak menyembur pulak cara dia bercakap.
Bukan rintik-rintik air liur dia tu, tapi dah tahap taufan dah aku rasa kalau dia menyembur.
Sekali dia sembur, kompem lencun!

Untuk kumpulan Hiro yang terkeluar minggu ni, TAHNIAH ye..
Lepas ni korang dah boleh pergi jalan-jalan, pergi karaoke, pergi shopping...
Tak payah la nak perah otak cari idea untuk show minggu depan ye.
Sumpah aku tak minat (dari zaman Cecupak lagi).
So tahniah sekali lagi ye....

Pendapat aku, Dato' Chef Wan dah sehabis jujur dengan peserta MLM.
Lebih kurang 99% apa yang aku rasa pada setiap peserta hampir sama dengan komen-komen Dato'.
Bukan bermaksud aku layak jadi juri or aku ni selevel tahap pemikiran 'orang lama', tapi secara common sense nya di sini adalah komen Dato' sama seperti pemikiran penonton.

Even apa yang En Zul rasa pun sama jugak.
Kita boleh nilai setiap persembahan. Samada suka atau tidak, itu terpulang.
Tapi kalau dah terang-terangan persembahan tu ke laut, what do u expect?
Nak dapat komen dan pujian melambung-lambung ke?
Pergi mampus la kan??

Sebelum penyingkiran minggu ni, Dato' ada memberi sedikit komen-komen kepada Adlin, Saehu dan Hiro.
Sumpah angkat tangan memang terbaik komen Dato'!
Setiap butir kata beliau ada benarnya.
Samada yang positif atau negatif, semua masuk akal dan benar belaka.
Tiada yang benar selain yang benar!

Ada jugak komen-komen Dato' yang mendapat 'booo' dari penonton.
Tapi sebagai juri, he did his part very well.
He just be himself dan komen dengan sejujur-jujurnya.





Tabik spring to Dato' Chef Wan!
Toink! Toink! Toink!

No comments :