It's me.. Juz me... Only me!

If you don't like my words, don't listen.
If you don't like my appearance, don't look.
If you don't like my actions, turn your head.
It's as simple as that.

A wife to a loving husband. A mum to a adorable daughters. A daughter to such a caring parents. A good friend to a good people. Homechef that cook like nobody business.

~I’M NOBODY.. but nobody perfect. So, I’mPERFECT!

My Love's Path

Daisypath Anniversary tickers

Monday, December 3, 2012

Insurans

Aku rasa ramai orang yang ada polisi insurans. Tak kesah la dari company mana pun kan? First time aku beli polisi dengan Maybank. Masa tu aku baru nak ada akaun Maybank, so alang-alang buka akaun, terus beli insurans sekali. Aku beli 2 polisi. Satu Etiqa, satu lagi untuk wanita, Persona Lady. Then after 2 years, aku terminate insurans tu (hmm... setahun lebih je kot. Tak sampai pun 2 tahun). Puncanya, sebab aku dah kawin. Segala tok nenek insurans ni laki aku dah cover kan.

Masa aku terminate insurans tu, aku dapat pulangan dalam RM1000 lebih. Bila kira-kira balik, ada untung jugak kot. Sebab Kak Ain beli polisi Etiqa lebih dari 3 tahun, cuma dapat dalam RM700++ je. Tapi aku beli dalam setahun lebih dapat RM1000++.

Ok, stop pasal Etiqa.

Now nak cerita pasal insurans dari company Ace Jerneh. Pernah dengar? Better tak payah kenal. Company ni memang HAPRAK! Company ni ada buat colaborasi dengan Maxis. Since aku ni pelanggan tetap Maxis (read : SETIA, walaupun banyak kali aku hangin satu badan dengan Maxis), so Maxis called aku nak offer polisi insurans dengan Ace Jerneh.

Polisi ni akan cover macam-macam kemalangan, sakit, admit ward dan lain-lain, kecuali penyakit bermusim like taun atau malaria. Yang paling utama, diorang highlight kan mengenai kemalangan melibatkan ragut. Ye, RAGUT. Kalau kau kena ragut, dan kehilangan harta (means duit, henfon or anything dalam purse tu), diorang akan cover sama nilai dengan kehilangan tu. Dan kalau kena ragut & masuk ward, diorang pun akan cover sepenuhnya. Tapi kalau kemalangan yang tidak melibatkan ragut, diorang cuma cover separuh je dari kehilangan.

Lepas staff Maxis tu memujuk rayu aku berjam-jam lamanya, since aku pun dah malas nak layan, aku terima je tawaran tu. Lagi pun bulanan cuma RM18 je dia buat pemotongan dari akaun Maybank aku. Dan kalau aku tak nak teruskan pemotongan duit polisi tu, aku boleh terminate kan serta-merta, hanya dengan cara memulangkan semula surat tawaran polisi tu ke pejabat Ace Jerneh. Katanya surat tu akan sampai dalam masa 15 hari bekerja. Ok, means aku ada masa 15 hari untuk mempertimbangkan semula polisi ni. Agak-agak aku tak berminat, aku boleh terminate je.

Lepas seminggu aku rasa macam tak berminat nak teruskan dengan polisi ni. Sebab surat tawaran masih tak sampai lagi, aku terus call pihak Ace Jerneh. Sebab surat masih tak sampai, so staff Ace Jerneh minta segala details aku (like full name, ic no & tel no) untuk buat cancellation. So dengan serta merta permohanan aku tu kira dah diterima la kan??

Masalah bermula bila lepas 3 bulan kemudian, aku check dalam Maybank online aku, kat history transaction ada pemotongan berkala setiap 23hb sebanyak RM21. Aku pelik jugak la. Then aku call Maybank, tanya transaction apa yang aku buat setiap 23hb? Katanya itu Sale Debit. Bila aku beli barang secara online, automatik ada charge tu.

Kimak kau!

Aku beli barang secara online, semua menggunakan transaction "transfer". Mana ada aku guna yang "Add to chart" tu.. Kalau setakat aku beli perfume, pencuci muka, semua pembayaran masuk ke akaun peribadi, takkan ada charge pulak? Selama ni aku transfer duit ke akaun Maklang, tak pernah pulak jadi macam tu.

So aku tak puas hati, aku godek-godek transaction history tu, klik la segala button yang ada, sekali terjumpa statement. Rupanya pemotongan Sale Debit RM21 tu adalah pemotongan Ace Jerneh!

Bahabiiiiiii!

Apasal pulak masih ada pemotongan, sedangkan aku dah buat cancellation seminggu selepas dari aku terima offer tu? Aku terus call balik Ace Jerneh, aku mintak buat cancellation semula. Lepas dia amik details aku (again!) dia suruh aku hantar email untuk buat cancellation secara rasmi. Pale hotak kau! Apa guna yang aku call berjam-jam ni? Dulu pun aku dah call tapi tak ada apa-apa tindakan pun. Katanya email adalah permohonan secara rasmi. So better buat macam tu. Dan duit yang dah dipotong dalam akaun sebanyak RM21 selama 4 bulan tu tak akan dipulangkan.

Baik la Ace Jerneh yang haprak! Aku akan email pada kau. Lepas aku letak telefon, aku terus hantar email untuk buat cancellation. Siap kasi semua details yang kau tanya berkali-kali aritu. Senang lepas ni jangan sangkut proses cancel sebab aku tak bagi details pulak! Pasal duit yang dah dipotong tu, lantak la! Aku malas nak fikir dah. Dalam telefon cakap potong RM18 je sebulan. Alih-alih kau potong RM21. Dasar penipu!

Lepas aku hantar email, esoknya Ace Jerneh call aku. Haaa... Dah terima email aku la tu kot! Hehe..

Staf : Sy dari Ace Jerneh, cik ada ambil polisi dengan pihak kami kan?

Aku : Ye..

Staf : Haaa... Kalau begitu, sy nak bagitau nama cik bertuah dan terpilih untuk plan kami. Since aritu cik amik polisi ni untuk diri sendiri je kan? Sekarang kita nak offer pada cik, polisi ni boleh ditambah nama untuk orang lain, seperti suami cik. Plan ni hanya diberi pada nama bertuah dan terpilih je cik.....

Bertuah & terpilih wak lu!

Aku ni nak cancel polisi, bukan nak tambah nama lagi dalam polisi tu, ngokkk!!!!

