It's me.. Juz me... Only me!

If you don't like my words, don't listen.
If you don't like my appearance, don't look.
If you don't like my actions, turn your head.
It's as simple as that.

A wife to a loving husband. A mum to a adorable daughters. A daughter to such a caring parents. A good friend to a good people. Homechef that cook like nobody business.

~I’M NOBODY.. but nobody perfect. So, I’mPERFECT!

My Love's Path

Daisypath Anniversary tickers

Sunday, July 1, 2012

Belajar lah erti BERSYUKUR

Alhamdulillah, selesai jua peperiksaan final untuk tahun ke dua. Insya Allah lepas raya akan start tahun ke tiga. Sekejap je masa berlalu. Padahal masa tahun pertama, aku rasa seksa sangat nak habiskan tahun tu. Lebih-lebih lagi bila menjalani kursus intensif. Berjauhan dengan family, first time stay kat Penang dalam tempoh masa 3 minggu, perghhhh.. Betul-betul menduga iman beb!

Tahun ni peperiksaan berlangsung kat Kompleks Belia dan Kebudayaan Shah Alam, Seksyen 7. Sememangnya aku tak ada masalah dengan lokasi pusat peperiksaan ni. Tahun lepas kitorang exam kat Intec, Shah Alam. Kat situ aku alami sedikit masalah. Sehari sebelum exam aku ajak En Zul survey tempat peperiksaan tu. Sesat barat jugak la kami mencari tempat tu, sampai ke kawasan kampung Jawa mana ntah. Tapi Alhamdulillah jumpa jugak Intec. Sumpah masa tu signboard tak ada. Mula-mula tu jumpa jugak signboard. Lepas jalan 5 minit, signboard hilang! Bahabi! Menggelabah la aku nak bagi direction untuk En Zul. Pakcik ni dah la rabun sikit, yang aku pulak bila dah sesat, mula la kecoh tak tentu pasal. Last-last bukak GPS. Sebelum tu tak terfikir nak guna GPS, punya la batak aku ni!

So tahun ni bila pusat peperiksaan di KBDK, Seksyen 7 aku rasa syukur sangat. Sebab aku memang tauuuuuuu sangat jalan ke sana. Tak perlu derrr nak survey-survey jalan ni. Ye la, dari sekolah dulu aku dah didedahkan dengan Seksyen 7 ni. Leen dulu study kat UITM Shah Alam. Kekadang aku datang jalan-jalan kat sana dengan Maklang nak ambil Leen. So sikit-sikit aku tahu la jalan area sana. Dan kebetulan rumah sedara aku (aku panggil dia Abang Din) duduk kat Seksyen 7 jugak. Bertambah mudah la aku nak excess area sana.

Sepanjang aku exam, Alhamdulillah tak ada sebarang masalah kat sana. Walaupun ada satu hari dewan tu digunakan untuk majlis perkahwinan, itu tak menjadi hal sebab exam masih berjalan seperti biasa, cuma kedudukan meja mungkin sedikit pelik. Kami menjawab exam kat tepi tangga, kat kaki lima, kat atas cafe. Alaaaa... Bukan la pelik sangat kan? Lain la jawab exam dalam tandas ke, tepi loji kumbahan ke. Ada jugak la motif untuk aku mem'puaka'kan pihak admin PPPJJ. Lepas beberapa hari exam, aku dapat notification FB kat page PPPJJ. Wahhhhh.. Bukan main sajak lagi minah-minah mem'post' status kat wall page tu. Nah, tengok -->













Hokeh. Puas baca??
Any comments? Pada aku, terus terang aku 200% setuju dengan pemilik akaun yang bernama SI POLAN MANEKAU. Walaupun dia duduk jauh (rasanya dia paling jauh antara semua student yang komen kat post tu), dia tetap berfikir secara positif. Walaupun apa yang Aurora Intan Alif Csn tu ada benarnya, tapi kenapa kita ni suka twist sesuatu perkara tu menjadi negatif? Cuba la ambil benda-benda ni suatu yang positif...

Ye laaaa.. Kau duduk Cheras, kau mana tau erti susah!

