It's me.. Juz me... Only me!

If you don't like my words, don't listen.
If you don't like my appearance, don't look.
If you don't like my actions, turn your head.
It's as simple as that.

A wife to a loving husband. A mum to a adorable daughters. A daughter to such a caring parents. A good friend to a good people. Homechef that cook like nobody business.

~I’M NOBODY.. but nobody perfect. So, I’mPERFECT!

My Love's Path

Daisypath Anniversary tickers

Saturday, January 21, 2012

Patah Tumbuh Hilang Berganti

First time aku pakai HP masa umur aku 17 tahun.
Lepas je aku habis SPM, masa nak tunggu result aku sempat kerja kilang kat Ulu Kelang.
Dapat je gaji bulan pertama aku bagi separuh pada Maklang.
Tak banyak pun yang aku dapat sebab aku masuk pun dah setengah bulan. So dapat gaji untuk setengah bulan je la. Baki nya aku buat belanja.

Dapat gaji bulan kedua, aku beli hp =)
Tapi aku beli sim card je pun. Hp nya Maklang yang sponsor.
Hehehe.. Terima kasih mak!

Zaman dulu-dulu simcard memang mahal. Sampai ada yang mencecah ratusan.
Makin cantik no tu, makin mahal harganya.
Masa tu aku pakai no 017. Bukan Maxis, tapi Timecell.
Lepas beberapa bulan baru Maxis beli no Time cell ni.
Harga simcard lebih kurang RM68 kot. Lupa la.
Harga HP lebih kurang RM400 lebih.

Hp pertama aku Nokia 2100.
Itu pun dah rabakkan RM400 duit Maklang.
Aku amik kaler biru.
Sebelum aku beli, promoter tu offer 2 jenis hp kat aku.
Dua-dua nokia. Tapi satu model 2100, satu lagi aku tak ingat model apa?

So aku pilih model 2100 sebab nampak feminin.

Hp je nampak feminin.
Tapi aku tetap kasarrrrrr.



Kat belakang boleh letak gambar.
Potong gambar ikut saiz Hp, then bukak casing and simpan kat belakang.
Ala-ala wall paper gitu.
Masa tu aku taruk gambar aku dengan A. Hehee..


Tak sampai setahun aku pakai Hp tu, aku sambung belajar STPM.
Masa tu dah boleh bawak hp ke sekolah.
Sekolah aku advanced sikit. Even budak form 1 pun boleh bawak ipad or hp.
Kalau form 5 or 6, memang tak de hal la nak bawak apa-apa pun.
Sedangkan kereta pun boleh bawak ke sekolah, inikan pulak Hp.

Naik form 6 aku tukar hp baru.
Hp yang Maklang belikan tu, dalam diam-diam aku trade in dengan Hp baru.
Jahat kan aku?

Dua minggu lebih jugak aku sorok hp tu dari Maklang.
Kalau aku nak main sms or call orang, aku pastikan aku jauh dari Maklang.
Takut beb kalau Maklang perasan.

Dah lama-lama tu, aku berani tunjuk Hp tu depan Maklang.
Sebab aku yakin Maklang tak ingat pun rupa hp lama aku.
Maklang kan pelupa!
Hahaha..

Masa tu aku beli Hp Nokia 7250i.
Sebelum tu keluar model 7250. Tapi dia upgrade jadi 7250i.
Harga RM1000 lebih. Tapi dapat kurang jadi RM999.
Masa tu aku kumpul duit raya (aku still dapat duit raya sampai umur 23tahun).
Duit raya ada la dalam 400-500. Selebihnya aku kumpul guna duit belanja sekolah.

Sehari Maklang bagi duit belanja RM10.
Tolak duit makan, duit tambang bas dan duit topup, baki ada dalam RM2.

So kalau nak menyimpan, kenalah jadi bijak (bila nak pakai duit, baru jadi bijak. Kalau tak nak pakai duit, kompem duit tu akan habis).

Ok, duit topup RM5 tahan 3 hari.
Dulu-dulu boleh buat fast call. Bila kita call kawan kita, cakap dalam 2-3 saat, terus letak.
So kredit tak tolak.

Selalunya aku buat fast call ni bila nak call kawan kelas. Tapi syarat kena cakap laju-laju. Kadang-kadang sampai kawan sebelah sana tak sempat nak cakap apa-apa.

