It's me.. Juz me... Only me!

If you don't like my words, don't listen.
If you don't like my appearance, don't look.
If you don't like my actions, turn your head.
It's as simple as that.

A wife to a loving husband. A mum to a adorable daughters. A daughter to such a caring parents. A good friend to a good people. Homechef that cook like nobody business.

~I’M NOBODY.. but nobody perfect. So, I’mPERFECT!

My Love's Path

Daisypath Anniversary tickers

Thursday, September 11, 2014

From My Kitchen : Rendang Nangka Sardin


Sabtu lepas En Zul bawak balik 2 biji nangka muda. Laki aku ni memang suka makan gulai nangka. Tapi bila fikir balik takkan aku nak masak gulai nangka sampai 2 biji nangka nya? Nak buat kenduri ke hape? Lepas En Zul kupas kulit nangka tu (ofkos la En Zul yang kena kupas, aku kan manja) aku tanya En Zul dia nak makan lauk apa selain gulai nangka? Dia suruh masak rendang nangka sardin.

Huh? Rendang? Pernah ke orang masak rendang nangka? Taruk sardin pulak tu.

Resepi ni kawan En Zul yang cadangkan kat dia. So En Zul suruh aku try-and-error menu ni. Alahaiii... Aku kalau bab-bab merekacipta dan merekahancur menu memang aku teror. Tapi sedap ke tak sedap toksah tanya. Kompem kelaut rasa nya. Jadi orang yang tough macam En Zul je yang berani nak try masakan aku. (berani En Zul tak nak makan masakan aku?!!!)

Mari belek resepi nya :

  • Nangka muda (potong kecik)
  • *bawang merah - 4 ulas
  • *bawang putih - 4 ulas
  • *cili kering - 15 keping
  • *cili api - 10 biji (optional - aku tak guna)
  • *lengkuas - 2 inci
  • *halia - 2 inci
  • *serai - 3 batang
  • *kunyit hidup - 1 inci
  • santan - 3 cawan
  • daun limau purut
  • daun kunyit - hiris
  • kerisik
  • garam & serbuk perasa
  • sardin dalam tin (ambil sekali sos sardin)

Cara membuat :
  • Blend bahan bertanda *
  • Campurkan nangka, bahan kisar dan semua bahan ke dalam kuali (KECUALI SARDIN)
  • Biar nangka masak dan santan menjadi kering sedikit
  • Bila rasa garam dah ok, masukkan sardin.
*kalau suka berkuah, tak payah tunggu sampai santan kering*




Rendang Nangka Sardin
1st trial, dan hasilnya menakjubkan! Sungguh ajaibbbb!!
*poyo giler!*





Makan dengan nasi panas.
Nasi-sayur-ikan

Sudah cukup lengkap bagi aku =)


Love,

No comments :