It's me.. Juz me... Only me!

If you don't like my words, don't listen.
If you don't like my appearance, don't look.
If you don't like my actions, turn your head.
It's as simple as that.

A wife to a loving husband. A mum to a adorable daughters. A daughter to such a caring parents. A good friend to a good people. Homechef that cook like nobody business.

~I’M NOBODY.. but nobody perfect. So, I’mPERFECT!

My Love's Path

Daisypath Anniversary tickers

Thursday, October 4, 2012

Rumah & Bil Air

Hari ni nak luahkan rasa tak puas hati.
Sangat-sangat tak puas hati!

Pagi tadi aku dapat bil air rumah Cheras.
Kalau ikutkan dari bulan Dis tahun lepas kitorang tak terima bil air.
Bila kitorang tanya pada jiran-jiran, diorang pun cakap tak terima jugak.

Dengar-dengar Syabas tengah ada konflik dengan PKR.
Kan PKR yang memerintah Selangor sekarang ni.
Puncanya dari hal pihak kerajaan nak bangunkan kawasan Hulu Langat 2.
Tapi pihak PKR tak bagi pembangunan tu.
Kalau kerajaan still nak buat jugak, diorang nak ambil alih pengurusan Syabas.
Si Syabas pulak kalau nak jual company tu, siap taruk harga yang tinggi.
Sampai tak termampu pihak PKR nak membeli syarikat bekalan air tu.
So berlarutan la masalah diorang ni sampai tak terhantar bil semasa.
Ntah apa kaitan nya dengan bil semasa, aku pun tak tahu?
Macam la PKR tu salah sorang shareholder dalam Syabas, konon-konon diorang yang tak bagi hantar bil.

Itu cerita yang aku dengar la.
Ntah kan betul, ntah kan tidak, aku tak tahu laa...
Bila aku nak hantar anak-anak ke rumah babysitter kat Lembah Keramat, memang banyak banner pasal masalah air ni diorang gantung kat tepi jalan.
Dari situ aku rasa macam betul la pulak apa yang diorang gossipkan tu.

Tapi aku pelik jugak sebab bil tak pernah sampai dah sejak tahun lepas.
Jiran-jiran pun tak terima bil macam kitorang.
So selama setahun ni bil air kitorang ibarat FOC la.

Selalu ni bil air memang sampai dalam mailbox kitorang.
Ikutkan tiap bulan kitorang cuma bayar RM6 setiap bil.
RM6 tu adalah kadar yang paling minima untuk bil air.
Kalau penggunaan air kurang dari RM6, kitorang tetap kena bayar RM6 jugak.
Kalau penggunaan lebih dari RM6, so kena la bayar lebih ikut penggunaan.
So selama kitorang duduk kat rumah ni, kitorang cuma bayar RM6 setiap bulan untuk bil air.

Pagi ni bila tengok dalam mailbox, bil air dah sampai.
Bagus la.
Tapi yang buat aku hangin satu badan bila tengok ada tunggakan bil.
Cilanat!
Selama ni aku tak pernah ada tunggakan bil.
Tak kesah la bil api or bil air, memang tiap-tiap bulan aku bayar.
Even kalau bukan aku yang bayar, aku akan ingatkan En Zul untuk setelkan semua payment tu.

Tunggakan bil air tu tak la banyak.
Dalam RM60 lebih je.
Tapi sebab ada penyata TUNGGAKAN tu yang bikin hati aku panas!
Kalau betul la sebab konflik antara Syabas & PKR tu yang menjadi punca tunggakan ni, memang sial la korang!
Korang nak bertelagah ke, nak bercakaran ke, itu korang punya pasal.
Tapi bil jangan la sangkut hantar kat client, cibaiiiiiii...
Tak pasal-pasal je aku dapat notis pemotongan.
Bahabi betul.





Bil Semasa : RM6.00 (as usual)
Baki bil bulan lepas : RM6.00 (tiap-tiap bulan pun sama je bil aku)

Jumlah keseluruhan yang perlu dibayar : RM60.20
(RM6 x 10 bulan)

Sial kan??
Tak pasal je aku kena keluarkan RM60 lump sum untuk elak pemotongan.
Padahal tiap-tiap bulan just bayar RM6 je.
RM60 tu memang nampak macam kecik je nilai dia, tapi issue kat sini adalah,
KENAPA KAU TAK HANTAR BIL SETIAP BULAN?
KENAPA ADA TUNGGAKAN, PADAHAL ITU BUKAN DARI SALAH AKU?

Bangang!


Ok, itu hal bil air.
Ni nak cite pasal rumah baru kitorang kat Taman Bangi Jaya tu.
Kitorang beli since bulan 3 tahun ni.
Urusan jual beli dengan lawyer lebih kurang 2-3 bulan.
Bulan Mei aritu dah setel dengan lawyer.
Sampai la ke bab renovation.

Kawan En Zul ada rekemen sorang kontraktor ni.
Orang indonesia yang dia rekemen kan (no offense)
Kononnya wak ni buat keje bagus, dah banyak buat kontrak rumah kat area rumah dia.
Bayaran pun tak mahal macam sesetengah kontraktor.
Since wak tu pun tak kisah dengan budget kitorang, dia pun terima je job yang kitorang offer.

Ok, fine.
Kitorang bagi job tu kat dia.
Masa mula-mula nak terima job, katanya rumah kitorang boleh siap hujung bulan 6.
Ha, cantik la tu. Bulan 7 dah masuk bulan Ramadhan.
Boleh kitorang sambut raya kat rumah baru (berangan!)

Then sampai hujung bulan 6, wak cakap tak boleh siap.
Kena tunggu pertengahan bulan 7 (extend 2 minggu).
Fine!

