It's me.. Juz me... Only me!

If you don't like my words, don't listen.
If you don't like my appearance, don't look.
If you don't like my actions, turn your head.
It's as simple as that.

A wife to a loving husband. A mum to a adorable daughters. A daughter to such a caring parents. A good friend to a good people. Homechef that cook like nobody business.

~I’M NOBODY.. but nobody perfect. So, I’mPERFECT!

My Love's Path

Daisypath Anniversary tickers

Monday, February 28, 2022

'Rendang' Ayam kuah mencurah-curah

Tengahari tadi aku ke Sek7 untuk lunch kat satu cafe ni.
Aku tengok cafe ni selalu di review oleh penduduk setempat konon-konon sedap, murah dan berbaloi.
So bila tengok good review macam ni mesti la aku sedikit sebanyak terpengaruh untuk cuba rasa.
Lepas aku setel keje dan kursus pagi tadi, aku google tengok lokasi kedai dan waktu operasinya.

Parking kat sana agak limited tapi rezeki aku dapat park sesampai kat sana.
Kebetulan acik MPKJ sedang buat pemeriksaan bayaran parking so aku cepat-cepat bayar thru Flexi.
Lepas tu aku terus ke cafe.

Depan cafe ada satu signboard nama kedai menunjukkan ke aras atas bangunan.
Aku naik ke atas. Tapi ada satu pejabat kat situ cakap cafe tu kat tingkat bawah.
Ok, turun balik ke bawah dan kalori aku dah terbakar 500kJoule gitu 😂
Sampai kat depan cafe, aku scan MySj dan masuk kedai. 
Cuma ada 2 orang customers kat dalam dan 1 customer kat belakang aku.
Means cafe tak ramai pelanggan walaupun dah tengahari 😌
Ok, takpe. Mungkin orang belum keluar lunch.

Oh sebelum tu, aku taknak sebut nama cafe tu.
Korang tengok sendiri dalam gambar ye.

Masa kat kaunter, aku dilayan mesra oleh staff.

Staf : Nak order apa cik?
Aku : Menu apa yang recommended kat sini?
Staf : Sini semua kopi sedap, tapi yang paling orang suka caramel macchiato.
Aku : Ok iced caramel macchiato satu. Kalau nak order nasi lama tak nak kena tunggu?
Staf : Tak cik, sekejap je.
Aku : Ok saya nak nasi rendang ayam satu.

Aku rasa sebab rendang ayam tu mesti dah masak dalam portion banyak kan?
So sepatutnya memang takkan ambil masa yang lama untuk serve la.
Aku nak order buttermilk tapi not available.

Lepas tunggu dalam 10 minit, orders aku sampai.
Dari segi presentation dia, aku bagi 3/5.
Tapi dari judgement awal aku, rasanya taste menu ni boleh bagi 2/5 kot..
Ok jangan menilai terlalu awal ye. Kita cuba rasa dulu.


Kat sini ada nama kedainya. So jangan tanya dah apa nama kedai tu ye 😂
Tagline adalah Asian Taste.

Ni rupa bentuk nasi rendang ayam aku.
Ada ayam 4 ketul kecik, telur mata, keropok dan salad sehelai duduk bawah nasi putih.
Dan juga air iced caramel macchiato aku.

Korang nampak air bergenang kat kuah rendang aku tu?
YE, TU RENDANG. BUKAN KARI AYAM.

Mencurah-curah ye.


Aku order rendang ayam. Tapi yang sampai serupa kari ayam berkerisik.
Sikit rasa rendang pun tak ada terbit dalam taste buds aku.
Aku tak boleh nak habiskan makanan aku.
Maaf, aku tak cakap lauk ni tak sedap.
Cuma tak sampai expectation aku.

Aku rasa agak melampau kalau rendang kau langsung tak rasa rendang.
Tak ada rasa lengkuas, serai, cili.
Rasa rempah kari pulak yang banyak.
Aku rasa ni kalau Gordon Ramsay makan lauk ni, jangankan dia cakap tak crispy.
Silap-silap dia rendang ayam tu dia campak balik kat muka tukang masak tu.

Makanan tadi aku tak habiskan pun.
Aku agak bengang dengan review-review kat FB group yang memuja-muja cakap menu kafe ni sedap.
Ye aku tahu kita tak boleh percaya review-review ni.
Sedap or tak itu subjective. Mungkin ada orang cakap sedap.
Tapi isu kat sini bukan sedap or tak.
Isunya NI BUKAN RENDANG AYAM.
Kalau ada yang cakap "ntah-ntah tersalah hantar menu kot.. Maybe itu memang kari ayam"
Ntah la nok, aku tengok ada daun limau purut dalam tu.
Kalau itu memang kari ayam, pun below my expectation sebab kuah cair sangat.

Aku syak yang tukang review kedai ni mungkin geng-geng dia jugak.
Nak promote kedai pun agak-agaknya wehhh.
Kemain kau memuji melambung-lambung.
Harga pun bukan murah.
Kat review cakap murah, berbaloi, rasa kayangan tapi harga marhaen.

Ni harga menu aku tadi :
  • Nasi Rendang Ayam RM12.90 (1/5★)
  • Iced Caramel Macchiato RM12.90 (2/5★)
Kalau korang rasa murah, terpulang.
Tapi pada aku, menu ni dengan rasa yang so-so, harganya agak mahal ya.
Kalau kedai nasi campur boleh dapat bawah RM10 untuk portion macam ni.
Oh ye la, cafe kan.. Siap ada aircond.
Kau nak harga murah-murah beli je nasi bungkus tepi jalan 😂

Kopi tu pulak, caramel dia tak sedap.
Kopi pahit (takpe, aku suka pahit) tapi caramel dia tak kick.
Dah blend in pun tetap rasa tak best.

Cuma aku boleh bagi 5/5★ untuk servis dia.
Staff mesra dan service cepat.
Cafe pun agak luas dan selesa.



Sudahnya aku ke bakery beli roti je.
RM12.80 dapat 4 jenis roti siap topping tebal.
Puas hati.









No comments :