Aku : Eh, saya ni nak cancel polisi. Baru semalam saya call. Arini dah offer plan lain pulak? Maaf la, saya tak berminat.

Staf : Oh, ye ke... Tapi kenapa cik nak cancel ye?

Aku : Suami saya tak bagi.


Boleh?
Aku beriya-iya nak cancel, kau sesedap tekak je nak offer plan lain. Siap nak suruh suami aku pulak join polisi haprak kau ni. Bangang betul!

Ok, after a week, another story happened.
Aku dapat phone call dari Ace Jerneh again! Stresssssss!!!

Staf : Cik Hayati, saya dari Ace Jerneh. Cik ada buat pemohonan untul cancel polisi ye?

Aku : Ye. Ada. So macamana?

Staf : Macamni.. Saya mohon cik pertimbangankan semula untuk cancel polisi tu.

Aku : Eh, kenapa pulak?

Staf : Macam ni cik.. Polisi ni sangat bagus. Plan yang kita bagi sangat bagus untuk cik. Dia akan cover kalau cik masuk hospital, kalau kena ragut... blaa...blaaa...blaaaa..........

Aku : Jap-jap.. Saya tahu semua tu. Saya tak nak teruskan polisi ni. Lagipun saya dah ada insurans saya sendiri. Kat ofis dah ada insurans, suami saya pun ada beli insurans jugak.

Staf : Cik beli insurans apa ye? Dari company mana?

Aku : *******

Staf : Oh, yeke.. Tapi semua company tak sama cik. Polisi yang cik beli tu mungkin tak sama dengan polisi kita. Kita je yang satu-satunya buat polisi ni.

Aku : Saya tak boleh la.. Lagipun suami saya yang suruh terminate polisi ni.

Staf : Apa kata cik pujuk suami cik. Cik bincang dengan dia elok-elok, cik pujuk dia.. Polisi ni bagus, ada jaminan blaaaa...blaaa..blaaaa......

Aku : Cik, suami saya yang suruh terminate. Ni masih tak terminate pun lagi. Korang siap potong tiap2 bulan duit saya, tu pun suami saya masih tak tahu. Kalau dia tahu, kompem dia akan marah saya.

Staf : Cik pujuk la suami cik.. Polisi ni bagus... Saya mintak cik pertimbangkan semula..

Aku : (nada mula marah) Sekejap! Sekarang ni awak boleh cancel ke tidak polisi saya tu? Saya nak cancel, so awak buat kan je la. Suami saya yang suruh, kalau saya tak buat, sah-sah saya yang akan kena marah, bukan awak! Apa yang susah sangat awak nak faham ni? Awak nak suruh saya pujuk suami saya pulak, sedangkan Ace Jerneh potong duit saya tiap-tiap bulan, suami saya tak tahu pun! Saya dah cancel benda ni lama dah. Tapi tak de tindakan apa-apa pun. Siap offer plan lain kat saya. Now saya nak tahu, awak boleh buat ke tak? Kalau tak boleh, let me speak to your manager!

Staf : Ok cik, saya boleh buat. Terima kasih cik. (terus letak phone)


Sialpalissss kan?

Aku tak paham apa yang susah sangat nak faham bahasa yang aku guna?
Letih la berurusan dengan orang macam ni. Tahu nak kikis duit orang je. Yang aku perasan, bukan je dia potong RM21 setiap bulan. Masa awal-awal tu siap ada potong RM19. Ntah charge apa aku pun tak tahu. Ni dah masuk bulan ke 5. Bahabi betul la!

Sedang elok entri ni di karang, saje aku check kat sale debit dalam akaun aku, still ada pemotongan on 23Nov sebanyak RM21!

Celaka punya Ace Jerneh!!!!!!
Siap kau jap lagi aku nak maki dalam telefon!


UPDATE : Sila rujuk ruangan komen untuk mengetahui cara-cara terminate insurans ni. Maaf, kadang-kadang saya tak sempat nak reply komen anda. Terima kasih.




144 comments :

Unknown said...

haritu sye ada trima call dri maxis..sebiji cam ni..tapi baru lagi lah...nak cancel gak bila trbaca dari Ace Jerneh...

Chempaka Merah said...

Better hati2 dgn panggilan mcm ni. Kdg2 bukan insurans je, kad kredit pun ada gak..

Unknown said...

Ada gak la langgan insuran Ace Jerneh nie .. baru lagi .. tapi jika berlaku kemalangan ke ape2 ke btl ke akan cover,,then ade tk dividen tahunan ke ape ke yg menguntungkan si pembeli insurans..kalau nak cancel susah tk,,gaji pon dh tk bnyk

Chempaka Merah said...

En Khairul, sy x sure la Ace Jerneh akan betul2 cover kemalangan atau tak? sebab sy x penah claim apa2.. (alhamdulillah masih belum pernah kemalangan @ sakit teruk). tapi aritu sy nak cancel polisi agak susah la prosedur dia. macam2 cara dia buat utk sy terus sambung polisi. diorang sy call & email berkali2. tapi still ada pemotongan dlm acc. terpulang pada En Khairul, mungkin Ace ni bagus utk sesetengah org. tp pada sy, sy dah serik nak teruskan.

Your Secret Admire said...

salam . macam mana ye nak email ke ace jerneh tu . nak terminate jugak . nak tulis apa dalam email tu pun taktau .

Your Secret Admire said...

salam . macam mana ye nak email ke ace jerneh tu . nak terminate jugak . nak tulis apa dalam email tu pun taktau .

Chempaka Merah said...

Secret Admire :

Saya hantar email kepada customercare.my@acegroup.com

Ni contoh email yg sy hantar :

Hi, I wish to cancel my insurance policy with Ace Jerneh (collaboration with Maxis). Here my details:

Name : (isi detail anda)
IC No : (isi detail anda)
H/P No : (isi detail anda)
Policy No : (isi detail anda)

Thank you.

Your Secret Admire said...

terima kash . lagi satu, policy no tu nak amik kat mana ye ?

Your Secret Admire said...

terima kasih . satu lg, policy no tu nak amik kat mana ye ?

Chempaka Merah said...

masa awak call tu, bagi no ic untuk dapatkan no insurans tu. nanti dia check & bagi kat awak.

Yusfiza said...