Elok dah sampai masa 2 minggu (tengah bulan pose), punnnnn masih tak siap lagi.
Selamba je wak tanya kitorang, "nak masuk rumah ni sebelum raya ke?"
Eh, mesti la! Takkan nak tunggu raya Krismas tahun 2020 baru nak masuk?

Masa mula-mula dia keje, memang laju dia buat kerja.
Pekerja pun ramai, dalam 4 orang termasuk wak tu sendiri.
Elok lepas 2 minggu, keje diorang dah mula slow.
Pekerja pun cuma 2 orang je.
Selebihnya hilang. Mungkin dah ada job lain kot.
Ok, tak pe. Asalkan korang still buat keje kat rumah aku.

Dah lama-lama tu, mula nampak belang.
Keje lambat, tiap-tiap minggu kitorang datang check, macam tu jugak progress rumah tu.
Tak siap-siap.
Bila dah kena push, baru nak buat.
Bila nak mintak duit, laju je mintak!
Sampaikan orang sebelah rumah cakap kat kitorang, "macamana nak siap, datang kerja pun sehari seminggu!"
Biar betik??? Takkan dalam seminggu datang keje sehari je.
Makan gaji buta nampak!!!!

Raya tahun ni jatuh hari Ahad, tapi hari khamis kitorang pegi check tengok dia dah start cuti raya!
Walaweiiiiii.. Aku yang keje gomen ni pun still keje on thursday bhaiiiii.
Kau yang ntah ada permit ni ke tidak, dah start cuti??
Melampau!

Pastu bila call, asyik memanjanggggg je off!
Pukimak kau la!!!!

Tahun ni En Zul dan adik beradik dia buat rumah baru untuk parents diorang.
Orang yang buat rumah tu, dah saat-saat terakhir Ramadhan (sabtu), still buat keje lagi.
Masa kitorang dah nak bukak puasa terakhir, dia masih setelkan saki baki kerja dia.
(masa tu kitorang pun dah duduk kat rumah baru tu)
Macam tu la orang melayu!
Rajin, bertanggungjawab. Fikirkan tentang orang lain.
Kitorang nak masuk rumah baru sebelum raya, dia sedaya upaya siapkan jugak.
Tapi yang wak sorang ni memang siallllll!
Banyak kali kitorang call, mampus la tak berangkat! Siap off tepon lagi.
Eiiiii... Rasa nak bagi penampar je!

Lepas balik dari raya, kitorang tengok keadaan rumah tu masih sama.
Table top tak siap lagi, pintu tak tukar lagi, lampu downlight tak pasang lagi.
Arghhhh... Rasa nak bertukar jadi kuntilanak, pastu nak kokakkkk je isi perut orang indon tu!

Pastu masuk bulan Syawal.
Lewat 3 bulan dari jangkaan siap.
Aku dah mula malas nak amik tau.
Kalau tanya, bila boleh siap? Jawapannya, "lambat lagiiiii.. Kan kamu banyak tukar-tukar..."

Kepala hotak waklu!
Aku cuma minta tambah tingkap kecik kat bilik tengah tu je.
Bukan susah, kau buat sehari je pun.
Pastu aku mana ada tukar-tukar dah!
Sedap anak tekak kau je cakap aku ni banyak minta tukar-tukar!
Sialpalissss!

Then masuk bulan Sept, dia sms..."tolong bagi wak masa sikit... Insya Allah 5hb boleh siap..."
Dah lepas 10 hari, aku call lagi on 15 Sept...
"maaf dik, saya kena balik kampung 4 hari. Bapak saya meninggal..."

*Diam*

Aku tak reply pun.
Terfikir jap...
Bukan ke masa mula-mula kau nak job ni, kau ada cakap kat aku pasal family kau?
"Jangan risau... saya takkan lari. Saya nak lari ke mana? Saya dah tak boleh balik kampung... saya dah tak ada sapa-sapa kat kampung..."

Ni dari mana datang bapak kau yang meninggal ni??
Nak menipu pun biar logik sikit!

Now dah masuk bulan Okt.
Dia sms, "maaf la dik.. tolong bagi wak masa lagi.. wak buat sorang-sorang je ni. Wak tak ada pekerja... tolong bagi masa sikit... wak akan siapkan jugak rumah adik..."

Arghhh!
Melampau!!!!!!
Semalam aku suruh En Zul pegi tengok rumah tu.
Ntah apa jadi aku tak tahu la...
Semalam En Zul pergi tengok rumah tu, tak ada sape-sape pun kat sana.
Batang hidung wak tu pun tak nampak.
Apatah lagi batang kote dia!
Kalau ada, kompem aku parangkan je kote dia tu!

Macamana nak siap weiiiii kalau kau datang keje on off??
Ikut sukati kau je nak keje ke tak.
Jangankan job untuk siapkan rumah.
Kalau aku bagi reban ayam pun belum tentu boleh siapkan.

Hadoiiiiiiii...
Stress gila aku memikirkan hal rumah ni.
Now dah delayed 4 bulan!
Tiap-tiap bulan duit bank still kena bayar.
Duit rumah Cheras nak kena bayar, rumah baru pun kena bayar.
Ingat kitorang ni cop duit ke hape??

Aku tunggu masa je nak meletup kat telinga indon tu!
Baki payment tu aku takkan release kan selagi aku tak puas hati dengan kondisi rumah tu.
En Zul siap perli-perli kawan dia, macamana la boleh rekemenkan bangsat tu kat kitorang?
Buang masa, buang duit!

Baik aku upah orang cina.
Bab keje diorang memang bagus, hasil keje pun cantik & kemas.
Kalau aku maki hamun macamana sekali pun keje diorang tetap jalan.
Asalkan upah diorang berbayar.





No comments :