It's me.. Juz me... Only me!

If you don't like my words, don't listen.
If you don't like my appearance, don't look.
If you don't like my actions, turn your head.
It's as simple as that.

A wife to a loving husband. A mum to a adorable daughters. A daughter to such a caring parents. A good friend to a good people. Homechef that cook like nobody business.

~I’M NOBODY.. but nobody perfect. So, I’mPERFECT!

My Love's Path

Daisypath Anniversary tickers

Friday, September 13, 2013

Kau hengat company aku ni cop duittttttt???!!!

Dari pagi sampai ke petang ada saja orang nak buat aku naik hantu!

Tak pasal-pasal aku mengamuk dalam phone call bila orang tu sengaja nak tekan 'red button' aku dalam call sambil meninggi suara kat aku. Dasar biadap!

Lately aku memang hangin satu badan dengan satu company dari Korea ni.
Before this kitorang deal dengan Bumi Agent dia kat Malaysia.
Then last year Principle dah set up company diorang kat sini. So no more Bumi Agent dah.

Selama Kohort running, semua mesin-mesin besar kitorang akan buat service contract dengan supplier.
Setakat mesin Omron ke, Seca ke, kitorang just hantar ke lab untuk service.
Tu pun setahun sekali je.
Tapi kalau untuk device yang besar-besar yang menelan belanja cikai-cikai pun mencecah puluh-puluh ribu ni, memang kitorang buat kontrak la.
Basically kitorang buat yearly punya contract. Samada include or excluded spare part je la.
Then service maintenance sama je la dengan mesin lain.
So same goes to this Korea punya mesin.

Kat ofis aku ni ada 4 unit mesin In (let me named it as In).
Satu unit je dah sama harga macam kereta Vios. So kalau dah 4 units, sah-sah la harga dia RM300k kan?
So munasabah la nak buat service contract.

Since principle dah set up company kat Malaysia, adalah lebih mudah kita berurusan dengan dia.
Sebab Principle ni mesti expert dengan mesin dia. Urusan pun lagi mudah.
Itu kalau bab service la. Kalau bab harga, mesti la client akan minta diskaun untuk service.
Lagipun kontrak tu akan berterusan dalam masa jangka panjang kalau service yang diorang provide tu bagus.

So since last year kitorang deal contract dengan company Korea ni.
Last year, sales rep dia bagus. Selain cantik, dia pandai manage service dengan client.
Mungkin sebab diorang masih baru kat Malaysia, so sale rep ni yang akan deal dengan client untuk semua aspek, tak kira la sales atau service.
Jarang ada kelewatan dan kekurangan service diorang.
Tapi bila sale rep dia resign, dan diorang appoint sale rep lain....
Mula la agenda jahiliah berlaku!!!

Dah sale rep ni otak kosong.
Nak buat sales pun sampai aku yang kena ajar!!
Setakat nak sediakan invoice & DO pun nak aku ajarkan ke?
Kalau dah kau terang-terang dapat PO, lepas setel hantar barang bawak la siap-siap DO & Invoice.
Ni kau tanya aku nak bawak ape? Kau ni belajar ape kat U dulu?
Ke dulu kau amik course Sejarah Islam? Atau course culinary?

Lepas amik PO, selamba badak je tanya aku....

"Nanti i kena bawa apa?"

Bawa burit kau!
Kot iya pun kau tak tahu, kau tanya la kat clerk kat ofis kau tu.
Nampak sangat how bad you are bila kau tanya client macam tu.
Bak kata Karam Singh Walia, malu bertanya, sesat jalan...
Tapi agak-agak la derrr.. Benda basic kot yang kau tanya tu.

Nasib aku tak jawab,
"U bawa barang, letak kat situ then u boleh balik. Tak ada payment untuk barang u."

Hape benda la company ni assign staff?
Bangang sungguh!

Ok, tu satu hal pasal sales rep.
Ni yang buat aku makin naik hantu dengan manager dia.
Actly, manager dia memang Korean. Masa mula-mula jumpa dia, agak susah nak faham butir bicara dia.
Sama la macam wakil dari Jepun aritu. Bila diorang bercakap macam penuh air liur dalam mulut.
Tak keluar pun butir bicara diorang. Yang aku dengar cuma "ngong ngong ngongggg" je.

