It's me.. Juz me... Only me!

If you don't like my words, don't listen.
If you don't like my appearance, don't look.
If you don't like my actions, turn your head.
It's as simple as that.

A wife to a loving husband. A mum to a adorable daughters. A daughter to such a caring parents. A good friend to a good people. Homechef that cook like nobody business.

~I’M NOBODY.. but nobody perfect. So, I’mPERFECT!

My Love's Path

Daisypath Anniversary tickers

Friday, September 4, 2015

From My Kitchen : Creamy Chicken Spirals Soup

Hari ni nak share resepi pasta soup.
Last 2 weeks aku masak macaroni goreng.
Then tetiba teringin pulak nak makan pasta soup.
Tapi tak nak guna macaroni.
Nak guna pasta lain.

Pilihan aku adalah fusilli, shell or butterflies.

So kali ni aku guna fusilli (spirals).



Gambar Google.

Aku ambil resepi dari web ini : Creamy Chicken Macaroni Soup



Bahan-bahan :
  • Dada ayam
  • Spirals pasta
  • Bawang putih (chopped)
  • Bawang besar (chopped)
  • Celery (diced)
  • Carrot (diced)
  • Jagung (aku pakai fresh)
  • 1 tin evaporated milk (susu cair)
  • 2 sudu butter
  • garam secukup rasa
  • mix herbs / oregano
  • blackpepper (tak bubuh sebab tak berapa suka)


Cara mengerjakannya :




Rebus ayam dengan garam.
Guna api slow untuk simmer kan ayam ni.
Kalau nak sedap guna bahagian bertulang supaya stock ayam tu lebih berperisa.
Cuma isi nya kurang la pulak.

Aku rebus lebih kurang 30 minit.

Selepas ayam masak, asingkan isi ayam dan racik kasar-kasar.

Chicken broth (stock) simpan dulu.




Bahan-bahan lain




Cairkan butter untuk menumis.




Masukkan bawang putih dan bawang besar.
Saute sampai layu.




Masukkan segala jenis sayur tadi.




Masukkan susu cair.




Masukkan chicken broth.




Masukkan ayam yang diracik, spirals pasta dan garam secukupnya.




Last, tabur mix herbs.
Tu la bento untuk anak dan laki aku.
Tapi untuk En Zul dia request speghetti. Tapi speghetti dah habis, so aku guna fetuccine.
Untuk anak & aku, masih guna fusilli.

Bento pakej sekali dengan chocolate butter cake.


Bento untuk aku pun ada gak..
Siap bawak sebekas untuk kak Sal kesayangan aku tu.



Alhamdulillah, resepi menepati selera Kak Sal anak beranak.
Sorry resepi tu macam tak lengkap sebab tak ada garlic. Hehee..

Yang penting laki dan anak iols pun suka!

Alhamdulillah =)


No comments :