It's me.. Juz me... Only me!

If you don't like my words, don't listen.
If you don't like my appearance, don't look.
If you don't like my actions, turn your head.
It's as simple as that.

A wife to a loving husband. A mum to a adorable daughters. A daughter to such a caring parents. A good friend to a good people. Homechef that cook like nobody business.

~I’M NOBODY.. but nobody perfect. So, I’mPERFECT!

My Love's Path

Daisypath Anniversary tickers

Tuesday, November 25, 2014

My Little Kebun : Watermelon

Syukur Alhamdulillah kami sekeluarga dah merasa hasil kebun kecil kami. Ye, memang kecik pun kebun tu sebab laman rumah aku besarnya hanya sekangkang kaki aku aje. Bukan sekangkang kera, mahupun kingkong ye. Sebab kangkang aku lagi kecik dari kangkang makhluk berdua tu. Percaya lahhhh...

Untuk pertama kali dalam hidup aku menanam pokok tembikai. Biji benih dia aku beli kat pasaraya Billion rasanya. Ke beli kat Giant ntah? Lupa plak. Aku beli yang jual dalam paket-paket je. Harga RM2 sepaket. Yep, memang murah. Masa beli tu aku redha je la. Kalau tumbuh, alhamdulillah. Kalau tak tumbuh, anggap je la tak de rezeki nak merasa buah tembikai dari kebun sendiri. Anggap je sedekah ke pasaraya & pengeluar benih tu. (mentang-mentang harga benih RM2 je, kemain lagi nak declare kepoh awak bersedekah bagai. Cuba harga RM200, mahu kau rempan-rempan carut kat sini. Keji betul perangai aku. Hahaa..)

En Zul korek tanah kat tengah-tengah laman dalam bentuk kotak. Pastu En Zul letak kotak (kotak DIY) kat tempat semaian tu, dan tambah tanah untuk buat batas. Dalam semaian tu En Zul cuma letak 2 biji benih je.

Selepas 2 minggu.......


Alhamdulillah, pokok pertama dah tumbuh..
- happy! -




The next day ---> tumbuh lagi sepokok!
- double happy! -


Setelah dibelai-belai, dimanja-manja, disayang-sayang (eh, mengalahkan sayang kat laki plak), pokok tembikai tu mula menjalar. Semakin hari semakin memenuhi laman aku. Eksaited gile woiii... Dengan harapan biar la berbuah. Ikutkan pokok ni cepat membesar. Gila laju dia menjalar. Daun pun lebar-lebar. Selebar tuannya jugak la kannn.. Sang ladybird pun makin banyak yang datang terbang-terbang kat laman aku. Seronok agaknya diorang tengok ada pokok yang lain dari yang lain kat kawasan tu.







Selepas hampir sebulan....


Akhirnya pokok tembikai aku mula berbunga dan berbuah.
Wahhhhh... Happy tak terkira!!




Perkenalkan, our first buah tembikai.
Hehehe...

Ya Allah... Tuhan je tahu betapa jakun nya aku dengan buah ni. Hari-hari ku belai-belai.
Dah macam orang gila dah aku ni. Tiap-tiap hari aku bercakap dengan buah ni.

"Melonnnn... Cepat la besar.."
"Melonnnn... nanti biar isi manis ye... "
"Buahhhh... Jaga diri elok-elok eh? Jangan bagi orang lain curi or binatang tebuk awak tauuuu"

Haaa.. Tak ke macam orang kurang siuman aku dibuatnya. Betul-betul menyiksa jiwa raga aku.
Selagi tak menuai buah tu, selagi dia depan mata tak dipetik-petik, selagi tu aku macam sawan buah. 




....dan penyakit sawan buah ni menurun ke anak-anak jugak. Kahkahh..




Masuk bulan November pokok ni dah mengeluarkan lebih dari 15 biji buah.
Tapi hanya 3 buah je yang berjaya survived. Yang lain mati menjadi warna hitam.

*sila abaikan buah tembikai di tengah-tengah lama yang berwarna hijau tua tu. Tu buah beli dari kedai. Hanya sekadar hiasan gambar. Hahahah... Tu buah yang aku beli untuk jamuan perpisahan student Thailand kat ofis aku. Saja nak tambah seri kat gambar aku ni...*




Ika : Mummy, ni buah tembikai kakak....




Aleeya : Mummy, ni buah tembikai adik....




Nah..! Ni tembikai mummy.
Mampu?




Syukur... Yang dinanti-nanti, yang dibelai-belai, yang dikasih-kasih...
Akhirnya kami sekeluarga dapat jugak merasa buah ni.
Alhamdulillah Allah memberi rezeki yang tak terhingga. Manis, juicy dan sedap buah ni.
Berbaloi-baloi aku jadi orang gila bercakap-cakap dengan buah ni.
Kalau aku tahu nak jadi sedap macam ni, jangan kan aku bercakap.
Akan ku nyanyi, dendang kan lagu-lagu cinta dan kasih sayang kat buah ni.
Biar rasa nya lagiiiii manis macam gula. Biar satu keluarga kena kencing manis.
Hahahaha...









Yang tertunggu-tunggu dan follow cerita buah ni, mesti dapat rasa apa yang aku rasa kan?
Mesti dapat rasa ke'excited'an aku ni.
Selepas berbulan-bulan menunggu, akhirnya merasa jugak hasilnya.
^_^



Sepanjang aku menanam pokok ni, (opss.. bukan aku, tapi En Zul yang banyak mengerah tenaga. Aku cuma tukang siram & gentel-gentel buah je. Eh?) ada jugak manusia yang macam tak puas hati dengan pokok tembikai aku. Seriusly?

Betul...
Dah la beriya-iya nak tengok gambar pokok. Bila aku tunjuk, dia siap cakap :

"Ek elehhhhh... Setakat buah macam ni duk tunggu-tunggu.. Buang masa. U pegi beli kat kedai, sebiji baru RM10-RM15. Pastu makan puas-puas.."

Macam gamp*ng.

Aku tak suruh kau tanam pun, tak suruh kau siram pun.
Duit gaji kau pun tak luak.
Dengki eh?

Orang yang tak tanam memang takkan rasa apa yang aku rasa.
Sebab kau tak kerah tenaga, masa dan jiwa pada tanah tu.
Dah itu hobi dan minat aku. Dah itu rezeki yang tertulis untuk aku.
Awat kau kalut sangat nak berdengki dengan rezeki aku ni?
Buah tembikai je kot... Whyyyy bother???

Kalau kau rasa semak dengan cerita-cerita aku ni, then leave it.
Aku tak penah paksa pun orang untuk follow.
Kalau suka tengok, sila tengok.
Kalau tak suka, then jangan tengok. Nak unfriend pun takpe.
Aku takde hal.

Please la.
Jangan nak perlekehkan hobi orang.
Jangan nak pertikaikan rezeki orang.
Allah dah tetapkan semua untuk masing-masing.
Kalau kau rasa life aku ni sangatttttt membosankan, then kau pegi la cari kawan yang mempunyai life yang CERIA, GEMBIRA dan COLORFULL sangat tu!
Tak payah terhegeh-hegeh nak jumpa aku sambil tanya apa-apa pasal life aku.
Life aku, cerita aku, kisah aku hanya untuk aku.
Life kau, cerita kau, kisah kau.. Simpan la kau sorang-sorang.

Tak hingin aku nak amik tau kisah dengki duka hidup kau. Sekian.


Tinggal kenangan.
Terima kasih Allah.


No comments :