It's me.. Juz me... Only me!

If you don't like my words, don't listen.
If you don't like my appearance, don't look.
If you don't like my actions, turn your head.
It's as simple as that.

A wife to a loving husband. A mum to a adorable daughters. A daughter to such a caring parents. A good friend to a good people. Homechef that cook like nobody business.

~I’M NOBODY.. but nobody perfect. So, I’mPERFECT!

My Love's Path

Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, December 13, 2017

From My Kitchen : Kimbap / Sushi

Assalamualaikum. Salam kejauhan, kesepian dan kebangkitan dari kuburan.

Sepi betul blog aku ni. Tak tahu la kenapa malas sangat nak update blog. Gambar-gambar masih simpan, tapi malas nak menaip. Tak tahu la penyakit malas tahap nak meninggal agaknya.

Sebab nak menaikkan syahwat, eh bukan-bukan! Nak naikkan mood menaip, so aku up entry simple-simple je dulu. Kendian-kendian la aku cerita yang lain. Kena taip elok-elok. Takut-takut nanti mood lari terus ke kuburan lagi blog aku ni.

Hari ni nak update pasal menu kimbap. Tu sebutan korea. Kalau sebutan Jepun dia panggil sushi. Tapi versi mudah laa.. Tak kuasa la aku nak buat yang susah-susah. Lagipun aku mana pernah masak benda-benda yang renyah kannnn..



Ni ha kimbap aku. Walaupun huduh tapi anak & laki aku sukaaaa


Bahan-bahan :

  • Telur dadar
  • Sosej
  • Crabstick
  • Carrot
  • Timun jepun - nak guna timun biasa pun boleh
Semua bahan di goreng/layurkan sekejap. Pastu potong memanjang.



Cara-cara membuat :

  • Nasi - Aku guna beras biasa. Kalau kau ada beras sushi yang kontot-kontot tu, guna je la. Masak nasi macam biasa. Lepas nasi masak, masukkan minyak bijan sikit. Anggaran dalam 1 sudu makan
  • Seaweed - Aku beli kat Lazada. Tak ingat berapa harga dia
  • Sushi mat - Tu aku beli kat Daiso. Harga RM5.20. Aku amik size kecik je.




Pastu susun la bahan penyedap tekak. Susun lawa-lawa supaya mak mertua kau sayang.




Gulung & tekan ketat-ketat. Kalau longgar kang isi dia terburai, kau jangan meroyan.
Kau tekan-tekan la sikit bagi kepal.



Dah dapat panjang-panjang macam ni, pastu kau potong la ikut ketebalan yang kau suka.
Macam yang aku potong (rujuk gambar atas) ketebalan dalam 1/2 inci.


Ok, tu je la nak cerita.
Kalau nak tambah isi dia, terpulang kau la. Aku buat yang simple je.

Ok adios.



No comments :