It's me.. Juz me... Only me!

If you don't like my words, don't listen.
If you don't like my appearance, don't look.
If you don't like my actions, turn your head.
It's as simple as that.

A wife to a loving husband. A mum to a adorable daughters. A daughter to such a caring parents. A good friend to a good people. Homechef that cook like nobody business.

~I’M NOBODY.. but nobody perfect. So, I’mPERFECT!

My Love's Path

Daisypath Anniversary tickers

Monday, September 2, 2013

New house 01/09/13

Syukur Alhamdulillah, kami sekeluarga telah berpindah ke rumah baru di Taman Bangi Jaya. Kalau ikutkan kitorang ni dah setahun plan nak pindah, tapi baru sekarang tergerak kudrat nak angkut semua barang. Ikutkan awal tahun hari tu kitorang dah angkut sikit barang. Kira first trip la. Elok masuk bulan puasa aku angkut balik oven ke rumah Cheras sebab nak baking kuih raya. Gila mengangkut barang je la aku ni. Tapi tak pindah-pindah pun. Hahaa.. Rumah kat Cheras ni kitorang akan sewakan. Insya Allah Raya Haji nanti kitorang buat housewarming. Nanti aku jemput eh? Boleh korang tolong aminkan doa ustaz masa bacaan doa selamat nanti :)

Hari Sabtu kitorang start packing barang. Bermula dengan baju. Omaigoddddd... Banyak nya baju! Tapi tak pakai pun. Balik-balik baju yang sama je aku pakai. Almaklum la, badan dah makin menggajah ni, banyak baju dah tak muat. Hehe.. Habis semua bag tarik, bag balik kampung, bag pack, semua kitorang guna nak simpan baju. Tak cukup dengan bag, aku siap guna plastik hitam tu buat simpan baju. Ada la dalam 7 bag plastik semua nya. Plastik pulak mana boleh guna saiz M, badan aku je dah macam badak ni harus la guna plastic bag saiz XXL.

Dalam tengahari tu kitorang stop packing baju. Kitorang siap-siap gi open house rumah Faridzul. Ehem..Ehem... Sekarang mak dah bff tau dengan Faridzul. Bff sampai ke syurga hokehhhh.. Wahh.. Statement!!! Hihihiiii.. Sebab malas nak masak, so kena la penuhi jemputan open house. Aku just bawak biskut raya je gi rumah dia. Kat sana aku pulun makan kaw-kaw punya. Ye la, orang malas nak masak breakfast & lunch. So harus la pulun makan banyak-banyak macam membela hantu raya.

Balik dari rumah Faridzul, kitorang singgah beli plastic bag & musking tape. Sampai rumah kitorang sambung packing barang. Sehari suntuk spend masa untuk wrapping perabot je. Gila penat wehhh!! Dulu masa pindah masuk rumah Cheras, barang-barang perabot & elektrik semua datang dari kedai. So aku masuk bawak beg baju & cuci kaki je la. Bila dah nak pindah rumah baru, kena la berpenat & berlendir badan nak angkut barang, dengan harapan turun la berat aku 5 kg. Kalau betul turun berat aku 5 kg, tak sia-sia la aku berpenat lelah khennnn...

Lepas maghrib aku tertidur. Malam tu kitorang keluar makan. Serius tak lalu nak telan makanan sebab terlalu penat. Aku order nasi goreng kampung, makan separuh je. Last-last En Zul yang perabihkan. Balik rumah kitorang just lepak-lepak je. Plan nak angkut barang malam tu. Tapi sebab kawan-kawan tak ada yang free untuk tolong, so kitorang angkut esok je la.

Pagi esok aku sambung packing barang. Serius aku pelik mana datang semua barang-barang dalam rumah aku ni? Selama ni nampak macam tak banyak je. Ye la, rumah aku kecik je. Masih ada ruang kat rumah aku tu. Tapi bila mengemas sumpah belambak sampah dalam rumah aku. Aku panggil sampah sebab aku rasa semua barang tu tak digunakan pun. Tapi beriya duk simpan buat pekasam. Konon-konon dengan harapan sampah-sampah ni semua boleh bertukar jadi emas lepas disimpan berabad-abad lama. Ok, teruskan berangan.

Dalam duk pening-pening mana nak buang sampah ni semua, aku angkutttttt jugak semua pindah rumah baru. Hahaha.. Masih terus berangan nak kumpul sampah jadi emas tu!!! Aku cadang masa nak kemas rumah baru, masa tu baru aku nak separate barang-barang yang tak diguna tu. Kalau buang awal-awal, kang barang tu masih diperlukan, menyesal pulak sebab dah buang. So, play save aku simpan dulu barang tu semua.

Dalam pukul 11 lebih kawan En Zul si Azmi tu datang tolong angkat barang yang besar-besar. Sebelum tu En Zul dah mula angkut barang-barang kecil masuk lori. Aku masih duk mempacking barang-barang. Masa nak angkut perabot, masa tu terbit rasa menyesal beli perabot kayu yang berat-berat tu. Harga dah la mahal, berat macam nak angkut bapak gajah! Baik aku beli perabot yang murah-murah tu. Ringan pun ringan. Memang la tak tahan lama. Kalau kena air kompem kembang. Tapi tak ada la menyusahkan aku nak mengangkat barang-barang tu. Kalau rosak, beli je la yang baru. Barang murah kalau rosak tak ada la aku sakit hati sangat nak menukar baru. Ni barang mahal-mahal kalau rosak masa angkut masuk lori memang terbakar hati aku.

