It's me.. Juz me... Only me!

If you don't like my words, don't listen.
If you don't like my appearance, don't look.
If you don't like my actions, turn your head.
It's as simple as that.

A wife to a loving husband. A mum to a adorable daughters. A daughter to such a caring parents. A good friend to a good people. Homechef that cook like nobody business.

~I’M NOBODY.. but nobody perfect. So, I’mPERFECT!

My Love's Path

Daisypath Anniversary tickers

Tuesday, July 12, 2011

Ting... Ting... Ting...

Guli.
Semua kenal apa itu guli?
Entri ni bukan berkenaan guli yang pernah menjadi permainan kanak-kanak tahun 80-an ye.
Kali ni aku nak cerita berkenaan makhluk halus (halussss jeee..)
Senang cerita, HANTU!

Mungkin akan ada orang yang mengatakan bahawa aku ni terlalu terbawak-bawak perasaan takut tu.
Tapi aku ada penjelasan yang aku ni tidak bermimpi, tidak berangan, tidak mengigau dan tidak merapu!
(entri ni bukan kategori aku merapu, aku betul-betul serius ni!)

Ok, aku mulakan dari saat-saat pertama aku lalui keadaan paranormal ni.

Aku mula menyewa pada tahun 2007 di Laman Midah.
Tiada kejadian pelik yang berlaku.

Then aku moved out ke Prisma Perdana.
Kebiasaannya aku duduk sorang. Sebab housemate aku 2 bulan outstation.

Satu hari aku dengar ada budak main guli.
Mesti la budak kan? Takkan la bapak budak pulak!
Kalau bapak budak, diorang main nipple bini dia je. Mana ada bunyik pun!
(Bongokkkkkkkkk!)

Kadang-kadang aku dengar masa malam, masa lepas subuh, masa maghrib.
Masa tengahari buta pun ada!
Aku cuba cari punca bunyi guli tu, tapi aku tak tahu kat mana yang sebenarnya yang mencetuskan bunyi guli tu. Kadang-kadang dengar kat siling, kadang-kadang dengar belakang pintu, kadang-kadang dengar kat lantai bilik aku. Yang paling kerap adalah di atas siling.
So, kompem la aku fikir anak orang atas yang main kan?
Hati suci la katakan...

Aku fikirkan anak orang atas sebab tengahari buta mana ada hantu.
Ye tak?

Tapi masa tu aku tak terfikirkan hantu la.
Sebab aku tak tahu pulak yang hantu ni suka main guli.
Aku ingat hantu suka main sorok-sorok!

Selepas setahun berlalu....

Aku pindah rumah Kasturi.
Mulanya memang tak ada apa-apa berlalu, tidak kira samada En Zul ada kat rumah atau tak.

Tetiba, satu hari aku tengah tengok tv kat living room.
Then aku terdengar orang main guli dengan agak kuat kat siling.
Aku just ignore je.

Then aku dengar lagi.
Agak kuat jugak bunyi nya!
Aku tengok, perhatikan betul-betul bunyi nya..
Sah, memang kat atas siling.

Hmmm..
Anak orang atas kot.
Ok, fine... Sambung balik tengok tv.

Ting...Ting...Ting....
Dengar lagi....

Aku makin pelik.
Aku mula terfikir. Adakah permainan guli pada masa sekarang ni dah mencapai tahap keglameran nya setanding PS2?
Sehingga anak semua orang main benda bulat tu?
Kat rumah Prisma aku dengar, kat rumah Kasturi pun aku dengar..

Kepelikkan melanda fikiran ku...

Satu hari aku berbual dengan ofismate aku kat cafe.
Ntah macam mana terkeluar cerita hantu kat kolej masing-masing.
Then aku bukak cerita pasal bunyi guli tu.
Kak Fazi cakap, kalau dengar bunyi guli memang ada 'benda' tu.