Saya dan suami ambil 2 jenis plan berlainan dr ACE, so far, Alhamdulilah. cheaper dan covered sama ja mcm company lain. at the end of the year, dia refund 30% dr apa kita byr dan klu pun kita ada claim dalam satu2 tahun tu, still refund tu dia bagi (itu yg diberitahu staf dia dlm phone tu la).

Tepuk dada tanya selera. Nak beli sesatu insurans, berbincang denga pasangan, yg penting ikut kepada bajet kewangan kita. Sebelum ini saya dan family termasuk anak2 ambil Takaful Malaysia, Great Eastern, masing2 ada kelebihan masing2. Great Eastern tu sy potong sbb ms belajar law, company tu adalah antara yg banyak nama naik utk tidak mahu membayar kepada pelanggan, so trus saya closed account. Mungkin sekarang dah berubah. Baca polisi betul2 masa nak beli, bimbang salah faham. yang tak boleh claim kita nak claim, bila tak boleh, dituduhnya company tu tipu sedangkan kita yang tak faham.

Mohd Faizal Ahmad said...

Senang ke nak call Ace Jernih ni. Saya call tak dapat2. asyik unavailable je memanjang

Chempaka Merah said...

@Pn Yusfiza.

Saya dapat call dan diterangkan mengenai insurans tersebut melalui panggilan telefon. Dan panggilan itu dirakam. Jika sebarang kemusykilan, sy akan bertanya sehingga sy faham. Seingat sy, mereka tidak pernah memberitahu mengenai apa-apa refund utk insurans ini. semasa sy terima kontrak perjanjian (hardcopy), perjanjian telah di buat melalui telefon.

saya pernah ada insurans etiqa selama hmpir 3tahun. dan bila sy nak terminate sy dpt refunds dlm rm1000 lebih. jadi utk ace jerneh ni memang tidak dinyatakan mengenai apa2 refunds.

mengenai entri ini sy tidak mengatakan ace jerneh menipu semua pelanggan mereka. cuma sy rasa tertipu sebab mereka mengatakan insuran utk setiap bulan akan dipotong mengikut nilai tertentu, tetapi bila disemak dlm akaun bank, pemotongan melebihi dari apa yg dijanjikan bersama.

sebab itu saya terus terminate akaun. harap maklum.

Chempaka Merah said...

@en Faizal

nak cakap susah @ senang tak pasti la pula. aritu sy call tak de la plak bz memanjang.

Unknown said...

Akk. Saya dpt call dari maxis smlm. Sama mcm ni. Masalahnya saya mls nk ckp byk. Dia kata tolak rm30 je dr account bank saya.saya guna bank islam. Masalahnya saya rasa mcm tak sedap hati n nk terminate. Dorg tak angkat phone and saya risau sgt. Saya still student. Mmg xda duit sgt utk byr bnd ni. Apa perlu saya buat. Saya da bg email kat ACE Jerneh tu. Saya nk cancle tp dprg tak angkt phone. Mcm mna nii?

Chempaka Merah said...

@nafnaf rose

cuba call maxis, ckp dgn operator dia. minta no tel ace jerneh. incase no yg sy bg tu x valid. slalunya bila nak buat deal, org maxis yg call kita. tp bila kita nak terminate, pandai lak maxis lepas tgn & pass kat ace jerneh tu.

Unknown said...

Salam..sy na tnye..tnghri tdy husband sy ade gak dpt call cm nie..n dy da trbagi details2 yg telemarketer 2 mintak..trmasuk no akaun bank..was that mean yg husband sy da register for this plan..

Unknown said...

Salam..sy na tnye..tdy husband sy ade dpt call cm nie gak..n dy da trbagi details2 yg telemarketer 2 mintak..trmasok no akaun bank..was that mean yg dy da register 4 this plan..n klaw ye..mcm mne na terminate..

Unknown said...

Macam ne nak terminate plan nie??

Chempaka Merah said...

@Iqa Amie

Wslm. Setahu sy kalau ur hubby dah said 'agree' @ 'yes' dlm phone conversation tu, that's mean dah register la tu.

kalau nak terminate, u kena hntr email kat diorang. sebab kalu juz call dia x layan. ni contoh email yg sy hntr kat diorang.



Email add : customercare.my@acegroup.com


Hi, I wish to cancel my insurance policy with Ace Jerneh (collaboration with Maxis). Here my details:

Name : (isi detail anda)
IC No : (isi detail anda)
H/P No : (isi detail anda)
Policy No : (isi detail anda)

Thank you.

lalaalyn said...

Salam sis bole share x mcm ne nk terminate insurans etiqa ...
Sbb sy nk terminate la x mampu nk byr....

Chempaka Merah said...

@lalaalyn

1st, u kena hantar email ke Ace Jerneh utk terminate ur acc. Juz copy paste je mcm kat bawah :

Email add : customercare.my@acegroup.com


Hi, I wish to cancel my insurance policy with Ace Jerneh (collaboration with Maxis). Here my details:

Hi, I wish to cancel my insurance policy with Ace Jerneh (collaboration with Maxis). Here my details:

Name : (isi detail anda)
IC No : (isi detail anda)
H/P No : (isi detail anda)
Policy No : (isi detail anda)

Thank you.

hantar ke "customercare.my@acegroup.com"

Unknown said...

lepas tu mereka akan terima ke pembatalan insurans kita?

Chempaka Merah said...

@sofy nabiela

ye, diorang akan terminate polisi kita tu. tapi rasanya amik masa 14 hari bekerja..

Unknown said...

Salam kak,policy number tu yg mana ye?

Chempaka Merah said...

@ulfa jaafar

sy x igt kat mana dia state dlm contract tu. masa sy call maxis, then dia bg no customer service ace jerneh yg berkenaan utk bantuan. pastu staff ace jerneh minta no ic sy utk trace no polisi.

fairuzyusoff said...

thanks for sharing story, saya baru terima panggilan dan tawaran Ace jernih sebijik mcm story awak! pada 10/7/14 now rm25/month, they call saya busy,saya save no, esok call lagi then saya rejected call, terus dia tak call dah! xD

nazreen_noor said...

Skrg nie ace jerneh pakai nama celcom lak. Nasib baik aku x jadi mangsa.

Unknown said...

As Salam. Baru jap td dpt call dr ace jernih but this time collaboration with celcom. Tp kali ni rm 50. Sj bg alasan nk discuss ngan hubby. Dia Nk col lg besok.. Nk bg alasan hubby tk izin.

