It's me.. Juz me... Only me!

If you don't like my words, don't listen.
If you don't like my appearance, don't look.
If you don't like my actions, turn your head.
It's as simple as that.

A wife to a loving husband. A mum to a adorable daughters. A daughter to such a caring parents. A good friend to a good people. Homechef that cook like nobody business.

~I’M NOBODY.. but nobody perfect. So, I’mPERFECT!

My Love's Path

Daisypath Anniversary tickers

Monday, June 2, 2014

From My Kitchen : Sambal Ikan Bilis


2 minggu yang lepas kitorang kat PPU ada buat potluck.
Aku pilih nak bawak ayam goreng rempah untuk makan tengahari.
Dalam banyak-banyak menu yang kitorang bawak, aku paling berkenan dengan sambal ikan bilis yang Sue buat.
Sedappppp sangat!
2 kali aku menambah.
Tunggu hujung-hujung majlis kalau tak ada orang nak makan, aku nak rembat bawak balik.
Tapi sambal tu licin kena bedal dek jerung-jerung yang ada.
Termasuk mak jerung (aku la)

So masa tengah set up meja makan, aku tanya dia macamana nak buat menu sambal ikan bilis tu.

Resepi Sue
Bahan-bahan :
  • Ikan bilis (ofkos la kan. Kalau guna ikan dory dah kena tukar nama sambal ikan dory pulak)
  • Bawang merah (1 ulas - hiris)
  • Bawang putih (2 ulas - hiris)
  • Cili boh (ikut la nak banyak mana)
  • Gula
  • Garam
  • Minyak (untuk menumis)

Resepi aku (aku derhaka resepi Sue. Ampunnnn!)
Bahan - bahan :
  • Ikan bilis
  • Cili boh
  • Gula merah
  • Garam
  • Minyak

Cara memasak :
  • Goreng ikan bilis sampai garing. Toskan minyak.
  • Tumis bawang merah, bawang putih sampai naik bau (step ini aku tak buat sebab malas nak kupas bawang. Gila pemalas aku kan??)
  • Tumis cili boh sampai pecah minyak. Kalau guna cili kisar pun sedap kot. Tumis sampai kering.
  • Masukkan gula & garam ikut kesesuaian rasa tekak masing-masing.
  • Masukkan ikan bilis dan gaul rata. 
  • Siap.








No comments :