Hari ni aku jumpa manager tu, dia kenalkan diri as manager.
Esok aku call suruh engineer dia datang tengok mesin, muka dia jugak.
Then aku nak beli barang, kalau tak muka sales rep dia yang blurr tu yang datang, mesti muka si Korean ni jugak. Eh, dia ni pegang jawatan apa sebenarnya? Semua position dia pegang!

Hari tu masa kitorang nak buat kontrak, dia nak charge kitorang agak mahal la.
Rupanya dia masukkan sekali charge spare part. Ikutkan kitorang tak nak harga spare part sebab part/compartment jarang rosak. Just nak dia charge basic service & calibration je.
Then lepas beberapa kali bincang, habis kering air tekak aku bercakap dengan dia, dia setuju buat kontrak dengan exclude kan spare part.
Tahun pertama tak ada masalah. So untuk tahun depannya kira aku sambung je la contract kan?

Tapiiiiii... Naik tahun ke dua dia mula buat taik!!
Semua benda dia nak charge.
Aku minta dia buat training kat staff aku kemain lagi dia charge!
Padahal company lain yang buat service contract, siap bagi training free & certificate cantik lagi!
Tapi company haprak ni charge kitorang RM800 untuk 3 jam sesi latihan yang sangat basic!
Pastu certificate yang diorang sediakan cuma kertas A4, printed with all the training's detail!
Kat bawah tu manager dia sign bodo-bodo je.

Kesialan ape kau buat ni bodohhhhh?!!!

Dah la training tu kau tak sediakan makanan after setel training session.
Pastu bila diorang hantar certificate, aku rasa nak pitam tengok sijil tu.
Pastu bangun nampak lagi sijil tu, pitam balik!
Kertas A4 tau? Bukan kertas tebal khas untuk sijil tu.
Then kertas A4 bukan yang brand DoubleA yang tebal tu.
Tapi yang nipisssss yang brand Giant ke Tesco tu!
Semua tu dia charged aku RM800!! Dasar kaki sembelih punya Korean!!!



Nampak tak beza company Korea (kanan) berbanding company lain (kiri)?
Is it worth for RM800? Nope.



Bila aku tanya sales rep tu, kenapa kena bayar?
Dia cakap sebab charge tu untuk bayar trainner diorang. Ok fine.
Mungkin dalam contract tu tak included pasal training.
Sekali yang datang untuk train staff adalah manager/engineer/sales rep diorang jugak!!

Lorrrr.. Ape kedajahnya?
Aku rasa manager dia mesti kaya duduk kat Malaysia ni.
Company dah sah-sah memang bayar gaji dia bulan-bulan.
Flight ulang-alik dari Malaysia-Korea mesti company jugak tolong bayorkan.
Then flight charge nak travel ke negara-negara lain pun company hulur duit.
Pastu dia amik charge lain untuk tugas-tugas selain manager.

Aku like..?? Huh?? (kerut dahi)
Kaya wehhh mamat ni kerja kat Malaysia macam ni!!

Hari tu aku suruh dia repair mesin In aku yang prob.
Dia sendiri pun tak pasti apa yang rosak.
(boleh gitu? Padahal kau la segala expert.. Kau la manager, kau jugak la engineer, dan kau jugokkkk sales rep kan??)
Then awal-awal dia bagi 2 quotation kat aku.
Satu untuk machine upgrade, satu lagi untuk software upgrade.
Last-last yang rosak nya cuma cable je.

Huh? Cable?
Yes, cable. Dalam bahasa kita - kabel @ wayar penyambungan yang berharga tak sampai RM30 kalau beli kat Low Yat.
Dia quot aku dalam RM4k ++
Wadehelll?? Pandai nak twist aku kan?

Pastu mesin lagi satu problem kat keypad.
Then dia claim samada keypad yang rosak, atau keypad board yang rosak.
(Againnnnn.. He still dunno what is the exactly prob!)
Then dia quot aku almost RM1k ++ just for keypad.
Aku suruh dia bukak keypad kat mesin lain, then pasang kat mesin yang prob tu.
Tapi dia refuse. Alasannya nanti kalau keypad yang elok tu tetiba rosak selepas dia buka, nanti labour charge akan naik.

Fundeks.