Chempaka Merah said...

@razleena

hati2 ye.. kadang2 diorang akak pujuk dgn mcm2 cara

Unknown said...

salam.. baru td dpt kol jugak.. tp colabrate dgn maxis.. masalahnye da terbagi detail sume.. sy amik plan suami isteri.. org tu ckp da berkuat kuasa start tarikh arini jugak.. tp policy ape borang sume x dpt lg.. tp dah kira kmi dah langgan ke insuran ni?? bulanan potong ke dari acc bnk? kalo sorg rm38.. berdua rm60.. aduhh.. tp td cik somi ckp , esk kita g bank tuka kad baru.. so dorg xleh potong da la kn..

Chempaka Merah said...

@nurulhanani

wslm. yup, bila dah bagi details and sebut "setuju" @ "ok", kira dah berkuatkuasa la tu. diorg ckp perbualan tu dirakam utk bukti. tapi wallahualam la kan.. polisi dia akn pos kemudian dlm 2 mggu bekerja kot.

tukar kad x bermakna dia x leh potong. sebab dia akan potong rujuk pada akaun bank awak. bukan pada no kad. maaf jika ada silap.

atiyah said...

sy terima indurance ney dr bonuslink..sy call bonuslink hari tuh sbb card hilang..then dye offer masuk insurance ni..janji ptg rm 44/month..so pk2 setakat rm44/month ni xdek masalah la..then sy reima call dr minah indian ace jerneh bawah bonuslink ckap premium up rm 50/month plak..so ok lg rm 50/month..lame2 tuh tgk sale debit around rm94/month..aish,ni da over ni..so decide nk batal jep la..lgpom da byak insurance sy masuk..xterbayar pulak nnti..hope la pembatalan sy diterima..

Chempaka Merah said...

@atiyah

kita mmg kena check stiap pemotongan auto debit ni. nak2 bila diorang tgk kita diam je bila ada kenaikan pemotongan. lagi diorang naik lemak menipu kita mcm2..

Unknown said...

Aq pn kena smpai skrg...dh lha rm 144 sblan...smua 3 jnis..aq xstju tiba2 dh ckap trima kasih...tgok2 dh kena potong

cikuyun.blogspot.com said...

sy baru terima call ...tp sy guna celcom...dorg offer polisi rm52 sbln...tp sy x confirmkn lg sbb sbnrnya sy nk google dlu takut kne tipu

Unknown said...

lebih baik xpyh la kak.. sy baru batalkan ja ...😔😔😔

Unknown said...

Salam saya dpt panggilan dr ace jernih mgunakan nama celcom... sy rasa ditipu sbb sy xpnh bg no akaun ayh sy xpi yg pelik mereka manolak duit ayh sy dan smpai mcj ckp dr ace jerneh...sy masih student sy xtau lg sy main trima je..mohon bantuan smua..tlg email pd saya nk stop kn ni.. seha_sk8@yahoo.com

Unknown said...

Awk batalkan mcm mane yaaa...tlg saya

Unknown said...

Sy dpt panggilan dr ace jernih xpi yg celcom.... sy dh terjawab ya ats pujuk rayu mereka...sy masih student dn sy xtau bnda ni.. ermmm xpi rasa mcm mereka ni menipu sbb sy xpnh bg no akaun ayh xpi smpai mcj diorg tolak mgunakan bank ayh sy...pelik jugk...sy nk stop mcm mane yeee...mintk tlg emailkn pada saya seha_sk8@yahoo.com

Unknown said...

Sy pun baru2 ni mndpt pnggilan dr Ace jerneh...dyorg kata yg nombor sy telah dpilih utk mendaptkn perkhidmatan insurans ni...mereka telh memujuk sy dan sy pun terima insurans ni...sy brasa x msuk akal melihat sistem mereka yg menawakn perkhidmatan secara dalam talian...bagaimana cara nk terminate bnde ni??

Pukat Rimau said...

Baru tadi dpt call via celcom...sebijik macam diceritakan....tapi saya tak confirm setuju...hari khamis dia nak call balik.nak cakap apa ye sebab tak nak...

Chempaka Merah said...
This comment has been removed by the author.
Chempaka Merah said...

@Syahmi Safie

1st, u kena hantar email ke Ace Jerneh utk terminate ur acc. Juz copy paste je mcm kat bawah :

Email add : customercare.my@acegroup.com

Hi, I wish to cancel my insurance policy with Ace Jerneh (collaboration with Maxis). Here my details:

Name : (isi detail anda)
IC No : (isi detail anda)
H/P No : (isi detail anda)
Policy No : (isi detail anda)

Thank you.

hantar ke "customercare.my@acegroup.com"

Chempaka Merah said...

@Pukat Rimau

1st, u kena hantar email ke Ace Jerneh utk terminate ur acc. Juz copy paste je mcm kat bawah :

Email add : customercare.my@acegroup.com

Hi, I wish to cancel my insurance policy with Ace Jerneh (collaboration with Maxis). Here my details:

Name : (isi detail anda)
IC No : (isi detail anda)
H/P No : (isi detail anda)
Policy No : (isi detail anda)

Thank you.

hantar ke "customercare.my@acegroup.com"

Unknown said...

salam..sy nak tnye..mase awak buat pemotongan insurans pesona lady tu..duit yg awak dah byar setiap bulan rm 24 dia pulangkan balik x..atau duit tu burn..

Unknown said...

sy nak tanye..mase awak buat pemotongan pesona lady..duit awak yg dah bayar bln2 rm 24 tu dia pulangkan blik x..atau burn?

heart.entice said...

salam nk tanya saya dpt call dari acejerneh tp suspicious sbb masa dia call tu tnya nama org lain tp mcm x kisah pulak silap nombor terus offer plan diorang.
masa no bank tu saya silap bagi nombor, mcm mane. honestly saya nk terminate je

Chempaka Merah said...

@Lynda Fikry

Duit tu burn... Y_Y

Chempaka Merah said...

@heart.entice

Kalau silap bg no acc tak pe kot.. tp kena alert la, takut diorang boleh jumpa acc u tu. kalau u nak terminate polisi tu, follow these steps :

1st, u kena hantar email ke Ace Jerneh utk terminate ur acc. Juz copy paste je mcm kat bawah :

Email add : customercare.my@acegroup.com

Hi, I wish to cancel my insurance policy with Ace Jerneh (collaboration with Maxis). Here my details:

Name : (isi detail anda)
IC No : (isi detail anda)
H/P No : (isi detail anda)
Policy No : (isi detail anda)

Thank you.

hantar ke "customercare.my@acegroup.com"

Unknown said...