Dalam pukul 2pm kitorang gerak ke rumah baru. En Zul drive lori, aku follow belakang. Dalam kereta penuh dengan barang dalam kotak & aircond. Tu pun kitorang tinggalkan dulu stove, meja makan (kerusi dah bawak masuk lori), tv ruang tamu (tv bilik dah bawak), akuarium udang aku tu, set pinggan mangkuk yang orang bagi masa kawin dulu & barang-barang kecil yang kurang penting. Cadang nak angkut tv naik kereta je. Tapi kereta tak muat nak sumbat tv gabak tu. Tu pun ada hati nak tukar tv 60inch! Yg 50 ni pun tak termuat nak masuk kereta. Temanya bukan tukar tv, tapi kena tukar kereta! Huhuhuu... Otw ke sana aku singgah beli nasi beriyani nak makan lunch. Azmi pulak tak ikut sebab dia nak pergi open house. Sampai rumah sana, kitorang lunch dulu. Dalam duk lapar tu masih tak habis makanan sebab penat sangat. Elok jugak badan penat-penat ni. Kurang sikit selera makan aku ni. Hahaha..

Kitorang start angkut barang turun lori, then kemas bilik tidur kitorang. Bilik Ika dah siap kemas awal-awal aritu. Masa first trip kitorang sempat kemas bilik Ika & Aleeya. Tapi bilik Aleeya kitorang tak sempat nak pasang katil. So semalam setelkan bilik kitorang. Pasang perabot & katil. Dalam pukul 7.30pm setel semua barang kitorang bawak masuk rumah. Alhamdulillah.. Lega sebab semua barang masih dalam keadaan baik. Lepas maghrib aku selongkar semua plastic & bag yang simpan baju untuk pakai malam tu. Habis berselerak bilik Aleeya macam orang jual baju bundle. Malam tu kitorang keluar ke Mydin & singgah makan. Baru aku berselera nak makan. Habis sepinggan bihun ladna aku. Hahaha... Balik makan, En Zul pasang langsir bilik kitorang. Aku pulak cari baju nak iron untuk pakai kerja esok.

Malam tadi adalah malam pertama kami di rumah baru. Auuuu.. Malu-malu pulak rasa! Hahaha.. Rasa macam lain sangat perasaan ni. Mungkin faktor kurang selesa rumah berselerak. Selain dari faktor baru tengok cerita The Conjuring minggu lepas. Muahahaha!!! Gila seram pindah rumah ni. Tapi sebab jiran-jiran semua dah ada, aku cuba sedapkan hati sikit. Rumah baru ni rumah tepi, so a bit seram nak pandang tingkap-tingkap kat tepi dinding tu. Risau jugak aku bila rumah banyak tingkap ni. Takut orang pecah masuk je. Harap-harap tak jadi la macam tu. Aku harap juga tak ada la entiti halus yang akan duduk berdiri kat luar tingkap tu sambil memandang aku tengah main candy crush kat dalam rumah. Choiiiiiiii... *tampar-tampar mulut sendiri!*

Pagi tadi aku mula pergi kerja dari rumah baru. Bangun pagi pukul 5.45am. Dalam pukul 6.30am kitorang keluar rumah. Sampai kat PPUKM dalam pukul 7.20am. Walaupun penat 2 hari berhempas pulas mengemas barang, tapi pagi tadi tak ada masalah liat nak bangun pagi. Badan pun tak ada la penat sangat. Cuma pagi tadi air sejuk gila! Macam mandi air ais. Lagipun water heater tak install lagi. Terpaksa la mandi sejuk-sejuk pagi tadi. Redhoooo! So pagi ni terpaksa keluar rumah awal, setelah bertahun-tahun aku keluar rumah lewat sebab jarak rumah dengan PPUKM cuma ambil masa 10min je perjalanan dan jumpa 2 kali traffic light. Tapi hari ini, jumpa banyakkkkkk kereta.

Hello, traffic jammed! Nice to meet u :(


P/s : Lepas 2 hari angkat barang, aku lost 3++ kg. Hahaha!!! Walaupun tak sampai 5kg, tapi kat rumah tu agenda mengemas masih diteruskan. So mission nak capai 5kg masih dalam impian. Hahahaa...



2 comments :

bib2426 said...

fuyoooo...untungla da ada rumah sendiri. penat siket takpe yati. asalkan happy.

rumah pun ku tiada. ada pun bapak punya. hiuhiu...

Chempaka Merah said...

haha.. kak bib ni pandai selit lagu ye.. alhamdulillah skrg mmg happy wlupun penat. Syukur ada rezeki nak beli rumah wlpun jauh skit dr ofis. kak bib pun ada rezeki jugak, insya Allah.. jom kita doa moga2 dpt tmbah aset :)