Kalau labour charge naik, ada aku kesah?
Labour charge kau semua aku dah masuk siap-siap dalam contract!
Kalau aku nak suruh kau bukak-pasang bukak-pasang keypad tu hari-hari pun tak ada masalah derrrr!!
Sebab aku berhak! Aku ada contract.
Then aku call dia suruh datang untuk fixed the keypad prob.
Dia nak suruh aku beli jugak keypad tu untuk try.
Tapi kalau bukan keypad yang rosak, aku kena beli keypad board pulak.
Keypad yang beli tu tak boleh refund!
Bahabsss!

Kau dah la tak sure part apa yang rosak. Then suruh aku beli spare part itu ini.
Pastu bila aku dah beli, tapi benda lain yang sebenarnya yang rosak, aku tak boleh refund?
Gile ke hape company ni?
Pastu suruh aku beli barang lain pulak.
Dasar memang nak kikis duit company orang!!

Baru-baru ni ada masalah dengan software kat laptop untuk transfer data.
Aku minta dia burn installer untuk aku. Ok, installer tu dia kasi free.
Bila staff IT install kat laptop ofis, dia ada error prompted.
Padahal sebelum ni si mamat K-Pop tu buat kat laptop dia ok.
Then aku email minta dia datang tolong install software utk aku.
Pagi tadi staff dia call.
Katanya bos dia (si Kpop tu) nak charge aku untuk installation tu.
Wadefak!
Setakat nak minta install cd kat laptop pun nak charge aku? Seriesly??
Memang gila!
Then dia cakap nak bincang dulu dengan bos dia macamana.

Tadi dia email aku.
Sekali lepas bukak email aku tengok dia hantar quotation.
Wahhhh... Berani-berani nak charge aku!!
Meh sini aku download tengok berapa kau nak charge.



RM3360!!
Just for software installation!!!


Bangangggggg!!!!!!
Then baru sekejap tadi staff dia call aku dan dengan perasaan riang ria hari raya dia tanya,
"Puan dah dapat email i tadi?"
Yessss, time ni red button aku bukan saja kena tekan, tapi dah pecah dah pun!!
Tak pasal-pasal aku mengamuk dalam phone call tadi.
Selama bertahun-tahun aku kerja sini, belum pernah sekali pun aku mengamuk macam ni.
Semua pegawai yang duduk dekat-dekat meja aku semua diam tak berani nak menyampuk.
Selama ni aku kan peminat tegar cerita Korea Full House tu.
Alih-alih mamat Kpop tu punya angkara, terus rasa benci dengan cerita Korea!
Hahaha.. Ntah apa kaitan ntah??

Serius aku tak paham apa masalah company ni yang nak charge aku macam-macam?
Ingat Kohort ni bank negara ke hape nak cop-cop duit? Senang-senang nak beli/bayar barang kau?

Adakah sebab service contract mesin tu exclude spare part, yang membuat kan dia rasa rugi & marah?
Adakah kerana dia memang berketurunan orang-orang yang suka mencekik darah?
Adakah kerana dia rasa nilai mata wang RM ni sangat tinggi, sampai kan dia nak charge aku macam-macam & boleh kumpul income/harta sebelum dia balik bersara ke Korea?
Atau adakah kerana dia terlalu banyak makan bab1, sampaikan otak dia mereng tak boleh nak digest segala klausa dalam service contract tu?

Aku rasa macam dah tak boleh nak tunggu sampai bulan April tahun depan untuk tamat kan kontrak ni.
Ikutkan hati nak terminate contract tu sekarang jugak!!!

Kepada sesapa kat luar sana yang provide service dan maintenance untuk research machine, meh sini hantar proposal & quotation. Aku alu-alukan permohonan korang.
Lepas ni memang aku takkan amik dah company ni.
Principle ke, tak principle ke, aku tak pedulik!
Pergi mammmppp dengan kau punya principle!!

Aku nak tunggu borang penilaian tahunan company diorang, then aku nak maki hamun puas-puas.
Segala carut marut aku attach sekali kat dalam borang tu.
Then scan borang tu & email pada principle kat Korea dengan penuh senyuman sinissss!!

Hahahaahahahaha!!!






4 comments :

Zamzuri Rahmat said...

mak dah naik hantu.. :P

Zamzuri Rahmat said...

mak dah naik hantu.. huu.. :P

Chempaka Merah said...

Haha... hantu pun takut tgk mk ngamuk ;p

Chempaka Merah said...

Haha... hantu pun takut tgk mk ngamuk ;p