Ok, memang aku duduk Cheras. Kalau ikutkan, dari rumah aku ke Shah Alam tu ambil masa 20-30 minit je. Itu pun without traffic jammed. Ulang suara dalam bahasa Melayu : TANPA KESESAKKAN LALU LINTAS! Tapiiiiiiiiii.... Kalau ada jammed, kompem akan ambil masa sampai 1jam sehingga 1jam 30 minit! So apa bezanya aku dengan orang lain? Lebih-lebih lagi laluan ke Shah Alam, be it guna Federal Highway or Kesas Highway, semuanya memang ada jammed yang hazab! Sepanjang exam 3 minggu hari tu, mostly exam aku start pukul 2.15pm. So pukul 11.30am aku dah kena keluar rumah. Pasal aku nak elakkan jammed! Sah-sah la Federal Highway tu 24jam jammed! Kena la keluar awal. Sampai je kat sana, aku tunggu je depan dewan. Panas ke, lapar ke, itu belakang cerita. Janji aku selamat sampai dewan exam. Daripada aku sangkut kat jammed, nak baca note dalam kereta pun tak senang.

Pada aku la, benda-benda remeh macam ni jangan la nak bagi pening kepala. Dah sah-sah la USM tu la yuran yang paling murah. So apa yang kau nak lagi? Kalau nak tempat menunggu yang ada ekon, laluan yang tak jammed, cafe yang luas serta menjual pelbagai jenis makanan dari pelusuk dunia, kau pergi la belajar kat Universiti lain. What do you expect, semua benda nak yang bagus-bagus belaka, sedangkan yuran kau cuma bayar RM1400++ je setahun??? Instead of kau kena bayar yuran berlipat kali ganda, sampaikan satu sem kena bayar RM2000++, itu pun belum tentu kau akan dapat semua kemudahan yang kau inginkan!

Jangan la fikirkan diri sendiri. Alasan Aurora : consider orang lain.... Well, orang lain yang duduk kat Slim River tu relax je tak kecoh-kecoh pasal pusat peperiksaan tak best, ni pulak kawan kau yang setakat duduk kat Rawang tu je?? Hadoiiiiiiii... Yang bagusnya, orang yang tak ada kereta, boleh beli kereta sebab nak mudah ke pusat peperiksaan. Hah, kan bagus macam tu. Kalau tak sebab benda ni, sampai mampus la kau duk asyik nak menumpang kereta orang kan?? Alasan lain adalah pengangkutan awam tak ada ke pusat peperiksaan. Kalau ada pun, kau nak ke berhimpit-himpit dengan public, siap berlendir-lendir bergesel dengan mat bangla kat dalam LRT tu? Tak nak kannnnn?? Pasal ekon rosak, walaweiiiiiii.. Jangan bikin kecoh la. Benda tu semua kan unexpected. Macam la penjaga dewan tu sengaja nak buat ekon tu semua rosak. Gila ke hape?


Selepas beberapa hari, post ni pulak bikin panas :







Apa la yang susah sangat nak fikir positif ni? Dewan tu kan sesapa pun boleh guna. Kalau orang nak buat kenduri kawin, bukan sehari sebelum majlis orang baru nak tempah dewan. Of course la sebulan sebelum. Kadang-kadang sampai berbulan-bulan sebelum majlis dah tempah. Yang setahun sebelum pun ada jugak!! Mesti la orang tu dah tempah sebelum PPPJJ USM tempah. Then tarikh tu clash dengan tarikh exam. Susah sangat ke nak fikir??

Ni contoh orang yang guna NLP. Sentiasa fikir positif :





Nak tahu apa itu NLP? Neuro Linguistic Programming. Search la kat Google kalau nak tahu apa maksudnya.


Senang cerita, kita ni cuma bayar yuran RM1400++. Mungkin paling mahal pun dalam RM1700++. Tapi aku rasa tak sampai pun jumlah tu. Yuran tu pun di bayar untuk tempoh satu tahun sidang, bukan untuk satu sem. Jadi jangan la nak berkira sangat. Yuran tu pun boleh bayar ansuran, pada yang ada duit lebih, boleh bayar terus untuk setahun. Tak payah nak kecoh-kecoh sangat, kalau tak suka, kau pindah je U lain. Yang boleh menjanjikan macam-macam kemudahan untuk kau.

Ok?


No comments :