Ah, sudahhhhh...
Maknanya memang betul la selama ni aku dengar bunyi guli yang hantu main, bukan anak orang atas yang main!
Yang aku bengang, cuma aku sorang je yang dengar. En Zul atau anak-anak tak dengar pulak!
Siallllllllll...!!!!!!

Seingat aku, bunyi guli tu memang kerap.
Satu malam tu aku chat dengan adik angkat aku, Nita.


Aku : N, mami nak tanya sikit.


Nita : Ada apa mami?


Aku : Papa N pengamal perubatan tradisional kan? N pulak selalu tolong-tolong papa. N tau tak pasal 'benda-benda halus' ni?


Nita : Sikit-sikit tahu la. Nape?


Aku : Mami selalu dengar bunyi orang main guli la. Tapi mami sorang je yang dengar. Abg x dengar pulak! Malam-malam dengar bunyi tu. Sampai pukul 1am pun dengar gak. (then aku cerita pasal kejadian yg berlaku selama ni)


Nita : Mami, N nak tanya sikit. Mami atau family ada saka tak?


Aku : Errrr.. Saka? Ntah. Mami tak tahu. Mak mami tak pernah cerita pun pasal saka.


Nita : Mungkin saka kot. Cuba tanya kat family mami. Tak pun tanya kat family abang. Mungkin diorang tau.


Aku : Selain saka, ada penyebab lain ke?


Nita : (dipendekkan cerita).....
- mungkin selama ni memang ada penunggu kat rumah tu (tapi kat rumah prisma pun aku dengar jugak)
- mungkin 'benda' tu suka berkawan dengan aku. so dia ikut aku kemana pun aku pergi.
- mungkin aku / En Zul ada saka dari perwarisan family masing-masing.
- mungkin aku ada terbawak balik benda antik ke rumah.
- mungkin ada orang yang hantar benda tu untuk mengganggu aku.


Seingat aku, bunyi guli ni aku mula dengar sejak aku mula kenal En Zul.
Mungkin benar dia puncanya?
Dia ada saka?
Ada makwe-makwe lama dia yang dengki kat aku & dia?
Ke, ex-ex bf aku yang dengki kat aku?
Oh, sangat merapu, okeh!


Malam tadi aku tak boleh nak tidur.
Dari maghrib sampai ke pukul 3 am aku dengar bunyi tu.
En Zul pulak, dah tahu aku tengah takut boleh pulak nak keluar jumpa kawan masa sekolah.
Macam la tak ada Sabtu atau Ahad lagi dah nak jumpa!
En Zul balik pukul 2 am lebih.
Masa tu aku rasa macam kena rasuk.
Diammmm seribu bahasa!

Bunyi masih lagu dengar.
En Zul masih pekak tak dengar!
Dia bagi alasan bunyi air ekon yang menitik. Tak pun bunyi air shower yang menitik!
Macam la aku ni tak tahu beza bunyi air atau bunyi guli.

Semalam masa En Zul keluar, aku sempat post status kat FB berkenaan benda ni.

Punya la banyak komen, tapi ciput je yang boleh membantu!



Ni adalah link yang diberikan oleh Kak Seri.
Tengs kak!


Atas nasihat kawan-kawan, aku pasang cd surah Yasin.
Buku Yasin pulak memang ada kat sebelah aku.
Siap amik air wudhu' lagi.
Volume lappy memang 100%.
Lampu dalam dan luar rumah semua pasang!
Serius aku takut malam tadi.

Aku tak tahu la sampai bila aku nak meroyan macam ni.
Dah la aku sorang je yang dengar.
Memang sial la hantu yang jadikkan rumah aku tu port dia nak main guli.


Hantu ni memang suka rumah bertingkat erk?



Pesanan untuk En Zul : Abangggg.. Apa kata kita buat housewarming? Tapi kena beli rumah baru la. Baru boleh buat housewarming! (alasan nak ada rumah baru! hekhekhek....)

No comments :