It's me.. Juz me... Only me!

If you don't like my words, don't listen.
If you don't like my appearance, don't look.
If you don't like my actions, turn your head.
It's as simple as that.

A wife to a loving husband. A mum to a adorable daughters. A daughter to such a caring parents. A good friend to a good people. Homechef that cook like nobody business.

~I’M NOBODY.. but nobody perfect. So, I’mPERFECT!

My Love's Path

Daisypath Anniversary tickers

Monday, June 2, 2014

From My Kitchen : Agar-agar Gula Merah



Minggu lepas Fitry tanya aku macamana nak buat agar-agar gula merah.
Hoihhhh!! Budak chomey ni memang suka tanya resepi macam-macam la.
Semua yang aku suka plak tu. Tergoda ai tauuuu!!
So aku pun terjebak sekali membuat agar-agar ni.
Memandangkan semua bahan dah ada, so mood memasak agar-agar pun on la!

Bahan-bahan :
  • Agar-agar tali (1 paket)
  • Air (2 1/2 cawan)
  • Gula merah (1 cawan) - aku guna gula perang, so aku lebihkan sikit
  • Gula pasir (1/2 cawan) - aku tak masukkan, sebab aku lebihkan gula perang
  • Telur ayam (1 biji)
  • Santan kelapa (100ml)
  • Daun pandan (1 helai)

Cara membuat :
  • Rebus agar-agar tali dengan air dengan daun pandan (potong agar-agar menjadi kecil supaya cepat larut)
  • Bancuh gula merah dengan sedikit air (air jangan banyak, cukup untuk larutkan gula je).
  • Tapi gula merah, buang kekotoran/pasir dalam gula merah tu.
  • Lepas agar-agar dah mendidih/larut, masukkan gula merah & gula pasir (ikut rasa manis).
  • Kawal api. Guna api sederhana, sebab agar-agar cepat membuak.
  • Pukul telur ayam & santan sampai sebati.
  • Masukkan campuran telur & santan ke dalam agar-agar. Jangan kacau agar-agar, terus tutup api dan biar campuran telur dan santan menjadi berketul dan timbul. (telur akan jadi masak bila kena haba panas)
  • Masukkan agar-agar dalam bekas dan biar sejuk (masukkan dalam esbok untuk cepatkan sejuk). Keluarkan daun pandan (daun ni untuk bagi bau wangi je)
  • Siap

P/s : Kalau nak kaler agar-agar cantik, guna gula merah. Kaler gula perang tak berapa cantik








No comments :