"Weh, masuk lab!"
"Aku kat kantin"
"Aku lepak kat kelas Jiha" (Letak) (call balik) "cikgu masuk bagitau aku"

Hahaha.. Kompem duit top up tak luak!

Bila dah topup tak perlu beli, so jimat RM5 aku.
Makan pulak tak payah beli kat kantin.
Suruh je Maklang masak, aku bawak bekal.
Kalau Maklang tak sempat masak, mintak duit kat Maklang beli daging burger.
So masak burger dari rumah. Duit belanja dah jimat.

Duit bas pulak murah je. Untuk student duit tambang separuh harga. So jadinya RM0.70 je.

Daripada duit belanja RM10 yang Maklang bagi, aku cuma guna RM0.70 dan simpan RM9.30.
Dalam masa 2 bulan boleh simpan RM200.
Tambah duit raya dah boleh dapat dalam RM800.
Selebihnya adalah duit baki beli buku or duit shopping hari weekend.

Dengan kejimat-cermatan itu aku boleh beli hp harga RM999 dalam masa 2 bulan.
Jenuh la duk kumpul duit tapi pakai pun nak sorok-sorok dari Maklang!
Bengong.

Harus warna biru. Supaya Maklang tak perasan ini adalah hp baru.

Lama jugak aku pakai HP ni.
Sejak aku umur 18 sampai umur 23tahun.
Aku guna Hp ni selama 6 tahun tak pernah tukar ganti HP baru.
Sedangkan hp ni dah menggelembung sebab dah lama sangat penggunaannya.
Kalau aku nak bergayut pun, hp ni kena cucuk dengan charger baru boleh bergayut dengan aman.
Kalau setakat nak call 10-15min tu memang tak de hal la.

Tahun 2008 aku berkawan dengan MNA.
Masa tu dia bagi aku hp Nokia E65.
Kalau tak silap aku dia bagi hp tu masa aku nak outstation ke Bahau.
(masa kat Bahau aku kenal En Zul. Hehe..)
So aku gerak ke Bahau dengan Hp baru laaaa..
Hp 7250i aku still pakai. So masa ni aku pakai 2 no, Maxis dan Celcom.
Senang sikit nak masuk Felda kalau pakai 2 no.
Sebab tak semua kawasan yang ada liputan hp ni.

Lepas beberapa tahun aku pakai 2 no, aku decide nak pakai 1 no je.
Tak larat nak topup no Celcom sebab aku jarang pakai.
Masa tu aku dah jarang buat QC lapangan, tak perlu nak keluar sangat.
Hp 7250i aku jual kat Hapizal (dia ni PA ofis aku) dengan harga RM30.
Kira ok la. Walaupun bateri dia macam hidup segan mati tak mahu, tapi hp tu still boleh call, sms dan mms.
Kamera pun still ok lagi. Kira berbaloi la harga RM30 tu.


Lepas jual hp 7250i, aku setia pada HP E65 ni.
Tapi kesetian pada hp ni mulai pudar lepas kesetiaan aku pada MNA berpudar jugakkkkk..
Nak buat macamana, jodoh tak panjang.
Hp ni pun dah jadi tukun kat dalam bekas kotak aku.


Lepas aku clash dengan MNA, aku berkawan dengan Z.
Z tu kedekut. Tak payah mimpi la nak dapat apa-apa hadiah dari dia.
Mampus hidup balik pun belum tentu dapat hadiah.

Then aku berkawan dengan En Zul.
Masa ni aku still pakai hp E65.
En Zul tahu hp tu MNA yang bagi. Lagipun hp tu dah tak ada apa-apa makna lagi pada aku.
Lepas aku dan En Zul nak kawin, dia bagi Hp N8 sebagai hadiah hantaran kawin.
Nama je hantaran kawin, tapi belum pun nikah aku dah kelebet hp ni.
Bila lagi seminggu nak nikah, aku mula kelam kabut cari kotak hp ni untuk jadikan hantaran kawin aku.

So Hp yang MNA bagi tu aku campak je dalam bekas kotak aku buat tukun dan lipas boleh buat port untuk beranak pinak.


Hadiah En Zul harus lebih canggih dari hadiah orang lain.
Baru la kembang hidung dia. Hehehe..
Pasni nak beli hp baru laaaaa...
Dah berkenan kat tablet phone ni. Hihi..




No comments :