It's me.. Juz me... Only me!

If you don't like my words, don't listen.
If you don't like my appearance, don't look.
If you don't like my actions, turn your head.
It's as simple as that.

A wife to a loving husband. A mum to a adorable daughters. A daughter to such a caring parents. A good friend to a good people. Homechef that cook like nobody business.

~I’M NOBODY.. but nobody perfect. So, I’mPERFECT!

My Love's Path

Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, July 11, 2012

Selamat Hari Ulang Tahun Kelahiran Ayahanda

Pernah ada kawan aku tanya aku, ayah aku hidup lagi ke? Sebab dia cakap aku jarang mentioned pasal ayah aku kat dalam blog. Oh, baca jugak ke blog puaka aku ni? Tetiba rasa macam malu pulak bila ada orang baca. Sebab niat memang untuk suka-suka, kalau boleh tak nak orang tau pun pasal blog ni. Sedap jugak tekak aku nak melahar dalam blog ni. Tapi sebab nak tunjuk resepi aku yang tak seberapa nak menjadi tu, so publish jugak url kat kawan-kawan (poyo kan?)

So entri ni khas untuk ayah aku ---> Paklang.

9 Julai yang lepas besday Paklang yang ke 72. Dah masuk 7 Series dah bapak aku ni. Makin elegan! Muahahaa.... Cadangnya nak celebrate kat luar, tapi memandangkan Paklang pun dah tak seberapa nak larat, so kitorang celebrate kat rumah je. Dan Paklang panggil semua anak dan cucu balik rumah untuk celebrate sekali. Sebab hari tu Isnin, so aku tak bawak apa-apa yang special la. Sekadar beli kek kat Pistachio, beli wedges (Leen bancuh serbuk cheese buat cheesy wedges), Maklang masak nasi lauk ayam goreng, sambal ikan keli (makjang aku yang masak lauk ikan ni), sayur campur, sambal belacan, dan masak laksa utara.

Sampai rumah Maklang, aku suruh anak-anak aku mandi (memandangkan diorang tak sekolah hari tu sebab dapat cuti Hari sukan) so bila sampai rumah Maklang, masing-masing punya badan dah berlendir. Petang tu
tinggal nak goreng wedges je lagi. Oh, lupa.. Untuk Paklang, aku masakkan Bubur Asyura. Tapi bubur tak menjadi, terlembik sikit. So Maklang dan Maknjang tolong betulkan balik bubur tu. Tambah santan, tambah tepung beras, gula, then setel. Nasib baik ada orang tua berdua ni. Nak harapkan aku, memang muntah la Paklang lepas makan bubur aku tu.


Anak-anak aku pulak, sepanjang hari melepak kat ofis aku. Nak hantar ke rumah babysitter, malas pulak nak redah jammed. So angkut la dua-dua tu ke ofis. Diorang pun suka je datang ofis aku. Boleh main lukis-lukis. Macam la kat rumah tak boleh kan??

Daripada anak-anak aku bergaduh tak tentu pasal, aku suruh diorang buat kad besday untuk Tok Wan dia. Sebab dah terlebih rajin, habis semua kad diorang buat. Kad untuk Untie Leen, untuk Tok Wan, untuk Tok... Pakej sekali semua. Tak payah tunggu besday, dah boleh dapat kad.

Ni la kad untuk Untie Leen. Yang ni Aleeya yang buat. Sebab bulan April lepas masa besday Untie Leen, dia tak buat kad. Lagipun last minute baru aku cakap nak celebrate. Tu yang dia tak sempat buat kad. Yang si Ika sempat beli hadiah. Buku catatan kot hadiahnya. Ntah, aku dah lupa. Biar lah! Malas nak kenang. Hahahaa....
Yang bawah ni pandangan pada dalam kad. Siap nak bagi teka-teki bagai (petang tu aku download teka-teki dari internet. So dia nak soal kat Untie Leen dia. Tapi tak perlu kot nak tulis kat dalam kad tu kan? Hahahaha...) Bila baca nota dalam kad tu, memang boleh gelak guling-guling aku. Nasib la masa dah suntuk. Kalau dari minggu lepas dia buat kad tu, kompem berhelai-helai jugak kad budak ni.


"Untie Lin boleh tak adik nak bagi Untie Lin teka-teki sekejap lagi!"


Haaaa.... Untie Leen, boleh ke tidakkkkk?





"Untie Lin minta maaf apa yang salah perbuatan adik yang tak patut adik buat dekat Untie Lin. Tolong la maafkan boleh tak. Kalau tak boleh takpe la. Untie Lin minta maaf yang hari tu adik dah janji nak bagi kad "Hari Jadi" Untie Lin. Adik minta maaf sebab dah lama adik tak bagi kad "Hari Jadi". Untie Lin minta maaf tau."















Ni kad untuk Tok Wan dia. Berani betul dia taruk nama AZIZ je kat depan kad tu. Huhuhu....

















"Wan minta maaf apa yang salah perbuatan adik yang tak patut adik buat dekat Wan. Wan, adik rasa jangan lah buat kelakar lagi, tolong lah. Wan sayang Mummy tak? Wan sayang kakak tak? Wan sayang ayah tak? Wan sayang adik tak? Wan sayang Untie Lin tak?"






Ni bubur asyura yang aku buat. Tapi yang ni dah di alter oleh Maklang. Sebab tu dia mengeras cantik je. Kalau aku yang buat memang berlendir la jawapnya! Kalau ikutkan aku tak pernah buat bubur ni. Ni kira first trial aku la. Dulu aku rajin buat moist choc cake. Si Paklang pulak tak suka makan benda-benda coklat ni. Dia pernah sound aku, "Abah tunggu jugak hang buat bubur asyura. Asyik kek ceklatttt jeeee..." Eh, kek ceklat tu orang order, sebab tu aku buat. Kalau sesaja aku nak buat memang tak nyeeee... Bila dah buat sekali, pastu terus amik gambar, memang malas la aku nak ulang masak benda tu. Tapi bila dah Paklang request nak bubur Asyura, aku buatkan je la. Resepi aku minta kat Maklang. Tapi dia bagi bahan je, sukatan dia tak bagi. "Mak tak reti main sukat-sukat ni. Mak reti agak-agak je. Sebab mak boleh agak kekerasan bubur tu." Perrrghhhh... Hebatnya mak aku! (tangan dibahu, mata ke atas~~)



Lepas Maghrib, adik beradik aku yang lain sampai. Kak Ta bawak sate. Yang lain aku tak sure diorang bawak apa?














Apa-apa pun, Yati sekeluarga ucapkan selamat ulang tahun yang ke 72 kepada Abah. Semoga panjang umur dan timang CUCU BARU banyak-banyak. Eh?




Nak tengok hembusan padu Paklang? Tengok video kat bawah ni :







No comments :