It's me.. Juz me... Only me!

If you don't like my words, don't listen.
If you don't like my appearance, don't look.
If you don't like my actions, turn your head.
It's as simple as that.

A wife to a loving husband. A mum to a adorable daughters. A daughter to such a caring parents. A good friend to a good people. Homechef that cook like nobody business.

~I’M NOBODY.. but nobody perfect. So, I’mPERFECT!

My Love's Path

Daisypath Anniversary tickers

Friday, November 28, 2014

Acne - Pergi la kau jauh-jauh! Shooh..Shoooohh!!



Aku rasa rata-rata kawan aku tahu yang aku ada skin problem yang agak serius. Tapi bukan kat seluruh muka aku, hanya tempat-tempat tertentu je. Sebelum ni memang aku ada jerawat kat muka. Tapi setakat sebiji dua naik time hormon menggila tu memang normal la. Masalahnya kali ni betul-betul jerawat aku mengganas!

Aku tak pasti apa yang buat acne aku tu naik sampai menjahanamkan kulit aku. Oh, sebelum tu nak bagitahu yang acne aku tu naik kat bahagian bawah muka, which is kat area leher dan dagu - both sides kiri dan kanan.

Nak kata sebab berpeluh, aku sejak azali lagi memang dah berpeluh. Kat celah-celah ketiak lagi kuat berpeluh, tapi tak de pulak keluar jerawat. Licinnnnn bak sutera kulit under arm aku. Mihmihmihhh..

Kalau nak kata sebab alergik or ruam sebab pakai tudung, aku lahir-lahir je keluar dari perut mak aku memang dah pakai tudung dan berpurdah. Ala-ala muslimah giteww! (aku lahir operate, so aku bukan keluar celah kangkang mak aku ye). Cuma sejak kewujudan Kpop ni je aku bukak purdah, tinggal tudung je. Maklum la, dah buat nose job kasi mancung ni harus la kena tunjuk kat public hidung baru aku kan... Hahaha..

Nak kata sebab alergik makan, ohhhh... Aku memang pantang makan. Eh, silap. Aku pantang nampak. Semua benda aku bedal. So far aku penah sekali je alergik makan ikan apa ntah. Habis tangan aku jadi hitam-hitam. Tapi bukan sebab makan pun, sebab aku ramas-ramas ikan tu masa buat kuah laksa (masa tu ikan kembong & sardin dah habis, so maklang beli ikan lain yang dia sendiri tak tahu itu ikan apa. Cuma fizikalnya macam sardin, tapi lain sikit). So kulit aku jadi hitam kat tapak tangan dan celah-celah jari lepas aku buat kuah laksa. Tapi kalau sebab makan, belum pernah alergik lagi la...

Dah macam-macam cleanser aku guna. Baik yang mahal, baik yang murah, semua aku try. Tapi masih tak ok. Mula-mula dia naik biji-biji kecik, dah lama-lama dia jadi besar. Tangan aku pulak gatal pegi picit, lagi la seronok dia menjahanamkan kulit aku. Tapi serius gatal tau.. Tiap kali aku picit, aku akan cuci bersih-bersih muka aku dengan harapan biar semua kuman mati. Tapi nan hado! Acne kali ni memang menggunakan kuasa megatron agaknya.

Makin lama kulit aku makin teruk. So aku syak darah aku kotor. Mungkin terlalu banyak toksin. Ok, aku tak tahu apa istilah nya dalam sains, tapi aku anggap darah aku bertoksin. Maknanya aku kena 'cuci' darah aku. Mungkin cuci melalui pemakanan. Aku kena pilih makanan yang betul, berkhasiat dan boleh membersihkan darah aku. So beauty from the inside la kekdahnya. Macam orang cakap la, kecantikan luaran bermula dari dalaman. Kalau nak perangai cantik, hati pun kena baik laa.. Gituuu!

Sembang panjang pun tak guna kalau korang tak nampak gambar kan?
Meh aku tunjuk gambar aku. Tapi aku mosaic la leher aku tu sikit. Maklum la, leher gajah ni berlapis-lapis lemaknya. Malu la makton... Hihiii...



Haaaaa.... Kauuu!
Dasat tak? Gatal tau kulit aku ni. Kalau berpeluh, lagi syok garu kat situ.
Ni sebelah kiri.



Ni sebelah kanan.
Pakej lengkap kiri dan kanan. Gila betul!
Nampak jerawat aku yang macam-macam version tu?
Ada yang baru nak tumbuh, ada yang tengah nak masak, ada yang terperam dalam kulit.
Multiversion. Kahkahkahh...


Ok, kita tengok guna kanta pembesar pulak.



Nampak? Berjuta-juta kuman beranak-pinak kat kulit aku.
Yang hitam tu ada isinya, dah masak dah pun.
Tapi sebab dia masak kat dalam kulit, so dia terperam je kat bawah kulit tu.
Terpaksa la aku korek guna jentolak nak kasi dia keluar.
Geram kan?!!




Sekali picit, terus keluar acne yang dah masak tu.
Huhuhuuu... Sedih tau kulit ai jadik gini.
Dah macam-macam cleanser & cream i guna.
Tapi tak mendatangkan hasil pun.
Lagi mendatangkan sawan aku ada lahhh..



Selepas menggunakan satu produk... Jeng..jeng...jengggggg...
Akhirnya kulit aku beransur pulih. Legaaa...
So aku teruskan selama sebulan lebih.
Alhamdulillah, dah ok sikit.




Penggunaan produk selepas 3 minggu.



Ni sebelah kanan.
Semua jerawat dah kecut. Tinggal parut je.


Selepas produk tu dah habis, kulit aku dah ok dah.
Tapi lupa nak ambil gambar.

Pagi tadi aku teringat nak ambil gambar, so ni keadaan kulit aku yang terbaru.
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V

^_^

Eh, baju ni sama dengan baju kat atas.
Memang motip nak buat testimonial Before-After la ni.
Kahkahkahhh..





2 comments :

Man said...

Bokeh tau produk apa

Man said...

Boleh tau products apa