@Pukat Rimau

Saya dah terkono...saya x setuju pon utk amik polisi yg kedua..tapi ace jerneh tetap potong juga duit saya...

Unknown said...

salam mcm mn nak dptkan no policy tu...dia ckp hari tu dia akan pos policy kepada saya dan kemudian hantar blk dgn mereka sertakan nama pewaris...setakat ni blm ada surat or policy apa lg yg sampai...lg masa dia mintak no akaun ada dia mintak no kad debit skali x...sy mmg xbg no kad debit just no akaun je...

Chempaka Merah said...

@ahmad syarikin

Try call pihak insurans & tanya status penghantaran polisi tu. ckp la u tak x terima lagi. Then minta dia semak dalam sistem, apa no. polisi u tu? mesti diorang boleh semak. samada diorang nak atau tak je..

Chempaka Merah said...

@Khairulamiruddin Ahmad

boleh saman ace jerneh sebab u tak setuju, tp dia tetap buat pemotongan. Kalau tak nak saman, u just hantar surat bantahan dan cc je kpd kementerian pengguna tu. slalunya setiap panggilan kepada customer akan dirakam. so suruh dia keluarkan balik bukti yg mengatakan u setuju nak buat pemotongan utk polisi kedua.

so masa tu kalau diorang bersalah, mesti diorang akan gelabah & akan offer u mcm2 tawaran plak.

sama macam kes i dgn maxis. selamba badak je naikkan credit limit i tnpa pengetahuan & persetujuan i. then i called them & minta bukti mana i suruh diorang naikkan CL tu. gelabah diorang nak turunkan CL & offer pakej yg lain. Mmg kurang ajar btul!

Nazyrah said...

Dia minta no akaun bank x kak? Saya baru je kena tadi dia call lama2. Saya gaduh gak dengan dia ni, kata macam mana saya nak percaya online bla bla. Saya siap kata, saya nak siasat syarikat awak ni. Lepastu ubah2 topik haha. Last2 cakap ada kelas ni tak leh nak fikir lol

Sidee_5s said...

Boleh ke terminate guna email tanpa surat bertulis....

Sidee_5s said...

Boleh ke kalau terminate guna email tanpa surat bertulis...
Mohon pencerahan...

Chempaka Merah said...

@Nzyrahun

x igt la plak dia minta no acc bank. lupa.. dah lama sgt kan..

Chempaka Merah said...

@Sidee_5s

boleh guna email je. sbb sy pun terminate guna email tanpa surat bertulis. lgpun dia nak suh kita langgan pun pakai call je kan.. mana ada surat2 pun

Chempaka Merah said...

@Sidee_5s

boleh guna email je. sbb sy pun terminate guna email tanpa surat bertulis. lgpun dia nak suh kita langgan pun pakai call je kan.. mana ada surat2 pun

Chempaka Merah said...
This comment has been removed by the author.
Chempaka Merah said...

@Sidee_5s

boleh guna email je. sbb sy pun terminate guna email tanpa surat bertulis. lgpun dia nak suh kita langgan pun pakai call je kan.. mana ada surat2 pun

Unknown said...

salam ptg sy dok KL..
bru je jap td dia org kol sy psl insuran ace jernih ni. monthly Rm58. macam2 dia org bg tau ape yg kita dapat... nk suruh sy setuju je... surat2 smua dlm 20 ari dia org akan pos...
sy ni mmg jenis yg susah nk percaya selagi x de tengok polisi dia....
sy bg tau klu ada polisi pon x semestinya setuju...
ape2 sok dia org nk kol lg...

klu macam2 cerita yg x bes saya pon x nk join la...

Unknown said...

salam ptg sy dok KL..
bru je jap td dia org kol sy psl insuran ace jernih ni. monthly Rm58. macam2 dia org bg tau ape yg kita dapat... nk suruh sy setuju je... surat2 smua dlm 20 ari dia org akan pos...
sy ni mmg jenis yg susah nk percaya selagi x de tengok polisi dia....
sy bg tau klu ada polisi pon x semestinya setuju...
ape2 sok dia org nk kol lg...

klu macam2 cerita yg x bes saya pon x nk join la...

Unknown said...

Salam..kalau lepas seminggu,pastu nk cancel insurans, pihak insurans still akan hantar ke surat tawaran tu?

Unknown said...

Salam..kalau lepas seminggu, pastu nk cancel insurans tu, pihak insurans still akan hantar ke surat tawaran or policy tu?

Unknown said...

Salam..kalau lepas seminggu,pastu nk cancel insurans, pihak insurans still akan hantar ke surat tawaran tu?

The Archiver said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

nak tnye.siapa penah ambil insurans pesona lady..contoh bila kemalangan adakah claim cepat atau lambat?n bila masuk wad sehari kite dapat rm100 ke?cash atau dia terus bayar kat hospital?

Sidee_5s said...

Selepas kita hantar email untuk cancel...
Perlu ke kite jawab panggilan dari ace jerneh...

Domainaria said...

Aku juga nak cancel. Makin lama, makin banyak potong.

Lain kali, kalau ada apa nomber and tidak familiar, google first, nanti save to blocklist.

Sidee_5s said...

Okay dah selesai ☂ᖺᗩnḰ Ꭹᗢu...

lokman said...

salam, saya dah terkena ace jerneh ni..saya student lgi..masa saya kena dlm bulan6 tahun ni..,diorg mintak nama,ic semua tu..jdi saya pulak xterfikir jdi bagi jer..diorg tarik duit sebulan 36 ringgit..dri akaun sspn..tpi saya skrang dh ttup akaun tu kira duit dh xde klau mcm tu diorg ada tarik ke mana2 akaun bank lain..diorg ace jerneh cuma mintak akaun sspn jer..saya xde bgi no akaun bank lain..

lokman said...

salam, saya dah terkena, saya seorg student kolej..masa saya terlanggan tu diorg kata duit ditarik daru akaun sspn seblan kena 36 ringgt..tpi sekarang saya dh ttup akaun sspn tu sebab dh hbis blajar kira dhlm akaun tu dah xde duit..klau mcm tu diorg boleh tarik mana2 akaun bank lain ke..tpi saya xde bgi no akaun mana2 bank..saya kena bulan 7..

lokman said...

takot sangat..sebab tdi diorg mesej dh tarik 36 ringgit..tpi saya dh ttup akaun tu

lokman said...

saya dh terlanggan ace jerneh ni kena 36 ringgit seblan..guna akaun sspn sebab saya student..tpi sekrang saya dah ttup akaun tu sebab dh habis belajar..klau mcm tu diorg xboleh tarik lgi ke duit..sebab akaun tu dh xde duit ke siorg boleh tarik ke akaun bank yg lain..saya xde bgi no akaun mana2 bank..takot

+far!hah+ said...

