It's me.. Juz me... Only me!

If you don't like my words, don't listen.
If you don't like my appearance, don't look.
If you don't like my actions, turn your head.
It's as simple as that.

A wife to a loving husband. A mum to a adorable daughters. A daughter to such a caring parents. A good friend to a good people. Homechef that cook like nobody business.

~I’M NOBODY.. but nobody perfect. So, I’mPERFECT!

My Love's Path

Daisypath Anniversary tickers

Friday, August 8, 2014

Petani Moden Gituuuu~

Nampaknya penyakit malas aku makin teruk. Makin hari makin malas nak update entry. Kesian blog aku. Padahal banyak je benda boleh story. Nak-nak pasal kejadian di Pejabat Tanah aritu. Rasa nak je aku melahar kaw-kaw kat sini pasal makcik Patimah tu. Cissss! Dasar makcik suka mencucuk sarang tebuan sungguh!

Eh, sejak bila aku jadi permaisuri lebah?

Hari tu budak-budak lelaki ofis aku duk sebut-sebut nama blog aku. Chempaka Merah... Chempaka Merah... Hmmm, mana diorang tau ni? Setahu aku, kalau blog ni link ke FB aku, frenlist aku kat ofis ni cuma sorang je. Si Kak Pah sorang tu je yang fren dengan aku kat FB. Takkan diorang gugel search resepi, then terjumpa blog aku kan? Tak mungkin laa! Risik punya risik, rupanya diorang search nama lama ofis aku. So keluar la entry masa aku nak lapor diri kat sini dulu. Phewww~ Nasib baik aku tak lahar diorang. Kang ada pulak yang lempor bom aku kat sini. Huhuu...

Then kelmarin aku tengah ukur jalan nak ke toilet, terserempak dengan Dr Nasrudin. Masa selisih tu tetiba dia tegur aku "Chempaka Merahhh..."  Aikkk?? Dia pun tahu? Mati la makkkk.. Malu la kalau orang ofis ni tau. Aku kan suka carut-carut, maki-maki orang, lahar melahar... (Jadah sangat perangai aku kan? Doktor yang tegur aku dulu. Padahal aku ni kuli-kuli je... Ampun Dr Nas!) Kalau diorang tengok penampilan aku kat luar (realiti) yang sopan, ayu, sopan santun, lemah gemalai, cantik, jelita, menawan lagi gojesssss... Eh? Terlebih-lebih pulak. Hahahaa..

Nescaya diorang pengsan tengok personaliti sebenar aku dalam blog ni. Kahhhh!

Ok, nak cite pasal kebun kecil aku. Kawasan rumah tak la besar pun. Aku ada tanam sikit-sikit pokok kat dalam pasu. Kat luar rumah aku tanam kat tanah, sebab kat luar pagar kawasan besar sikit. Wahhh, sembang kencanggggg.. Macam aku tanam betul-betul ekk? Hahaha.. Bukan aku yang tanam, tapi En Zul yang mengusahakan kebun ni. Aku tukang sponsor barang & tukang arah-arah je. Hihihii..


First nak tunjuk pokok bendi.
Ye, bendi.
(Ek elehhh.. Tu pun nak tunjuk)
Mesti la! Ko hadoo??

Hahaha.. Ok bendi ni dah lama tanam. Tapi tak berbunga & berbuah pun. Baja pernah letak sekali je. Mana nak berbuah makcik oiiii.. Pokok bendi ni dah melebihi tinggi aku. Haaa.. Tinggi tau!! Jangan main-main dengan ketinggian aku. Sebab aku ni bukan jenis bonsai-bonsai punya... Ada 3 pokok, tapi satu pokok dah kena cantas dek En Zul. Yang lagi dua pokok, lepas boifren aku tu taruk baja taik ayam, terus tumbuh buah lepas 3 hari. Hebat kan??


Pokok ni ada 2 biji buah. Tapi lagi sebiji ntah mana hilang ntah.




Pokok yang ni ada tiga biji buah.
Yes, pokok ni yang lebih tinggi dari aku.




Ni pokok kesum.
Aku paling suka bau pokok kesum ni. Sedapnya kalau letak kat dalam asam pedas.
Slurppppp.. Yummy!!


Ok, mari teka pokok.

Ni pokok apa?




Kamu yang kat belakang tu.
Ye, kamu!
Cer teka pokok apa ni??

Ni pokok cili ye anak-anak...
Dulu aku ada tanam 3 pasu pokok cili.
Tapi dah kena baham dek ayam betina yang bawa rombongan anak-anak dia masuk ke rumah aku.
Lahabau punya ayam!




Ni pokok apa??
Ni pokok tomato. Ni kena taruk kayu ni. Sebab dia jenis melilit & menjalar.




Ni pulak pokok terung panjang.




Yang menyenget ke kanan ni pokok limau purut aku.
Cantik-cantik daun dia. Wangi..
Tapi minggu lepas aku jumpa ulat bulu tengah makan daun-daun pokok aku.




Ni ada pokok kunyit, pokok kari, pokok pandan dan lidah buaya.
Kat luar rumah ada pokok pisang, pokok mangga, serai dan kunyit.
So far pokok bunga ada beberapa pasu. Cuma masih dalam proses pertumbesaran.



Ni pokok Aleeya.




Ni pokok Ika.



Alhamdulillah, aku suka kebun kecil aku.
Walaupun tak banyak hasil, tapi dah banyak kali aku menuai hasil-hasil kebun aku tu.
Paling kerap yang aku guna adalah daun kari, daun limau purut, daun pandan dan daun kunyit.

Walaupun tanaman depan mata, tapi sayang anak aku masih tak kenal nama-nama pokok ni.
Pastu tak tahu kegunaannya.. Sedih!


Aku : Kakak.. Tolong mummy amikkan daun kari.

Ika : Daun kari yang mana satu?

Aku : Alaaa.. Yang banyak-banyak daun dalam satu tangkai tu. Kakak cium ada bau kari. Amikkan satu tangkai kat mummy.

Ika : Ok.

..........

Ika : Nah mummy, kakak letak kat dapur.

Mummy : Ok, thanks... Hah??!! (terkejut)



Alahai anakkkkk...
Sekeping ni je yang kau amik?? Ni kalau tumis ni, jangankan nak terbit bau kari.
Elok aku lempor dalam periuk hancur lebur terus.



Selepas beberapa bulan...

Aku : Adik... Tolong mummy amikkan daun kari.

Aleeya : Adik tak tahu daun kari yang mana satu?

Aku : Alaaa.. Yang banyak-banyak daun dalam satu tangkai tu. Adik cium ada bau kari. Amikkan satu tangkai kat mummy.

Aleeya : Ok.

..........

Aleeya : Mummy, nak berapa?

Aku : Nak satu tangkai je... (dalam hati doa jangan la dia amik macam kakak dia)

Aleeya : Alaa.. Adik dah teramik tiga.

Mummy : Ok laa.. Boleh je...Hah??!! (terkejut)


Arghhhh!!
Adik beradik sama je! Ikut acuan sape la perangai gini??

Tension.





2 comments :

hakimi said...

Berkenaan mimpi puan..Boleh saya tahu adakah apa2 perubahan @ peristiwa berlaku selepas mimpi puan

Chempaka Merah said...

@hakimi

berkenaan mimpi tu, tiada apa2 perubahan pun yg sy alami. Tak pasti la klu ada perubahan tapi sy sendri tak sedar..