Salam sis.. macam mana nak terminate insurans Persona Lady dr Maybank tu ek.. sye rasa saya x sngaja tersetuju nk amek insuran tu.. bru first time buat akaun..

maryjanelisa said...

aah saya pon sama. camana ye nak terminate insuran persona lady ni. Tadi baru buat. 1st time nak buka acc maybank sekali dia suruh sign insuran. sebab dia kata include. Hadoii.

Unknown said...

kak chempakamerah..lepas terminate tu die ade buat potongan duit lg x?

Unknown said...

kak chempakamerah..lepas buat terminate tu..dorg ade buat potongan lg x?

BYXI 769 said...

Acejerneh....saya blm pernah dengar lg insuran ni dan saya bukan pelanggan maxis...
Tapi tiba-tiba datang surat dari ace jerneh, Tajuk suratnya "POLICY INDEXTATION ENDORSEMENT". Dah la saya tak paham ckp org puteh ni dpt lg surat entah apa isinya. Masalahnya saya tak beli insuran dari ace jerneh n saya tak pernah pun beli mana2 insuran setakat ni (kecuali insuran kereta).


BYXI 769 said...

Saya baru kena dengan ace jerneh ni. Saya bukan pelanggan maxis, tapi celcom. Memang banyak kali dapat kol (no tak dikenali) tapi tak pernah angkat pun (sebab selalu dgr kwn kena ngn insuran melalui pggln tlepon). Malah saya tak pernah beli mana-mana insuran setakat ni (kecuali insuran kereta). tup-tup dapat surat dari ace jerneh bertarikh 20 nov 2015, n kena buat potongan rm178 sebulan. Gila ni insuran.
camna mo terminate ni.

Unknown said...

Salam..macam mana nak tau yg Ace Jerneh yg panggil kita tu collaboration with apa? and mcm mana nak tau nombor policy kita? Saya harap awak sudi menjawab. TQ :)

Unknown said...

salam..td je bru sy trima pnggilan dari ace jerneh insurans ni under no u mobile..mcm sdp je ayt die bg..nsib bek sy ckp bg tempoh je dlu..lau kite x de ckp brminat n die x kn buat pemotongan kn?sbb sy x de bg no no akaun bank st pon lg..risau plak tkt tiba2 potong..hope dpt bg jwpn..ty

Unknown said...

salam..td je bru sy trima pnggilan dari ace jerneh insurans ni under no u mobile..mcm sdp je ayt die bg..nsib bek sy ckp bg tempoh je dlu..lau kite x de ckp brminat n die x kn buat pemotongan kn?sbb sy x de bg no no akaun bank st pon lg..risau plak tkt tiba2 potong..hope dpt bg jwpn..ty

Unknown said...

salam..td je bru sy trima pnggilan dari ace jerneh insurans ni under no u mobile..mcm sdp je ayt die bg..nsib bek sy ckp bg tempoh je dlu..lau kite x de ckp brminat n die x kn buat pemotongan kn?sbb sy x de bg no no akaun bank st pon lg..risau plak tkt tiba2 potong..hope dpt bg jwpn..ty

Unknown said...

Lepas dah stop tu dia refund balik x caruman kita sebelum ni?

Chempaka Merah said...

@Mohd Faqih rasanya klu awak tak ckp "setuju" or "yes", dia takkan potong. sbb slalunya panggilan ni dirakam utk bukti diorang yg awak setuju amik plan tu. dan bila awak setuju, diorang akan minta no bank rasanya. so klu awak tak ckp setuju, diorang takkan potong duit dlm acc.

Chempaka Merah said...

@Amna Sakinah tak.. diorang x refund pun. penipu je smua tu

Cik Ziera said...

Assalam. Aktif jugak ye ACE Jerneh nie. Dari tahun 2012 smpi tahun 2016 masih ada. sy juga dapat call tp malas nak layan sebab sambil dye cakap sambil saya search kat internet mmg company penipu. Lastly sy cakap bz n nak meeting hehe

Unknown said...

Sy ad trima pgilan insuran td dri myeg collaboration ngn bonuslink..sy dah tersilap trima..dah bg no kad bank..mcm mne nk cancel ye..

PURORANGE said...

Hi, parents saya pon ade join ace jerneh insurans ni.
email dah call pon dah still deduct.... so mak saya x masuk duit pon dalam maybank.
tapi abah saya pula bende ni charge kat aeon credit pulak... pening

Unknown said...

Hi.. Berapa lama kena potong lepas terminate tu ye..

Unknown said...

Hi.. Kak berapa lama yer (bulan/tahun) drg potong@ telan duit dari akaun..? Masih sampai sekarang ker drg still potong dr akaun.. Apa tindakan yg sepatutnya di buat selepas dan buat notis cancelation bagi mengelakkan drg trus makan duit dr kita punya akaun..?

Chempaka Merah said...

@Mohd Hafiz Janjawi

Lepas kita hantar email tu, sepatutnya diorang dah x potong duit kita dah..

Unknown said...

Nak terminate nak email kat mana ya kak? still avail lagi ke email tu?

Luffy said...

Asslmualaikm sis...bbrapa hr lepas ace jerneh ada tpn sy dn sy da trckp trma pas 2 rsa rgu2 plak ngan insurans nie n rsa nk terminate...sis sy nk tnya bla nk send email tuk terminate 2 yg collabration with maxis 2 kna ada jgk ke? Sbb ace jerneh call sy mlalui no. Digi sy..

Luffy said...

Sis klu nk terminate gna email yg collabration with maxis 2 kna ada jgk ke? Sbb ace jerneh call sy mlalui no. Digi sy

Luffy said...

Sis klu nk terminate gna email yg collabration with maxis 2 kna ada jgk ke? Sbb ace jerneh call sy mlalui no. Digi sy

Puteri Satu said...

entry ni betul2 membantu akak... baru je lepas hantar email ke customercare ace jernih nak terminate insurans policy... dah dua tahun dok potong RM60 sebulan... bila sebulan dia tak dpt potong duit kita... bila duit masuk je .. dia ngap dua bulan sekali...sakitnya hati... dah dua tahun tak claim apa2 pun... harap this mont dia tak telan duit akak dah...huhuhu

Unknown said...

Hi..kak selamat pgi..mcm mana kita nak cancel insurans ni..sebab sy dah terbagi no acc bank dgn diaorg masa dia call..diaorg ckp dlm masa 20hari surat akn sampai tp sampai sekrng surat tak sampai..mohon pencerahan kak

Unknown said...

Hi..kak selamat pgi..nak tanya mcm mana nak cancel insurans dr chubb ni..sebab sy dah bagi detail semua termsk acc no bank lg..mohon pencerahan ye kak..masa diaorg call dia ckp akan hantar surat dlm masa 20hari lepas dia call tp sampai sekrng tak ada juga sampai..

Unknown said...

Hi..kak selamat pgi..nak tanya mcm mana nak cancel insurans dr chubb ni..sebab sy dah bagi detail semua termsk acc no bank lg..mohon pencerahan ye kak..masa diaorg call dia ckp akan hantar surat dlm masa 20hari lepas dia call tp sampai sekrng tak ada juga sampai..

MISSA (Miss Sweet Sour Apple) said...

Sy baru je dia col tadi. Sy setuju. Wlpn sy bgtau sy x bkerja sekalipn. Nak bayar atau tak katanya terpulang pada sy. Maksudnya dlm akaun tu kita zero kan amaun atau x lah. Dan bayar wajib pada bulan pertama saja. Dia akan potong rm44. Tak tau betul ke tah. Kalau dtg surat atau col sy lambat bayar atau amaun tertunggak..insyaAllah sy akn terminate..janji bagitau. Kalau tak bagitau nanti sy dicop langgar perjanjian. Sy dh jelaskn dah ada insurans pun masih pandai cari jawapan kenapa sy perlu kan insurans dia..tak pe..tolong dia dapat commision je lah kalau sy tak mampu..

Unknown said...

saya nk tnya, mcm polisi ni mmg perlu diperbaharui setiap tahun? habis tmpoh setahun, perlu renew? sbb saya mmg amik (sebab ditipu) thn lps.. last ace jernih tolak rm50.88, bulan jun 2016.. masa julai, ogos x dpt tolak.. masa julai x dpt tolak dgn autodebit tu rasa biasa tp bila ogos pn dia x dpt tolak tu, mcm pelik gak (walaupun sbnrnya suka sngt2)... ada gak dia hntr msj, call tp wat x layan.. adakh saya tetap perlu wat prmohonan pmbtln gak wpun dia x dpt tolak?

eidarindu said...

td sy terima jgk pnggilan dr ace jerneh.mnyesal plk dh terima tawaran takot kna tipu lgpon semua detail akaun dh bg aduiii risau duit hngus cmtu je.pas bca sis punya cara nk batalkn sy sent spt sis tunjuk tu copy email tu.pasti dpt balasan dr customercare ace jerneh.tp dlm bhsa english kurg phm.mybe akn trbatal kot sy punya insuran tu wlupon blom lg buat pemotongan.dpt gaji ni mmg kne kuar semua tgglkn rm10 nk tgok dorg tolak kx dr akaun bnk sy.

eidarindu said...

td sy terima jgk pnggilan dr ace jerneh.mnyesal plk dh terima tawaran takot kna tipu lgpon semua detail akaun dh bg aduiii risau duit hngus cmtu je.pas bca sis punya cara nk batalkn sy sent spt sis tunjuk tu copy email tu.pasti dpt balasan dr customercare ace jerneh.tp dlm bhsa english kurg phm.mybe akn trbatal kot sy punya insuran tu wlupon blom lg buat pemotongan.dpt gaji ni mmg kne kuar semua tgglkn rm10 nk tgok dorg tolak kx dr akaun bnk sy.

Unknown said...

Dah setuju.. td -sekarang ni dgn kerjasama bcard pulak.. tp duit xde dalam bank.. so dorg akan try next 2days.. kene bincang dgn wife.. kalau setuju sy bank in.. kalau x sy biarkan je bank tu kosong.. incase tu xkne blaklist bnm ke kalo delay xbayar??.. sy yg pernah claim.. cube cerita sikit.

Unknown said...

Jangan percaya dgn Ace Jernih/Chubb....saya hantar surat buat termination selepas 3 tahun bayar policy...kalau ikut policy rule 13.2 clause 7...mereka kata akan bayar balik apa2 premium yg telah dibayar dan yg tidak digunakan...tapi cuma dapat RM200 yg dipotong selepas saya buat cancelation...yang saya bayar semenjak 3 tahun lepas mmg tak dapat refund sbb mereka kata macam insuransce kederaan...(kalau ada kemalangan dia bayar kalau tak claim apa2 kira burn)

Unknown said...

Chubb baru jer ngappp duit dalam acc bank aq..rm218.. Jilake..sye nak duit itu balik..then terminate

Unknown said...

Saya pun sama kene tipu dengan ACE Jerneh Insurance ni. Baru hantar surat batal polisi bulan satu haritu lepastu tiba2 dapat tahu polisi insurance saya memang dah dibatalkan bulan 10 tahun lepas lagi tanpa pengetahuan saya. Bila tanya dapat refund balik tak duit jawpan selamba staf tu cakap TAK DAPAT.. mcm jilake!!

Unknown said...

Saya pun sama kene tipu dengan ACE Jerneh Insurance ni. Baru hantar surat batal polisi bulan satu haritu lepastu tiba2 dapat tahu polisi insurance saya memang dah dibatalkan bulan 10 tahun lepas lagi tanpa pengetahuan saya. Bila tanya dapat refund balik tak duit jawpan selamba staf tu cakap TAK DAPAT.. mcm jilake!!

Unknown said...

Saya pun sama kene tipu dengan ACE Jerneh Insurance ni. Baru hantar surat batal polisi bulan satu haritu lepastu tiba2 dapat tahu polisi insurance saya memang dah dibatalkan bulan 10 tahun lepas lagi tanpa pengetahuan saya. Bila tanya dapat refund balik tak duit jawpan selamba staf tu cakap TAK DAPAT.. mcm jilake!!

Unknown said...

Aku dah tertipu dah..dah 2tahun bersama dengan ACE jernih/chubb.nak terminate juga la.dah rugi rm 2016 adoi semua cerita kita sama je.. dia potong dalam acc aku 84 sebulan... tapi tak ada pun refund..dia bagi..nak terminate la ni..

ibnuizan said...

Asalamualaikum baru dapat kol dari ace jernih/chubb skrg dorg kerjasama dengan kad caltex plok, mcm2 di tawarkan, ofis kat kl katanya, saya ckp nak jumpa dia kat opis dia bgtau ofer.insurance ni atas talian saja... saya nak minta masa utk pikir pun dia suh jugak daftar masa dia kol tu...hm.... saya pegang kata2 orang lama, kucing klu nak mkn ikan dia pilih dulu ikan tu busuk atau masih baru, so Hati2, siasat dulu baru buat keputusan

Unknown said...

Sis..saya dh terminate insurans etiqa.
So duit kita akn msuk dlm akaun dlm masa berapa hari ye

Unknown said...

Assalamualaikum, sy nk brtnya satu soalan..ace jernih dan chubb insurance ni kompeni yg sama ke? Sy pn rsa nya terkena..diorg ckp lps confirm..akn terima policy insurans dlm 15 hari bekerja..tp smpai skrg sy x terima apa2 pn dr chubb ni..apa yg patut sy bt..mohon cik blh bantu sy

Chempaka Merah said...

@tar mizi awak kena selalu follow up dengan diorang. kalau awak senyap, takut diorang melengah2 nak bayar

Chempaka Merah said...

@Unknown tak pasti. tp sy punya amik masa sebulan lebih jugak.

Chempaka Merah said...

@Noor Farahin Othman dia batal sendiri tanpa pengetahuan awak ke? jahatnya tak bagi refund!

Chempaka Merah said...

@Afrin Jihun tak dpt refund? teruknya! dah la mahal smpai rm80 lebih.. aku kena potong rm20 lebih pun aku bengang

Chempaka Merah said...

@Leszlie Rayz chubb tu company ape?

Chempaka Merah said...

@azuren azmi teruk jugak diorang ni. lgsg tak nak refund. dulu dia refund jugak duit aku wlpun aku bayar ciput

Chempaka Merah said...

@Khairul Anwar pasal bnm tu sy x pasti

Chempaka Merah said...

@Eida Sari lepas email, better u call diorang utk confirmkan. takut2 diorang tak layan email tu.

Chempaka Merah said...

@youichi takatoo seeloknya buat pembatalan secara rasmi. kalau ada apa2 awak ada hitam putih yg ckp dah batalkan polisi tu. takut2 nnti akan datang bila ada duit dlm acc, dia masih terus auto tolak dr acc.

Chempaka Merah said...

@Cz 43va Lurve diorang mmg seboleh2 nak jugak kita setuju sbb nak dapatkan duit kita.

Chempaka Merah said...

@Maroduna duna kena selalu follow up. takut diorang terlepas pandang request awak tu.

Chempaka Merah said...

@Puteri Satu ok good luck akak..

Chempaka Merah said...

@Luffy not sure.. sorry

Chempaka Merah said...

@yusra mamat not sure.. sorry

no nama said...

Ptg td dapat call dr chubb aka ace jerneh. Kali ni ada kolaborasi dgn Angkasa. Tak tahu lah..cmna boleh layan. Dengar apa dia ckp. X bg keputusan lg.. dia jnji nak call esok utk jwpn. Mlmnya saya google kut ada yg membantu. Alhamdulillah. Trima kasih.. Rasanya sentiasa berhati2..tp td macam dah trperangkap.. esok cik tu nak call utk jwpan.. tq again

Unknown said...

salam kak @Chempaka Merah, mak saya ada masalah sama dengan akak. tapi masalahnya diorg coll mak saya, tapi 'tiada hitam putih' pom. jadi cam mne saya nak batalkan insurans ini? dan saya tak tahu no.policy mak saye untuk batalkan insurans ini... jadi apa patut saya lakukan kak? sekian

Unknown said...

sy baru dpt panggilan dari chubb insurances, bile sy google chubb insurance ni ade link dgn bank negara dan jugak ace jerneh.. tp dia ckp dia dpt nmbor telefon dri bsn.. jd skrg ni, sy dh mula confius nak teruskan atau cancel? sy nk minta pendapat akk...

Unknown said...

salam sis..nak tanya camne sis terminate insurans etiqa..kena ke maybank ke

Unknown said...

Baru je terima panggilan dari ni, saya dah setuju cuma dia tak boleh nak ambil duit dari akaun tu saya sengaja bagi yang tak cukup, macam mana nak terminate ya tapi sekarang dah tukar nama chubb insurans pula dari ace jerneh

Unknown said...

Baru je terima panggilan dari ni, saya dah setuju cuma dia tak boleh nak ambil duit dari akaun tu saya sengaja bagi yang tak cukup, macam mana nak terminate ya tapi sekarang dah tukar nama chubb insurans pula dari ace jerneh

Dylz said...

policy no tu mcm mna ar?

Unknown said...

ace jerneh@chubb skrg..kawan saya dpt satu call hari ni..dia buat loud speaker. saya pun dgr sekali. skrg dia buat collab dgn angkasa..sambil dgr tu saya buat research pasal chubb and jupe this link

Unknown said...

ace jerneh@chubb skrg..kawan saya dpt satu call hari ni..dia buat loud speaker. saya pun dgr sekali. skrg dia buat collab dgn angkasa..sambil dgr tu saya buat research pasal chubb and jupe this link

Unknown said...

ace jerneh@chubb skrg..kawan saya dpt satu call hari ni..dia buat loud speaker. saya pun dgr sekali. skrg dia buat collab dgn angkasa..sambil dgr tu saya buat research pasal chubb and jupe this link

mat said...

saya lagi teruk,time2 PKP ni pihak insurance potong 233.20 duit dlm akaun aku...padahal saya tak pernah setuju pon...dan saya tak layan pon masa dorang call saya...geram betul la

Unknown said...

Hi, nak tau adakah pihak chubb/ace jerneh tu bagi surat/email kompom cancel lepas kita buat cancelation insuran?

hulubalang said...

dia orang nie scammer berdaftar, awaslah .